Bratislava bude mať prvú zastávku viedenského typu

Bratislavčania boli dlhé roky zvyknutí na nebezpečné nastupovanie a vystupovanie z električiek na Šafárikovom námestí a na Radlinského ulici. Situácia sa mení.

23.04.2014 12:46
radlin Foto:
Na Radlinského ulici v Bratislave je uzávierka v úseku medzi Floriánskym námestím a Vazovovou pre výstavbu novej integrovanej zastávky mestskej hromadnej dopravy.
debata

Kým na Šafárikovom námestí električkovú zastávku dočasne zrušili pre práce na trati na Štúrovej ulici, na Radlinského vzniká od 6. apríla nový typ zastávky mestskej hromadnej dopravy. Po ukončení jej výstavby vznikne spoločná bezpečná bezbariérová zastávka pre autobusy a električky.

Počas stavebných prác trvá uzávierka ulice v úseku medzi Floriánskym námestím a Vazovovou. Obmedzenie potrvá do piatka 6. júna 2014. Počas výstavby novej zastávky na Radlinského je odklonená doprava. Aktuálne informácie nájdu vodiči a cestujúci mestskej hromadnej dopravy aj na stránkach hlavného mesta SR Bratislavy.

Bezpečné a jednoduché prestupovanie

S návrhom na vybudovanie novej zastávky na Radlinského prišla Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Ako v rozhovore pre dopravný portál imhd.sk vysvetlil Martin Fundárek z iniciatívy, prvotným impulzom pre projekt bola bezpečnosť cestujúcich. Spomenul, že zastávka na Radlinského ulici a na Šafárikovom námestí boli poslednými v meste, kde cestujúci pri nástupe a výstupe do električiek vstupovali do jazdnej dráhy áut. „Takéto zastávky boli kedysi bežné, ale v časoch, keď bolo áut mnohonásobne menej než dnes,“ povedal Fundárek. Pri zastávke Radlinského zvýšia vozovku na úroveň chodníka, čím dosiahnu bezbariérové nastupovanie a vystupovanie do prostriedkov MHD a súčasne sa tým zvýši bezpečnosť cestujúcich, keďže zdvihnutie vozovky slúži ako spomaľovač.

Ďalším dôvodom pre prebudovanie zastávky bolo zjednodušenie prestupovania – „priamy prestup medzi električkovými a autobusovými linkami, ktorý bol doteraz riešený presunom pešo z autobusovej zastávky na Vazovovej ulici (zastávka pred gymnáziom) na električkovú zastávku na Radlinského (pred budovou Štátnej pokladne). Po zrealizovaní tejto novej zastávky bude prestup priamo na jednej hrane,“ informuje hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava, a.s. Adriana Volfová.

Výstavbu realizuje spoločnosť Eurovia SK,a.s. a ako nám potvrdil hovorca mesta, Stanislav Ščepán, „projekt je financovaný z Operačného programu Bratislava s príspevkom z eurofondov“.

Viedeň aj Praha už také zastávky majú

Zastávka, aká vzniká na Radlinského, sa zvykne označovať ako zastávka viedenského typu. To preto, lebo zastávku so zvýšenou vozovkou po prvý raz vybudovali vo Viedni v roku 1992. Ako uvádza internetová encyklopédia Wikipédia, bolo to spočiatku vraj len kompromisné riešenie so značnými problémami, no v roku 1995 bolo takých zastávok vo Viedni osem a v roku 2000 až 32. Integrované zastávky sú populárne aj v susednom Česku. V Prahe bola ako prvá zastávka tohto typu upravená Vodičkova smerom k Lazarskej v roku 1996.

Zastávka viedenského typu

Zjednocuje niekoľko existujúcich električkových aj autobusových zastávok. Je bezbariérová, pretože povrch vozovky je vydvihnutý na úroveň chodníka, čím sa uľahčí nastupovanie a vystupovanie do prostriedkov MHD a zároveň prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich, keďže vyzdvihnutie vozovky slúži ako spomaľovač (retardér).

Súčasťou zastávky sú automaty na lístky a prístrešky, v ktorých sa dá skryť pred nepriaznivým počasím.

Názor na budovanie novej zastávky sme zisťovali aj medzi náhodnými okoloidúcimi na Radlinského ulici.

Anna (67):

Anna, anketa

Cesta sa mi zdá príliš úzka na takýto zásah. Budú odoberať priestor z chodníkov? Alebo zmizne parčík na opačnej strane ulice? Mám pocit, že MHD tu robia ľudia, ktorý sa vozia len v autách.

Richard (23):

Richard, anketa

MHD využívam pravidelne, preto inováciu konkrétnej zastávky vnímam pozitívne.

Mária (65):

Mária, anketa

Presuny peši medzi zastávkami mi neprekážajú, ale páči sa mi, že teraz budú sústredené na jedno miesto. Hlavne kvôli deťom. Bude to bezpečnejšie.

Miro (28):

Miro, anketa

Našťastie už nevyužívam hromadnú dopravu, ale kedysi som chodieval pravidelne. Presúvanie sa medzi zastávkami na dlhšie vzdialenosti mi vadilo. Preto si myslím, že je to pozitívny krok.

Ján (25):

Ján, anketa

Veľakrát som na tejto ulici videl, ako autá skoro zrazili ľudí vystupujúcich z električky. Aj mne sa to skoro stalo, keď som vystupoval z autobusu. Je super, že sa to rieši.

Peter (41):

Peter, anketa

Keďže pracujem tu za rohom, využívam spoje MHD aj na tejto ulici každodenne. Teším sa, že sa buduje nová zastávka. Bude to tu bezpečnejšie.
(Foto: Dominika Urbánková)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #električky #zastávka