Považská Bystrica zaplatí za MHD o stotisíc viac

Považská Bystrica vyplatí zo svojej kasy za mestskú hromadnú dopravu o 128-tisíc eur viac ako v predchádzajúcom roku. Tento rozdiel vyčíslila dopravná spoločnosť ako vyššie náklady na prevádzkovanie MHD a doplatok už odsúhlasili poslanci.

12.02.2014 14:00
Považská Bystrica Foto:
Považská Bystrica
debata

Podľa Antona Martausa, vedúceho ekonomického odboru Mestského úradu v Považskej Bystrici, doplatok tvoria ekonomicky opodstatnené náklady Mestskej dopravnej spoločnosti, ktorá MHD v Považskej Bystrici zabezpečuje. Vlani bol doplatok 1 milión 107-tisíc eur, teraz to bude 1 milión 235-tisíc.

„Minulý rok išli hore náklady na pohonné látky a zvýšili sa aj mzdy vodičov. Tie sa odvíjajú od minimálnej mzdy, ktorá sa zo zákona zvýšila. Čo je podstatné, nevybrali sme na cestovnom toľko, ako sme si mysleli. Ľudí sa síce prepravilo viac, ale pretože sme dali viac zliav, sú tržby menšie,“ vysvetľuje rozdiel Martaus.

Občania nad 65 rokov a držitelia preukazov ZŤP, ak uhradia cestovný lístok z dopravnej karty, zaplatia mimo dopravnej špičky za jazdu 10 centov. V špičke, to znamená ráno od 5. do 8. hodiny a od 13.30 do 16. hodiny, zaplatia dôchodcovia 15 a ZŤP 30 centov. „Mesto dopláca na zľavy, ktoré schválilo, to spravilo spolu s drahšou naftou ten rozdiel,“ dodal Jozef Keruľ, riaditeľ Mestskej dopravnej spoločnosti v Považskej Bystrici.

Keruľ, ktorý je zároveň mestským poslancom, pripomenul, že spoločnosť dosahuje každý rok zisk. Tento spôsob hospodárenia sa nepozdáva ďalšiemu mestskému poslancovi Jurajovi Smatanovi. „Som nespokojný s tým, ako sa stále zvyšujú náklady na Mestskú dopravnú spoločnosť. Za základný systémový problém považujem to, že medzi poslancami je riaditeľ Mestskej dopravnej spoločnosti, takže vlastne hlasuje o svojom príjme, o svojom plate, pretože mesto dopláca stratu, ktorá vzniká prevádzkovaním služby vo verejnom záujme. Žiaľ, zákon to umožňuje,“ povedal Smatana.

Mestská dopravná spoločnosť v Považskej Bystrici existuje od roku 2002 a mesto vlastní približne tretinu akcií tejto spoločnosti. Mesto určí počet kilometrov, ktoré musia autobusy najazdiť podľa cestovného poriadku MHD.

Každý rok potom obe strany podpíšu dodatok k zmluve, v ktorej sa dohodnú na doplatku, čo má zaplatiť mesto. Ten je rozdielom medzi ekonomicky opodstatnenými nákladmi, ktoré vyčísli dopravná spoločnosť, a jej 6-percentným ziskom na jednej strane, a tržbami za cestovné na druhej strane.

Vladimír Špánik, predseda Združenia občanov miest a obcí Slovenska, nepovažuje takýto spôsob hospodárenia za dobrý, pretože nemotivuje dopravcu, aby znižoval náklady. "Manažéri dopravného podniku sa v takomto prípade pokojne môžu spoliehať na dotáciu mesta a poslanci to odsúhlasia.

Pochopiteľne, je to na úkor všetkých občanov. Podnik sa má správať ako podnikateľský subjekt. Či má, alebo nemá právo dostávať nejaké príspevky od mesta, musí konať hospodárne," zdôraznil Špánik.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #náklady #MHD #Považská Bystrica