Starý most je v sklze. Stavbári musia aj improvizovať

Historický bratislavský Starý most cez Dunaj spieva labutiu pieseň. Z pôvodného oceľového premostenia zostali len dve posledné železničné polia na petržalskej strane. A z rieky trčí zopár osamotených pilierov. Tie jediné ešte pamätajú aj slávnostné otvorenie mosta ako novostavby, na ktorom sa v roku 1890 osobne zúčastnil vtedajší panovník c. a k. monarchie František Jozef.

09.05.2014 15:00
starý most, demontáž, bratislava, dunaj Foto: ,
Demontáž Starého mosta v Bratislave.
debata (2)

Po istých úpravách by sa na piliere možno už na jeseň mala začať v smere od Petržalky nasúvať úplne nová oceľová konštrukcia. Aby niekedy v prvých mesiacoch roka 2016 mohli dokončený, olivovozelenou farbou natretý most okrem chodcov a cyklistov využívať už aj električky. „Týždeň, desať dní – a zmiznú aj zvyšné polia,“ tvrdí Peter Tekeľ, riaditeľ rekonštrukcie z dodávateľskej firmy Eurovia, ktorá obnovu mosta zabezpečuje pre mestský magistrát. Hádam je to konečný termín, tie tri doteraz ohlásené stavbári nedodržali. „Ťažko sa však pri takejto stavbe hovorí o pevných termínoch,“ argumentuje Tekeľ.

Demontáž Starého mosta v Bratislave.
Demontáž Starého mosta v Bratislave.
+9Demontáž Starého mosta v Bratislave.

Novú konštrukciu pripravia vo Vítkoviciach

Dôvodov je podľa neho viac. Stará stavba skrýva mnoho prekvapení. Hrdzavé oceľové prvky boli napríklad v takom zlom stave, že ich museli najprv spevniť výstuhami, aby sa niektoré nerozlomili a nezrútili do vody. Sklz však spôsobuje aj vybavovanie radu rôznych povolení. Na to najdôležitejšie sa čaká z Dopravného úradu, bez neho nemožno začať s odstraňovaním dvoch riečnych pilierov, ktoré má nahradiť jeden nový, postavený medzi nimi. Ďalší vo vode stojaci pilier si vyžaduje dôkladnú rekonštrukciu. A všetky treba aj navýšiť, aby most v budúcnosti vyhovoval súčasným plavebným podmienkam.

Zostaviť pevný časový harmonogram obnovy mosta preto podľa Tekeľa nie je dosť možné, viac treba improvizovať. Konečný termín, december 2015, do ktorého sa má vybudovať aj estakáda pri výjazde do Petržalky a úsek električkovej trate z centra Bratislavy po petržalskú Bosákovu ulicu, si však dodávateľ stále trúfa dodržať. To je totiž podmienka čerpania eurofondov, ktorými sa táto zhruba 60-miliónová investícia z 85 percent financuje. Zvyšných 10 percent peňazí zabezpečuje štát a päť mesto.

„Demontáž oceľovej časti však pre dodržanie termínu nie je rozhodujúca. Najpodstatnejšia je výroba novej konštrukcie, ktorú pre nás zabezpečujú ostravské Vítkovice,“ objasňuje Tekeľ. Treba na ňu objednať materiály, presne ju vyrobiť, zložito previezť do Bratislavy, pravdepodobne po diaľnici. S jej nasúvaním od Petržalky možno podľa neho začať už aj vtedy, keď nový pilier ešte nebude pripravený. „Ten je totiž bližšie k opačnému brehu,“ argumentuje.

Na stavbe vo februári zaznamenali vážny pracovný úraz, keď robotník pracujúci pri rozoberaní konštrukcie spadol na pomocné súlodie v rieke. „Našťastie, jeho zdravotný stav sa vyvíja priaznivo. Je v domácej liečbe, chodí s pojazdnou pomôckou a má šancu chodiť normálne,“ zdôrazňuje asistent riaditeľa Ján Sládečka.

Výškové práce sa tu robia ťažšie

Po starom, už dlhé roky nefunkčnom koľajisku, ktoré kedysi zabezpečovalo železničné spojenie cez Dunaj, sa stále dá pomerne bezpečne prejsť po kuse mosta. Chátrajúca mostovka pokrytá drevenými doskami odkrýva pomedzi škáry nepríjemný pohľad dolu. Hore vo výške zase chlapi so stavbárskymi helmami rozpiľujú dožívajúce oceľové nosníky. „Nie je to jednoduchá práca ani pre nás horolezcov. Hoci sme istení, máme čudný pocit, keď sa pozrieme pod seba na prechádzajúcu loď či len prúdiacu vodu. Ten pohyb spôsobuje značné problémy pri udržiavaní rovnováhy. Fúka tu tiež riadny vietor, aj keď svieti slnko, oceľ je veľmi chladná,“ hovorí šéf čaty výškových pracovníkov Jaroslav Dudáš.

Hlavný stavbyvedúci Marián Ďurana približuje bezpečnostné opatrenia, ktoré sa v úseku museli prijať. „Lode tu musia spomaliť, nesmú spôsobovať vlnenie ani nasávať vodu,“ vysvetľuje. Akékoľvek porušenia týchto pravidiel by spôsobili nežiaduce rozkmity mosta. Na sprísnené podmienky plavby v tomto úseku poukazujú aj špeciálne bóje v červenej a zelenej farbe.

Zážitkom je aj následná jazda člnom až do priamej blízkosti jednotlivých pilierov, ktoré sa, momentálne nezaťažené, bezprizorne týčia z vody. „Lode obvykle pod mostom využívali dve plavebné dráhy, teraz v čase rekonštrukcie však majú k dispozícii iba jednu. Pri búraní a výstavbe pilierov sa budú povolené trasy plavby striedať,“ vysvetľuje Ďurana. Okolo pilierov bude treba vytvoriť umelé ostrovy a tok rieky od nich odkloniť, potom sa budú rozoberať a budovať „na suchu“. Na rozdiel od pôvodných, ktoré stavali robotníci pod vodou, ukrytí vo vzduchovej bubline v oceľovom zvone – kesóne. Ten dodnes tvorí základ jedného z pilierov, ktorý sa má odstrániť.

Ďalšie prekvapenia sú očakávané. Staré piliere boli totiž nedávno zosilnené injektážou a ich kamennú výplň okrem mäkších zlepencov sčasti tvorí aj pevná žula. Najviac sa však stavbári obávajú povodní, pre ktoré však už majú pripravený krízový plán.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most #Dunaj