Nehovoriac o takých samozrejmostiach, ako sú pokusy s elektrinou, Archimedovým zákonom alebo obsluha Van de Graaffovho generátora. Pilotný projekt, ktorý odštartovali v tejto škole, má medzi žiakmi vzbudiť väčší záujem o štúdium technických odborov, o ktoré je na trhu práce záujem.
Škola má vďaka tomuto projektu špeciálne učebne pre fyziku, chémiu, biológiu a technickú výchovu, ktoré sú vybavené modernými učebnými pomôckami. „Pre deti to má obrovský význam. Nechám ich samostatne robiť s novými učebnými pomôckami a sú z toho maximálne nadšené. Doteraz sa používali a na väčšine školách aj používajú staré pomôcky, ktoré majú 20 až 40 rokov. Sú síce funkčné, ale deti potrebujú vidieť už niečo nové, moderné, čo v nich prebudí nové záujmy,“ vraví o modernej učebni Mária Florišová, učiteľka fyziky.
Na jednom z pracovných stolov je nápis vodíkový pohon auta. Dvaja ôsmaci sú zaujatí pokusom. Jeden z nich, Dávid Sedláček, vysvetľuje, ako to všetko funguje. Vodík vyrábajú priamo na stole z obyčajnej vody. Generátor na jeho výrobu je poháňaný elektrinou, ktorú získali zo solárneho panela, ten je tiež na stole. Z vody oddelia vodík a presunú ho do nádrže auta. Pomocou diaľkového ovládača potom model auta jazdí po triede. „Zaujal ma princíp, že auto môže jazdiť na obyčajný vodík, nielen na benzín či naftu, je to ekologické. Kým sme tieto pomôcky nemali, bolo vyučovanie oveľa nudnejšie,“ povedal Dávid.
„Chystám sa na odbornú školu. Technika ma baví, je to veľmi zaujímavé. Chcel by som neskôr študovať prírodné vedy, niečo z fyziky alebo biológie,“ dodal jeho spolužiak Marián Mišurec.
Podľa Vlasty Púchovskej zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania deti na základnej škole nemali doteraz možnosť učiť sa aj praktickým zručnostiam, nadobudli síce teoretické vedomosti, ale nemali možnosť vyskúšať si ich v praxi. Tento projekt im prináša iný pohľad na teóriu a prebúdza v nich záujem o štúdium na technických školách.
„Projekt ide ruka v ruke s ďalším zámerom, ktorým je polytechnická výchova, ktorá sa stane súčasťou vyučovania od nasledujúceho školského roka,“ pripomína Michal Kaliňák, hovorca ministerstva školstva. Ako dodal, až 80 percent absolventov škôl nerobí v tom odbore, ktorý vyštudovali. Naproti tomu štandardom EÚ je to, že až 80 percent absolventov robí to, čomu sa venovali počas štúdia. Ministerstvo školstva predpokladá, že tento nepriaznivý pomer sa dokáže na Slovensku zmeniť aj vďaka tomuto projektu.
„Keby si to všetko škola mala platiť sama, určite by to neuniesla, vybavenie učební stálo vyše 200-tisíc eur. Horko-ťažko sme vymenili podlahy a spravili elektrické rozvody, aby nové zariadenie bolo funkčné. V škole riešime modernizáciu malými krokmi, ale aby sme takto odrazu zafinancovali takúto zmenu, to by sme museli vyhrať jackpot v lotérii,“ vraví Marta Viteková, riaditeľka školy na Nálepkovej ulici v Novom Meste nad Váhom.
Do národného projektu podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie sa zapojilo 49 škôl v siedmich krajoch Slovenska (okrem Bratislavy). Jeho cieľom je premena tradičnej školy na modernú a spolufinancuje ho EÚ.