Zlepšenie prinesie až diaľnica, no počas jej budovania sa situácia ešte môže skomplikovať. „Cez pracovný týždeň nám priemerne 30 percent autobusov jazdí s meškaním. Cez dopravnú špičku približne od 14. do 17. hodiny je to viac ako 40 percent spojov. To všetko však platí, len pokiaľ nepadne prvá vločka a nestane sa prvá dopravná nehoda, prípadne kým sa nevzprieči prvý kamión. Cestovný poriadok autobusov sa počas zimy a snehu stáva len zdrapom papiera,“ uviedla hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.
Problémy majú dopravcovia i obyvatelia Čadce, Svrčinovca či Skalitého. „Cesta do Česka ide cez našu obec a my stále len čakáme. Či nás niekto pustí na druhú stranu cesty, alebo keď cestujeme do okresného mesta, zase strácame čas v kolónach,“ opisuje dôchodkyňa Mária zo Svrčinovca.
Cesta I/11 cez Kysuce je medzinárodnou cestou do Českej republiky. Dopravné zaťaženie sa stále zvyšuje, najmä kamiónová doprava. Cesta na horných Kysuciach pretína centrá Čadce i obce Svrčinovec. Týmto úsekom podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka prešlo vlani denne 14¤137 vozidiel, z toho takmer 6-tisíc nákladných, čo je zhruba 42 percent.
Frekventovanú cestu v Čadci križuje železničná trať, zdržania spôsobujú podľa dopravných analytikov aj dve v tesnej blízkosti osadené svetelné križovatky pri obchodných domoch. V posledných dňoch došlo k miernemu zlepšeniu situácie, najmä po tom, čo sa upravovali a nastavovali semafory na križovatkách, aby frekvencia dopravy bola efektívnejšia. K zlepšeniu dočasne prispeli aj sviatky, keď bolo na cestách menej kamiónov i autobusov.
Ľudia sa však obávajú, čo bude, keď sa v apríli začne výstavba diaľnice. Po jej dobudovaní sa problém s prehustenou dopravou v obciach a meste Čadca vyrieši, no samotná výstavba prinesie dopravné obmedzenia a pri výstavbe pribudnú ďalšie stovky vozidiel. Starostka Skalitého Andrea Šimurdová by mala ešte tento mesiac rokovať so zástupcami samosprávneho kraja i železníc o zmenách v grafikone železničnej dopravy na trati Čadca – Skalité, tak aby ju ľudia mohli efektívne využívať a uprednostnili ju pred automobilovou dopravou po prehustenej ceste.
„V každom prípade treba prijať opatrenia, aby sa nezopakovala situácia z novembra 2013, keď sa občania obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité nemohli načas dostať do práce, školy, nemocnice a podobne,“ mieni starosta Svrčinovca Juraj Strýček.
Starostovia uvažovali aj o možnosti obmedzenia kamiónovej dopravy, to však podľa ministerstva dopravy nie je možné. „Vzhľadom na fakt, že cesta I/11 je kľúčovým cestným ťahom pri severojužnom ťahu, ako aj významnú úlohu tejto cesty pri medzinárodnom obchode, nebude možné počas výstavby diaľnice vylúčiť kamiónovú dopravu. Určite však stavebník, ako aj zhotoviteľ urobia maximum pre to, aby minimalizovali negatívne dopady na každodenný život ľudí počas výstavby,“ uviedol hovorca rezortu Martin Kóňa. Zdôraznil, že dobudovanie diaľnice D3 je pre rezort najväčšou diaľničnou prioritou, hneď po dobudovaní diaľnice z Bratislavy do Košíc.
„Veríme, že všetky úseky tejto diaľnice budú vo výstavbe najneskôr do konca tohto funkčného obdobia. Okrem ekonomickej pomoci pre celý región to robíme aj preto, aby sme odbremenili ľudí žijúcich pri ceste I/11, ktorá už kapacitne nestíha. Samozrejme, uvedomujeme si, že výstavba diaľnice skomplikuje ľuďom život, ale verím, zlepšenie kvality života v budúcnosti bude stáť občanom za to, aby tento čas vydržali,“ dodal Kóňa.
Rastie aj počet havárií
V okrese Čadca sa v porovnaní s ostatnými desiatimi okresmi Žilinského kraja minulý rok stalo najviac dopravných nehôd so smrteľnými následkami, až 12. Celkovo sa vlani v kraji stalo 40 smrteľných dopravných nehôd, najviac v rámci Slovenska. Obeťou na živote sa skončila aj pondelková dopravná nehoda v Krásne nad Kysucou (okres Čadca), pri ktorej zomrel 27-ročný muž.
Tragické následky mala i včerajšia nehoda, ktorá sa stala v čase, keď sa v celom severozápadnom regióne tvorila poľadovica a polícia evidovala viaceré dopravné kolízie. Pri obci Oškerda (okres Kysucké Nové Mesto) sa zrazil náves nákladného vozidla s protiidúcim osobným motorovým vozidlom Peugeot 207, v ktorom zahynula 51-ročná vodička.
Práve kysucký región je jeden z tých, kde podľa posledného celoštátneho sčítania, ktoré sa uskutočňuje raz za päť rokov (naposledy od apríla do októbra 2010), pribúda čoraz viac automobilov, s výrazným podielom najmä kamiónovej dopravy. Tamojšie cesty spájajú nielen regióny (Žilina – Kysuce – Orava), ale majú aj medzinárodný význam. Predovšetkým cesta I/11, ktorá prechádza cez okresy Žilina, Kysucké Nové Mesto a Čadca, svojimi parametrami nevyhovuje súčasným kapacitám. O potrebe vybudovania diaľnice D3 sa hovorí už dlho, zatiaľ však bol vybudovaný len úsek dlhý 5,5 km v polovičnom profile, ktorého súčasťou je i tunel Horelica pri Čadci.
Preťaženú cestu má v budúcnosti nahradiť diaľnica D3 smerujúca do Poľska, na ktorú sa má pri Svrčinovci napojiť pripravovaná rýchlostná cesta R5 do Česka. Základný kameň 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile bol položený koncom októbra 2013, keď sa začala príprava staveniska.