V Trenčianskych Tepliciach vyhlásili vojnu reklamnému smogu

Takáto záplava reklamných tabúľ do historickej časti kúpeľného mesta nepatrí, povedali si na radnici v Trenčianskych Tepliciach a rozhodli sa túto situáciu zmeniť. Niektoré pútače by mali zmiznúť ešte pred otvorením filmového festivalu Art Film, ktorý sa začína už o dva týždne, najväčšie zmeny prídu neskôr.

05.06.2015 17:00
Štefan Škultéty, primátor Trenčianskych Teplíc Foto: ,
Radnica si urobila fotodokumentáciu reklamného smogu, ukazuje primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty.
debata (2)

Námestie je historickým centrom Trenčianskych Teplíc. Pred štyrmi rokmi ho mesto zrekonštruovalo za približne milión eur, čím vznikla pešia zóna a oddychový priestor, kam zavíta takmer každý návštevník či kúpeľný hosť. Aj preto v meste pribúdajú stále nové a nové reštaurácie, kaviarne, pizzerie a predajne suvenírov alebo občerstvenia. S nimi pribúda aj reklamných tabúľ na pešej zóne. Sú tu desiatky chaoticky rozmiestených stojanov s rôznymi reklamami, o ktoré ľudia doslova zakopávajú.

Chceme, aby z pešej zóny už do festivalu zmizli niektoré reklamné pútače, na to nepotrebujeme všeobecne záväzné nariadenia.
Štefan Škultéty

„Dnes tento stav môžeme považovať za neúnosný, prekročilo to hranice estetiky a kultivovaného prostredia. Preto mesto Trenčianske Teplice musí zakročiť a realizovať kroky, ktoré budú smerovať k odstráneniu niektorých reklamných tabúľ. Mesto neinvestovalo státisíce do pešej zóny a námestia len preto, aby to bol priestor pre umiestňovanie takýchto pútačov,“ povedal Štefan Škultéty, primátor Trenčianskych Teplíc.

V centrálnej mestskej zóne sú cez deň rozmiestnené reklamné stojany rôzneho dizajnu, farby, veku aj zamerania. Iniciatíva Stop reklamnému smogu chce dosiahnuť rapídne zníženie ich počtu, ale zároveň aj stanoviť pravidlá hry. Teda podmienky, kedy bude možné umiestniť reklamné tabule v centrálnej pešej zóne a kedy to možné nebude. Všeobecne záväzné nariadenie s týmto obsahom by zastupiteľstvo mohlo podľa primátora schváliť najskôr v júli.

„Chceme, aby z pešej zóny už do festivalu zmizli niektoré reklamné pútače, na to nepotrebujeme všeobecne záväzné nariadenia. Pešia zóna je vo vlastníctve mesta a to môže požiadať podnikateľa, aby svoju reklamnú tabuľu odstránil, ak na to nemá povolenie. Nechceme ísť cestou pokút, verím, že sa s podnikateľmi dohodneme. Ani im sa predsa takéto prostredie nemôže páčiť,“ dodal primátor.

Ako prvé by sa z pešej zóny mali vytratiť pútače, ktoré upozorňujú na niektorú prevádzku, a ktoré majiteľ vyloží na chodník priamo pred jej vchod. Ľudia predsa chodia okolo a aj bez pútača vidia, že tu taká prevádzka je, argumentujú aj odborníci na reklamu.

„Takáto reklama je zbytočná. Ak je tam prevádzka, propaguje sa sama. Menej je niekedy viac, pretože keď je reklamy veľa, ľudia tomu nevenujú pozornosť. Z estetického hľadiska to kazí vzhľad ulice aj celého mesta. Je to zbytočné, žiaľ, je to fenomén Slovenska,“ vraví marketingový expert Marián Timoracký.

Podľa sociologičky Sylvie Porubänovej záplava reklám určite nie je neodmysliteľnou súčasťou života, bez ktorej by sa nedalo existovať. Tento reklamný smog sme však prestali vnímať ako jednoducho odstrániteľný a nepotrebný. Máme pocit, že tu bol odjakživa a musí tu byť aj naďalej. „Jednoducho sme si zvykli, že sa na nás tlačí zo všetkých strán, a to skutočne nie je nevyhnutné. Otázkou je aj to, či takéto reklamy vôbec pôsobia marketingovo a či majú vplyv na ľudí. Ak už musia na ulici byť, tak by si podľa môjho názoru mali mesto či obec ustrážiť ich estetickú stránku,“ myslí si sociologička.

Pripravované všeobecne záväzné nariadenie určí aj zásady, ako má reklamná tabuľa vyzerať, aby ju mohli umiestniť na pešej zóne, aký má mať dizajn, veľkosť či farebnosť. Aj reklamný stojan je vlastne zabratím verejného priestranstva, podobne ako letné terasy. S tým rozdielom, že letnými terasami sa už mestská radnica zaoberala. Reklamy doteraz neriešila.

„Reklamu treba v každom prípade, je všade vo svete. Len tu ju treba zjednotiť, aby to nebol cirkus, ako doteraz. Treba jej dať jednotnú formu, aby ju jeden nemal v strede ulice a ďalší zavesenú na stĺpe,“ povedal svoj názor Štefan Ježík, majiteľ jednej z reštaurácií na pešej zóne v Trenčianskych Tepliciach.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #kúpele #trenčianske teplice #reklamny smog