Lesnú železnicu nezastavia ani záveje

Môže mrznúť, husto snežiť, fúkať, no historický vláčik lesnej železnice sa neskrýva v depe. Turistická atrakcia ako jedna z mála historických lesných železníc premáva v Oravskej Lesnej aj počas zimy. Kým počasie na juhu Slovenska už má jarný charakter, najchladnejšia slovenská obec je ešte stále pod snehom. Jazdu zasneženou krajinou si vyskúšal aj denník Pravda.

16.03.2015 14:00
orava, lesná železnica Foto: ,
Vláčik premáva na trati dlhej asi tri kilometre. Zo stanice Tanečník prejde do sedla Beskyd v nadmorskej výške 935 metrov.
debata (2)

Pracovníci muzeálnej železnice na lokomotívu nasadia snežný pluh a ten skoro ráno rozráža niekedy aj vyše metra vysoké záveje snehu, aby cez deň mohol vlak voziť návštevníkov. „Snehovým pluhom čistíme trať od snehu, a keď ho napadne veľa, tak si pomôžeme aj snehovou frézou,“ hovorí o zimných povinnostiach správca železnice Ján Sabaka.

Vláčik pravidelne štartuje zo stanice Tanečník. Drobná motorová lokomotíva zhruba 20 minút ťahá do kopca za sebou vyhriaty vozeň. Vykúri ho kozub ešte predtým, ako doň nastúpia cestujúci. „Návštevníkom nie je zima, máme vozeň, ktorý je vykurovaný, a z ktorého si môžu vychutnávať krásu oravskej prírody,“ opisuje Sabaka. Trať sa kľukatí zasneženými pláňami, vchádza do lesa, až vláčik zastaví pri goralskej drevenici v sedle Beskyd. Po malej prestávke návštevníkov v goralskej expozícii či na vyhliadke sa vracia naspäť. Celý výlet aj so spiatočnou jazdou trvá asi hodinu.

Pri ceste späť je lokomotíva vzadu, kým na čele je vozeň s cestujúcimi. „Používame vozeň, ktorý kedysi slúžil na trenčianskej železnici, a bol to vozeň riadiaci, takže jedno jeho stanovište je upravené tak, aby sa jedným smerom z neho dal riadiť vlak. Keď vláčik ide dole, tak lokomotíva tento vozeň zozadu brzdí, náš brzdár je vpredu, dáva pozor na trať. Má tam všetko – svetlá, aby mohol označiť začiatok vlaku, klaksón, pieskovače, všetko to, čo je potrebné ku bezpečnej jazde,“ približuje rušňovodič.

Jazdu vláčikom ešte stále zasneženou krajinou prirovnala k rozprávke manželka čínskeho veľvyslanca na Slovensku. „Kozub vo vozni je výhodou, lebo vonku je zima a vo vozni príjemne teplo. Z neho je pekný výhľad na obidve strany. Teraz sme sem prišli cez zimu, no na jar, v lete či na jeseň bude výhľad čoraz krajší. Táto železnica má špeciálny charakter,“ povedal veľvyslanec Pan Weifang, ktorý Oravu navštívil v závere uplynulého týždňa.

Železnička na Orave má za sebou dosiaľ najúspešnejšiu sezónu, keď ju vlani navštívilo približne 33-tisíc návštevníkov. V prevádzke je od roku 2008 a odvtedy navštívilo Oravskú lesnú železnicu zhruba 150-tisíc návštevníkov.

Oravská lesná železnica je špeciálna aj tým, že je súčasťou Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá v minulosti prevážala vyťažené drevo z ťažko prístupného členitého horského terénu. Bola najvyššie položenou lesnou železnicou. Kým kysucká železnica mala priame napojenie na verejnú železničnú sieť, oravskej takéto napojenie chýbalo. Riešením bolo prepojenie oboch lesných železníc týchto susedných regiónov cez úvraťový systém na kysuckej strane.

Úvraťový systém je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenia na pomerne krátkej vzdialenosti. Mašinka najprv ide dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Je to jediná atrakcia tohto druhu na Slovensku. „Je unikátom nielen v rámci Slovenska, ale aj celej Európy, pretože takéto typy úzkorozchodných železníc sa nachádzajú na svete len tri – v Južnej Amerike v Peru, u nás na Slovensku a ďalšia je v Ázii,“ hovorí riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková.

Po rekonštrukcii úvraťového systému a po náročnom schvaľovaní technickej spôsobilosti by už túto letnú sezónu mala byť v prevádzke celá trať zachovanej niekdajšej Kysucko-oravskej lesnej železnice.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Oravská lesná železnica #unikát