Pešiu zónu v Trnave chce radnica sceliť

Na Hviezdoslavovu ulicu sa už doprava nevráti. Po skončení rekonštrukcie sa z nej stane pešia zóna. Prístup sem budú mať len zásobovacie autá, a to v dopoludňajších hodinách. Radnica chce v centre mesta vytvoriť ucelenú pešiu zónu.

04.06.2015 12:00
Trnava, pešia zóna Foto: ,
Hviezdoslavova ulica sa stane súčasťou pešej zóny.
debata

„Hviezdoslavova ulica je jedným z najstarších historických ťahov v meste. V územnom pláne mesta je definovaná ako pešia zóna, len sa tak roky nevyužívala,“ povedal hovorca mesta Pavol Tomašovič.

Práce mali byť podľa zmluvy hotové do 22. mája, termín sa však posunul. „Meškalo dodanie dlažby, ešte bolo treba dorobiť niekoľkometrový úsek,“ prezradil Tomašovič. Robotníci finišovali až v stredu. Zdržanie spôsobil aj tretí archeologický nález. Pamiatkari objavili stredovekú pivnicu. Sondy už predtým odhalili nálezy dvoch drevených mostov, pri budove pošty a v strede ulice.

Hviezdoslavovu začali rekonštruovať ako jednosmernú ulicu, z ktorej sa neskôr stane pešia zóna. V priebehu prác sa radnica rozhodla, že to zmení hneď po rekonštrukcii. Po polroku to podľa hovorcu nemá zmysel. „Chceli sme predísť chaosu, ktorý je spojený so zmenou dopravnej organizácie.“

Po odovzdaní stavby bude obnovená ulica dočasne sprístupnená pre verejnosť. Pešou zónou sa oficiálne stane až po kolaudácii. To môže podľa hovorcu trvať mesiac až mesiac a pol.

Na ulicu pustia len zásobovacie autá. Mesto ráta s povolením do deviatej alebo desiatej hodiny dopoludnia. „Predbežne sme sa o tom rozprávali s piatimi majiteľmi, ktorí nemajú inú možnosť zásobovania svojich prevádzok ako z Hviezdoslavovej ulice. Dvaja či traja si musia vyriešiť spôsob dočasného zásobovania,“ povedal Tomašovič. Dodal, že samotní majitelia prevádzok privítali túto zmenu pozitívne. Smerom od námestia sú na ulici aj letné terasy.

Andrea (45) je majiteľkou prevádzky rýchleho občerstvenia. „Keby zostala ulica prejazdná, bolo by to lepšie. Ak z nej bude pešia zóna, vôbec mi to neprekáža.“ Zákazníci zvykli prísť autom až k prevádzke, zobrať jedlo a odísť preč. Okolo chodí denne dostatok ľudí, preto sa neobáva.

„Pešia zóna je určite príjemnejšie riešenie pre ľudí, mamičky s deťmi i turistov.“ Zmena ulice na pešiu zónu zásobovanie jej prevádzky neohrozí. „Vedľa máme dvor s prístupom zo zadnej strany.“ Jedna z kaviarní oproti budove pošty patrí Ilirovi (29). Prevádzkuje ju tu asi päť či šesť rokov.

„Bez áut to bude rozhodne lepšie, ani zásobovanie nie je problém.“ Nevýhodu vidí v tom, že ulica nie je v jednej úrovni. Nie je to ideálne, ak by chcel terasu rozšíriť viac do priestoru alebo použiť kvetináče na jej oživenie.

Zdenku (43) zo Špačiniec zmena na pešiu zónu potešila. „Mohla by byť až po Hrubý kostol (pozn. red. – miestny názov pre Baziliku sv. Mikuláša), ale to by ma možno niekto preklínal.“ Myslí si, že prechod áut do centra sa tým veľmi neskomplikuje. Ján (33) len poznamenal, že to znamená ďalší úbytok parkovacích miest.

„Z pohľadu pamiatkarov je dôležité, akým spôsobom bol priestor obnovený, a nie to, či bude bez áut,“ hovorí Milan Kazimír z Krajského pamiatkového úradu v Trnave. Ulicu sa snažili posunúť čo najviac k historickému stavu, a to sa podľa neho v spolupráci s mestom podarilo. Pridanú hodnotou vidí v tom, že zaparkované autá nebudú narúšať pohľad na historické budovy, ktoré sa tu nachádzajú.

Do koncepcie ucelenej pešej zóny chce mesto zahrnúť aj časť Štefánikovej ulice. „Pešiu zónu by sme chceli posunúť až po jezuitský kostol. Pre turistov chceme vytvoriť také podmienky, aby sa k väčšine kostolov v mestskej pamiatkovej rezervácii mohli dostať bez auta,“ povedal Tomašovič.

Obrátka pre autá by sa tak posunula o sto až 150 metrov od mestskej veže. Pre množstvo prevádzok, ktoré nemajú inú možnosť zásobovania, je to maximum.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rekonštrukcia #Trnava #pešia zóna