Najstarší železobetónový most prekvapil odolnosťou aj materiálmi

Druhý mesiac robotníci opravujú takmer 130-ročný most, ktorý je najstarším železobetónovým mostom na Slovensku. Popri oprave ho skúmajú aj vedci. Most v centre Krásna nad Kysucou (okres Čadca), ktorý bol pôvodne stavaný pre konské povozy, zvládol aj súčasný nápor kamiónovej dopravy, ktorá je naň presunutá v prípade, že je hlavná trasa cez Kysuce do Česka a Poľska neprejazdná.

, 20.09.2014 08:00
most, Krásno nad Kysucou, Kysuca, rieka Foto: ,
Most v Krásne nad Kysucou by mal byť zrekonštruovaný do konca októbra, kedy sa vráti do prevádzky. Zrejme sa ho pokúsia zapísať medzi technické pamiatky.
11

Postupne boli v rámci rekonštrukcie z vozovky odstránené jednotlivé vrstvy a teraz je možné vidieť pôvodné oblúkové klenby, ktoré tvoria nosný systém mosta. Vedcov prekvapila jedna z konštrukčných vrstiev, ktorá sa pri podobných stavbách sa štandardne nepoužívala. „Bola tam použitá vrstva ako keby vyštetovaného kameňa, ktorá sa používala bežne pri starých rímskych cestách, ktorá fungovala zároveň na odvodnenie, aj ako jedna z tých nosných vrstiev,“ povedal Ľubomír Pepucha z Výskumného centra Žilinskej univerzity.

Vedci testovali odolnosť železobetónovej konštrukcie a zistili, že aj po 130 rokoch vyhovuje súčasným normám. „Budeme môcť zachovať aj betónové opory, ktoré sú zboku oblúkov a ktoré mali byť podľa pôvodného projektu rekonštrukcie odstránené, pretože sme predpokladali, že budú menej masívne a v oveľa horšom stave. Robili sme diagnostiku a z nej vyplýva, že ich tam po úprave bude možné ponechať, čo pomôže tomu, aby most zostal čo najviac autentický,“ dodal Pepucha.

Most zvláda i nápor kamiónovej dopravy, ktorá... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
most, Krásno nad Kysucou, rieka Most zvláda i nápor kamiónovej dopravy, ktorá je naň presunutá v prípade, že je hlavná trasa cez Kysuce do Česka a Poľska neprejazdná.

Takisto zostane aj stará nosná konštrukcia mosta, na ktorú sa položí nová nosná konštrukcia. Momentálne sa opravujú a spevňujú kamenné múry, ktoré sa nakláňali a mohli ohroziť premávku. Potvrdil sa aj výskyt mlynského náhonu v časti predmostia, ktorý slúžil na rozvod vody z rieky, ktorá dávala do pohybu mlyny, ktoré boli v minulosti v meste. Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa informoval, že robotníci doplnili chýbajúce časti v stavbe a náhon bol spevnený. Avšak táto pamiatka v moste nebude môcť byť prístupná verejnosti, keďže prístup k mlynskému náhonu je len zo súkromných pozemkov.

Mohutné piliere mosta v Krásne nad Kysucou boli vybudované už v roku 1835. Nosná oblúková konštrukcia mosta zo železobetónu bola postavená v roku 1891, teda v období prvých väčších aplikácii železobetónu pri mostných stavbách a 16 rokov potom ako bol postavený vo Francúzsku prvý železobetónový most na svete (rok 1875). Ten postavil Joseph Monier, jeden z vynálezcov železobetónu. Zaujímavé je, že tento francúzsky záhradník predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov. Neskôr jeho patent využitia železobetónu pri stavbe mostov a lávok kúpila firma Wayss, ktorá takýchto mostov postavila v Európe vyše 300, medzi nimi aj most v Krásne nad Kysucou.

Snímka z testovania únosnosti Monierovej klenby... Foto: archív Petra Paulíka
historický most, výstavba, 19. storočie Snímka z testovania únosnosti Monierovej klenby v Nemecku okolo roku 1890.

„Železobetónový most v Krásne nad Kysucou je najstarší na Slovensku. V rámci strednej Európy je to zrejme najstarší dodnes funkčný železobetónový most. Síce viem o staršom takomto moste napríklad v Maďarsku, ktorý je o jeden rok starší, ale je menší a už niekoľko rokov neslúži cestnej doprave,“ uviedol Peter Paulík zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Stavitelia most pred 130 rokmi vybudovali veľmi dobre, poctivo aj kvalitne. Aj keď možno nie vedomky. Pretože v tom čase ešte nevedeli urobiť také výpočty ako dnes. Stavali na základe experimentov týchto Monierových klenieb, ktoré sa robili v Nemecku a z ktorých vyplynuli nejaké rozmery. „Tým, že si neboli istí, tak si pridávali rezervu. Kedysi sa nevedomosť nahrádzala faktorom bezpečnosti,“ dodal Paulík.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
11 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #rekonštrukcia mosta #kamióny #Most #Kysuce