Druhé klientske centrum je v Galante

Galanta sa stala druhým mestom v poradí, kde funguje klientske centrum štátnej správy v rámci reformy ESO. V budove Okresného úradu v Galante sa dá pod jednou strechou vybaviť takmer všetko. Tabuľky s evidenčným číslom, založenie živnosti, záležitosti týkajúce sa pozemkov, lesov či životného prostredia, potvrdenia z katastra.

21.01.2014 10:00
fico, kaliňák, galanta, ESO, klientske centrum Foto: ,
Premiér Fico si spolu s ministrom vnútra Kaliňákom prezreli priestory nového klientskeho centra v Galante. V rámci reformy ESO je druhé na Slovensku.
debata (3)

Centrum včera otvoril premiér Robert Fico spolu s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom a prednostkou Okresného úradu v Galante Júliou Galovou. Ľuďom má zjednodušiť vybavovanie na úradoch, ušetriť im čas, ktorý by inak strávili hľadaním rôznych inštitúcií po meste. Štát zároveň podľa predsedu vlády usporí v Galante na prevádzkových nákladoch. „Len na zriadení tohto klientskeho centra tým, že sme presťahovali rôzne miestne úrady do jednej budovy, budeme ročne šetriť 40-tisíc eur. Čo je veľmi zaujímavá suma. Ak si to vynásobíme okresmi, dostávame sa k obrovským peniazom,“ uviedol premiér.

Pripomenul, že v prípade úspechu reformy ESO môže štát do konca roka 2016 počítať s celkovou úsporou vo výške 700 miliónov eur. Za prvý rok reformy sa podarilo ušetriť 130 miliónov eur, v tomto roku to má byť podľa Kaliňáka vyše 280 miliónov.

Čo v klientskych centrách zatiaľ chýba, je agenda týkajúca sa Sociálnej poisťovne či úradov práce. Podľa ministra vnútra sa v súčasnosti analyzujú možnosti. Plán vypracovaný spoločne s ministerstvom práce zverejnia v lete. „Veľmi podobná situácia bude aj v našich kontrolných organizáciách, na Štátnej veterinárnej a potravinovej správe, Úrade verejného zdravotníctva a Slovenskej obchodnej inšpekcii. V týchto úradoch nie je pravidelný klientsky styk a, naopak, v prípade Sociálnej poisťovne a úradov práce je veľká preťaženosť. Chceme, aby to bolo kvalitnejšie, Sociálna poisťovňa by určite mohla byť integrovaná spolu s úradom práce,“ naznačil Kaliňák.

Ľudia o klientskom centre, ktoré je na rozdiel od mnohých úradov otvorené každý deň, zatiaľ nevedia. „Som tu už druhý týždeň a zatiaľ chodí veľmi málo ľudí,“ naznačila Petra Kňažková, ktorá má na starosti evidenciu vozidiel. U nej si človek vybaví takmer na počkanie nové tabuľky s evidenčným číslom, nemusí ísť nikam inam. Niektoré veci sa tu však vybaviť nedajú a treba ísť na okresný dopravný inšpektorát. Napríklad ak by si vodič chcel kúpiť za 331 eur voliteľnú značku GA-888GA alebo ak si niekto ide po zadržaný vodičský či technický preukaz. Na počkanie sa nedajú vybaviť napríklad ani tí, čo si doviezli auto zo zahraničia a skončila sa im platnosť kontroly originality. Kňažková hovorí, že každého aspoň nasmeruje do správnych dverí a poskytne mu tlačivo.

Do galantského centra sa nepodarilo presťahovať archív pre nedostatok priestoru, čo je problém aj pri príprave ostatných centier na Slovensku. Archív katastra je objemný a zatiaľ mešká projekt elektronizácie dokumentov. Na Okresnom úrade v Galante tak funguje aspoň podateľňa. Prvé klientske centrum vzniklo vlani začiatkom novembra v Nitre. Sem sa chodia školiť pracovníci klientskych centier z celého Slovenska.

Na rade sú mestá na východe krajiny. Do konca februára chce minister vnútra otvoriť klientske centrá v Stropkove, Snine, vo Svidníku, v Starej Ľubovni a Kežmarku. Do konca roka má byť na celom území Slovenska dokopy 89 takýchto stredísk, podľa Kaliňáka však ide o náročný proces, pretože niekde musí štát naspäť vykupovať budovy a ich rekonštrukcia trvá niekoľko mesiacov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ESO #štátna správa #galanta #klientske centrum