Obce za Piešťanmi nechcú byť izolované

Pripravovaná jarná rekonštrukcia Krajinského mosta v Piešťanoch znepokojila starostov obcí na ľavom brehu Váhu.

27.01.2014 16:00
Piešťany, doprava Foto: ,
Krajinský most sa počas rekonštrukcie v apríli a máji úplne uzavrie.
debata (1)

Tento most je pre spádovú oblasť s približne 25-tisíc obyvateľmi najkratšou spojnicou na ceste do práce, školy alebo do nemocnice. Ak most podľa plánu Trnavského samosprávneho kraja na dva mesiace v apríli a máji úplne uzavrú, bude to problém aj pre hasičov.

Keď sa pred niekoľkými dňami zosunul svah pri obci Banka, hasiči tam boli za pár minút. Bez mosta by im cesta trvala aj pol hodiny. Obchádzková trasa je buď cez obec Lúka, čo je navyše 25 kilometrov, alebo cez Hlohovec, čo je až 54 kilometrov a bývajú tu časté 30-minútové zdržania.

Okresný riaditeľ Hasičského a záchranného zboru v Piešťanoch Peter Galbo pripustil, že úplné uzatvorenie Krajinského mosta môže spôsobiť oneskorenie zásahu. „Na druhú stranu Váhu sa po moste dostanem za 4 minúty. Ak bude most zatvorený, na to isté miesto dorazím s 22-tonovou cisternou nie o 4 minúty, ale o 20 až 30 minút,“ upozornil. Hasičské vozidlá totiž nemôžu využiť na rozdiel od sanitiek či policajných áut náhradnú trasu po Kolonádovom moste, pretože sa tam nezmestia. Presúvanie techniky či ľudí na iné stanice navyše podľa Galba neprichádza do úvahy.

Starostovia obcí v okolí Piešťan, ako sú Ratnovce, Banka či Sokolovce, žiadajú trnavskú župu, aby počas rekonštrukcie zabezpečila dočasný pontónový most. „Obchádzky by pri súčasnej doprave znamenali katastrofu. Neviem si predstaviť obslužnosť územia, hotelov a už vôbec nie nejakú mimoriadnu situáciu,“ mienil starosta Banky Jaroslav Janeček.

Na obchádzky podľa neho doplatia najmä ľudia, ktorí sa potrebujú odviezť každý deň do práce do priemyselného parku pri Vrbovom. Alebo dôchodcovia, ktorí pôjdu do Piešťan do nemocnice. „Jedna obchádzková trasa vedie po diaľnici. Je nelogické, aby si dedko s babkou kupovali diaľničnú známku len preto, že potrebujú ísť na vyšetrenie. Nie je to celkom domyslené,“ podotkol starosta.

Myšlienka pontónového mosta má podľa jeho správcu, Trnavského samosprávneho kraja, viac negatív ako pozitív. „Premostenie asi 300 metrov vodnej plochy vrátane usmernenia dopravy by bolo vyšlo oveľa viac ako samotná oprava. Na tú kraj vyčlenil 215-tisíc eur,“ naznačil riaditeľ Správy a údržby ciest Trnavského samosprávneho kraja Miroslav Benka. Pontónový most sa podľa župy nemá kde postaviť. „V rámci prípravy rekonštrukcie bolo analyzované aj provizórne pontónové premostenie Váhu ako nerealizovateľný variant z technických, legislatívnych a ekonomických dôvodov,“ uvádza kraj v stanovisku.

Pontónový most pritom už raz postavili vojaci na Váhu počas rekonštrukcie Krajinského mosta v roku 1991. Aj v súčasnosti by armáda mohla bezplatne zabezpečiť pontónový most, ale len nakrátko. „Je to možné, no vybudovanie, prevádzka pontónového mosta si vyžaduje značné náklady. Takýto výcvik trvá maximálne 7 dní. Zároveň by to obmedzilo schopnosť ženijného práporu reagovať na iné úlohy v rámci domáceho krízového manažmentu, ako sú povodne, požiare, kalamity,“ uviedla hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková.

Podľa starostov by sa predsa len mala župa pokúsiť nájsť iné riešenie a nezatvárať most bez náhrady. Mohla by robiť napríklad opravu a uzávierku mosta iba v polovičnom profile. Čiže by bol aspoň čiastočne prejazdný.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Piešťany #Most