Nový terminál má v Trenčíne odkrojiť z mestského parku

Trenčania sa obávajú, že prídu o časť mestského parku. Odhryznúť z neho by mala nedávno ohlásená výstavba nového terminálu železničnej a autobusovej stanice.

08.01.2014 15:00
park, trenčín Foto: ,
V týchto miestach by mali časť trenčianskeho parku zabrať pavilóny plánovaného terminálu a spevnené plochy okolo nich.
debata (1)

Ide o súkromnú investíciu za vyše 100 miliónov eur. Mesto, ktoré je majiteľom parku, takýto záber pripúšťa, tvrdí však, že to nie je v rozpore s územným plánom.

„Objekt terminálu do parku fyzicky zasiahne, jednotlivé pavilóny zaberú 2 050 štvorcových metrov. Územný plán hovorí, že plocha zelene musí byť 80 percent parku a zastavaná plocha budovami môže byť najviac 10 percent parku. Park má rozlohu približne 46-tisíc štvorcových metrov, v súčasnosti je zastavaných 1 100 m2. Spolu s novými pavilónmi terminálu bude zastavaných 6,8 percenta plochy parku, a to je v súlade s územným plánom,“ povedal Martin Beďatš, hlavný architekt mesta.

Trenčiansky architekt Igor Mrva, ktorý sa v minulosti podieľal na vyhotovení územného plánu mesta Trenčín, upozorňuje, že v skutočnosti táto výstavba zaberie oveľa väčšiu časť parku ako 2 050 štvorcových metrov. Jednotlivé pavilóny potrebujú okolo seba priestor, tzv. rozptylovú plochu, ktorá môže byť až dvojnásobne väčšia ako zastavaná.

„O tomto zábere sa však nehovorí, a to môže byť ďalších štyritisíc štvorcových metrov. Rozptylové plochy by podľa vizualizácie mali byť vydláždené, s otvormi pre stromy. Ale zeleň v parku je trávnatá, nie vydláždená plocha. Bez ohľadu na to, ako dobre to môže vyzerať,“ pripomína Igor Mrva. Architekt uverejnil na internete viacero článkov na tému terminálu v Trenčíne. Vraví, že nemá námietky proti výstavbe novej železničnej a autobusovej stanice, prekáža mu však, že sa zasahuje do parku, hoci tento zásah vôbec nie je nutný.

„Územný plán mesta pripúšťa, že na území parku sa dá stavať, ale len drobné stavby napríklad sakrálneho alebo stravovacieho charakteru. Som presvedčený, že stavba na výmere 2 050 štvorcových metrov nie je drobná stavba. Zvlášť nie v porovnaní s výmerou tohto parku,“ dodal Mrva.

Terminál prepojí autobusovú a železničnú stanicu a súčasťou tohto areálu bude aj množstvo doplnkových služieb, napríklad obchody, reštaurácie či kaviarne. Práve pavilóny s týmito doplnkovými službami majú zasahovať do parku.

„Táto stavba do parku nepatrí. Má to byť terminál, a ten má byť pri železničnej stanici a pri autobusoch. Tento objekt je ďaleko od terminálu, je to vlastne obchodný dom, a ten do parku nemusí zasahovať. A rozptylový priestor pri pavilónoch sa nikde ani nespomína. Spolu to bude záber 5– až 6-tisíc štvorcových metrov,“ predpokladá Pavol Fiala, konateľ spoločnosti, ktorá prevádzkuje reštauráciu Rotunda pri vstupe do parku, v tesnom susedstve pripravovaného terminálu.

Stavba terminálu má stáť vyše 100 miliónov eur a celú ju bude financovať súkromná spoločnosť SIRS, ktorá je okrem iného aj spolumajiteľom SAD Trenčín a SAD Žilina.

„Všetky kroky, ktoré robíme, sú v súlade s územným plánom mesta. Vo všetkých prípadoch, ktoré sa týkajú výstavby terminálu, budeme postupovať štandardným a zákonným postupom,“ ubezpečila Ivana Strelcová, hovorkyňa spoločnosti SIRS.

Koncom uplynulého roku spoločnosť podala žiadosť o územné rozhodnutie. Mesto sa zatiaľ k tomuto projektu nevyjadrilo ani nerozhodlo o predaji pozemkov v parku investorovi. O budúcnosť parku majú miestni obyvatelia obavy aj preto, lebo je to jediný mestský park v Trenčíne.

SIRS chce v Trenčíne postaviť modernú autobusovú stanicu a po dohode so Železnicami SR bude zároveň rekonštruovať aj železničnú stanicu. Spoločnosť predpokladá, že v areáli terminálu nájde zamestnanie 600 ľudí a vznikne tu viac ako 1 100 parkovacích miest. Terminál by mal byť dokončený na prelome rokov 2015 a 2016.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #park #železničná stanica #autobusová stanica #SIRS