Vážska vodná cesta by už nemala brzdiť rozvoj mesta

Veľkolepé plány splavnenia rieky Kysuca by nemali byť ďalej brzdou pre výstavbu v Kysuckom Novom Meste. Už niekoľko rokov v území, kde sa počítalo s novými bytmi a rozširovaním mesta, bola stavebná uzávera, pretože mal tadiaľ viesť kanál spájajúci rieky Váh a Odra. Jeho Trasa v by sa v úseku Kysucké Nové Mesto mala zmeniť.

11.09.2014 13:00
rieka, kysuca, plány na plavebný kanál Foto: ,
Keby sa realizovali plány splavnenia rieky Kysuca, tak by plavebnému kanálu musela ustúpiť aj časť už vybudovaného mesta. Podľa najnovšej štúdie sa trasa dostane bližšie do koryta rieky a to umožní rozvoj v území, kde sa dosiaľ nesmelo stavať.
debata (3)

Pre mesto je to v podstate jediné územie, kde plánovalo bytovú výstavbu. Pred časom museli stopnúť developerský projekt, ktorý mal priniesť 600 nových bytov. Preto samospráva naliehala na ministerstvo dopravy, aby plány vodnej cesty prehodnotilo.

Expertízny posudok, ktorý si dal rezort urobiť, priniesol zmenu trasovania. „Cieľom posúdenia boli možnosti zmeny trasovania prieplavu v úseku riečnych kilometrov 10,00 – 12,00 tak, aby sa rešpektovali záujmy mesta Kysucké Nové Mesto a tiež aby táto zmena bola v súlade s aktuálnym trasovaním diaľnice D3 v tomto úseku prieplavu,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Nové trasovanie, ktoré vzišlo zo štúdie, umožňuje mestu využiť až takmer 80 percent územia, ktoré bolo zablokované pre výstavbu vodného kanála. Mesto to ešte musí zapracovať do územného plánu a potom môže rozbehnúť rozvoj územia pre bytovú výstavbu. „Štúdia sa zapracuje do tohto záväzného dokumentu a tak sa stane záväzná pre všetky zúčastnené strany. My budeme mať istotu, že to územie môžeme užitočne využiť a stavebná uzávera sa týmto odblokuje,“ hovorí primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.

Pôvodne navrhnutá trasa dokonca mala výrazne zasiahnuť do už existujúceho mesta a pri jej realizácii by bolo potrebné zbúrať aj niektoré paneláky či dve školy. „Nutne by sa muselo zájsť až do vybudovanej časti mesta,“ priblížil primátor. Plavebný kanál vodnej cesty totiž nemal viesť korytom rieky, ale vedľa nej. „Teraz sa v podstate návrh novej trasy dostal viacej do koryta rieky,“ dodal.

Keďže zmena sa týka len dvoch riečnych kilometrov vodnej cesty na slovenskom území, nebolo potrebné, aby sa k nej vyjadrovali susedné krajiny, ktorých sa tiež projekt prepojenia Čierneho a Baltického mora týka.

Vážska vodná cesta je súčasťou dlhodobých zámerov rozvoja vodných ciest v rámci Európskej únie. Jej súčasťou majú byť ešte nevybudované vodné kanály i tunel, ktoré by prostredníctvom českej Olše a slovenskej Kysuce prepojili rieky Odru a Váh. Samotná realizácia však siaha až do ďalekej budúcnosti.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba #Kysuce #Kysucké Nové Mesto #územný plán