Po úzkorozchodnej železničnej trati medzi Trenčianskou Teplou, kde stoja rýchliky, a Trenčianskymi Teplicami premávala električka až do roku 2011, keď ju železnice zrušili pre jej stratovosť. Odvtedy je budova stanice v kúpeľnom meste opustená, ak nerátame občasné návštevy bezdomovcov. Po dohode samosprávneho kraja s mestom Trenčianske Teplice a obcou Trenčianska Teplá tento rok premávku historickej električky obnovia. Zatiaľ jazdí len príležitostne, počas významných sviatkov, cez prázdniny však bude premávať každý víkend od piatka do nedele trikrát denne. Aj preto je dôležité, ako budova stanice vyzerá.
„Mesto má aktuálne podanú žiadosť o odkúpenie budovy železničnej stanice. Momentálne čakáme na odpoveď, aby sme sa vedeli zariadiť, čo s touto nehnuteľnosťou. Jej vlastníctvo je podmienkou, aby samospráva mohla do nej investovať, aj príprava projektov na čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov sa viaže na vlastníctvo,“ zdôraznil Miloš Mičega, vedúci stavebného úradu v Trenčianskych Tepliciach.
Rekonštrukcia by sa podľa odhadov stavebného úradu pohybovala v státisícoch eur a samospráva štvortisícového mesta by ju z vlastného rozpočtu nezvládla. Preto sa spolieha na eurofondy. Radnica si vie predstaviť mnohoraké využitie týchto priestorov. Sú to priestory v centre mesta, a tak by tu okrem základnej funkcie pre železničnú dopravu mala svoje miesto aj prezentácia viac ako storočnej histórie tejto trate, mohli by tu byť klubovne a možno aj turisticko-informačná kancelária.
Podobné predstavy majú o budúcnosti železničnej stanice aj oslovení obyvatelia a návštevníci mesta. Pavel Vavro z Trenčianskych Teplíc schvaľuje snahu mesta o odkúpenie budovy. Myslí si, že by sa v nej dala zariadiť aj nejaká výstavná expozícia o histórii mesta a je mu veľmi ľúto, že historická pamiatka takto chátra.
Peter Bednár bol v Trenčianskych Tepliciach ako kúpeľný hosť už viackrát. Vraví, že sa vždy tešil na zážitok, ktorý prináša jazda historickou električkou a bolo mu veľmi ľúto, keď to krachlo. „Na železnici sa jazdí zadarmo a tu nie sú peniaze na udržanie takejto unikátnej trate. Budova stanice je v strašnom stave. Pritom to má byť vizitka mesta, keď človek príde do mesta, jeho prvý dojem je, čo vidí na stanici a urobí si dojem o celom meste,“ povedal Peter Bednár.
Edita Molnárová je presvedčená, že kúpeľní hostia by ocenili kyvadlovú dopravu medzi Teplicami a Teplou. Stanica spolu s električkou by sa tak mohli stať ďalšou atrakciou Trenčianskych Teplíc. Pre Železnice SR je budova stanice súčasťou železničnej stanice, trať aj budovu vnímajú ako jeden celok. A ako jeden celok by ho chceli aj predať.
„V prípade ponukového konania predaja tejto trate by sa ponúkala na predaj trať s budovou stanice ako celok, neoddeliteľne, aby budova slúžila cestujúcim pri jazdách električkou. V prípade nutných opráv a zveľadenia budovy ako schodnú cestu vidia ŽSR projekt revitalizácie, keď by budúci investor využíval výhodný nájom počas zmluvne dohodnutej doby vzhľadom na výšku svojej investície,“ povedala Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc SR.
Ako druhú možnosť ŽSR vidia dlhodobý prenájom budovy bez jej revitalizácie. Samotné železnice momentálne neuvažujú o výrazných rekonštrukčných prácach na budove trenčianskoteplickej stanice. Aká je jej budúcnosť, je zatiaľ neisté, pretože rokovania medzi železnicami a samosprávou ešte nie sú skončené.
Stanica v Trenčianskych Tepliciach
Železničnú stanicu v Trenčianskych Tepliciach postavili v roku 1941 vo funkcionalistickom slohu a dnes je zapísaná v registri národných kultúrnych pamiatok. Samotná železnička medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami bola v prevádzke od roku 1909. Je raritou medzi slovenskými železničnými traťami, pretože bola prvou verejne prevádzkovanou elektrifikovanou traťou na území Slovenska. Dlhá je približne 5,5 kilometra.