Ulúpené peniaze splatili aj občania

Pred piatimi rokmi dvaja maskovaní páchatelia ukradli dennú tržbu Sociálnej poisťovne v Žiline, ktoré do 200 metrov vzdialenej banky v centre mesta niesla pokladníčka a pracovník SBS. 44,5 tisíca eur, ktoré vyplatili poisťovni jej klienti, sa nikdy nenašlo. Škoda však mohla byť oveľa nižšia.

14.02.2014 14:15
Sociálna poisťovňa v Žiline, Žilina, peniaze,... Foto: ,
Len pár metrov od budovy Sociálnej poisťovne, ale už mimo dosahu bezpečnostných kamier, sa v decembri 2008 stala lúpež, pri ktorej maskovaní páchatelia ukradli dennú tržbu (44,5 tisíca eur) poisťovne.
debata (4)

Polícia vyšetrovanie obzvlášť závažného zločinu lúpeže prerušila. Páchateľov sa dosiaľ nepodarilo vypátrať. Manko po lúpeži žilinskej pobočke minulý rok preplatila centrála Sociálnej poisťovne zo správneho fondu, do ktorého prispievajú všetci platitelia poistného.

Občianske združenie Proti korupcii upozornilo na to, že poisťovňa prepravovala peniaze v rozpore s poistnou zmluvou. Vtedy platná zmluva na poistenie prenosu peňazí bola do výšky 17¤061 eur (v tom čase približne pol milióna korún), čo znamená, že len do tejto výšky je možné uhradiť škodu vzniknutú poistnou udalosťou. Občianske združenie na prípad upozornil anonym.

Suma, ktorú poisťovňa prepravovala, bola vyššia ako poistné krytie. Prepravované peniaze pritom mohli byť rozdelené na menšie sumy a prenesené do banky na viackrát. Banka a Sociálna poisťovňa sú od seba len 200 metrov.

„Napriek tomu, že poistná zmluva dovoľovala preniesť len peniaze v hodnote 500-tisíc korún, vysoká suma 1,3 milióna korún bola prepravená na jedenkrát, a preto vedome alebo nevedome hazardovali s peniazmi všetkých občanov,“ mieni Vanda Tuchyňová, predsedníčka OZ Proti korupcii.

V auguste 2009 Slovenská poisťovňa Sociálnej poisťovni uhradila 17-tisíc eur z poistnej zmluvy, zvyšných takmer 27,5 tisíca eur pobočke chýbalo, a tak o dotáciu požiadala ústredie v Bratislave. V žiadosti sa okrem iného uvádza, že „pri výkone pokladničnej služby a prenose finančných prostriedkov do banky nebolo zistené pochybenie zamestnancov pobočky“. Zvyšnú škodu vykryla Sociálna poisťovňa zo správneho fondu v septembri 2013.

Niekdajší riaditeľ žilinskej pobočky Sociálnej poisťovne uviedol, že v roku 2008 platná smernica pre nakladanie a zabezpečovanie finančných prostriedkov usmerňovala činnosť zamestnancov pobočiek tak, že pri výbere peňazí sa po dosiahnutí určitého limitu mala pokladnica zatvoriť a zabezpečiť bezpečný odnos financií do príslušnej banky a po návrate pokračovať vo výbere poistného.

„V tom čase platná smernica nebola príslušnými zamestnancami dodržaná. Prenášať do banky sa mala čiastka pokladničného limitu, presne si už nespomínam, ale mohlo to byť v tom čase 500-tisíc korún,“ uviedol Andrej Sočuvka, bývalý šéf pobočky.

Občianske združenie tvrdí, že spoluzodpovednosť za dodržanie poistnej zmluvy malo oddelenie ekonomiky a prevádzky. „Možno nevedela, že sa takáto suma prepravuje, ale minimálne morálnu zodpovednosť mala,“ uviedla Tuchyňová. Bývalá vedúca tohto oddelenia je dnes riaditeľkou pobočky.

S novinármi sa včera nechcela stretnúť, odkázala na tlačové oddelenie. Riaditeľ komunikačného odboru Sociálnej poisťovne Peter Višváder na otázky, prečo poisťovňa prepravovala viac peňazí, ako umožnilo poistné krytie, či nedošlo k pochybeniu a či bola vyvodená osobná zodpovednosť, odpovedal: „Sociálna poisťovňa v súvislosti s týmto prípadom vyvodila osobnú zodpovednosť – odvolala vtedajšieho riaditeľa pobočky a následne zmenila interné predpisy o preprave peňazí, cenností, cenín a listinných cenných papierov.“

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Sociálna poisťovňa #peniaze #Žilina #lúpežné prepadnutie #preprava peňazí