Autobusy priblížia cyklistov k cyklotrasám

Po Dunajskej Strede či Banskej Bystrici je Žilina ďalším mestom, z ktorého sa môžu cyklisti dopraviť k vzdialenejším cyklotrasám bez toho, aby sa viezli autom alebo na bicykloch popri rušnej ceste. Odvezie ich tam cyklobus. Zatiaľ za cyklochodníkmi do Terchovej alebo do Bystrickej doliny na Kysuciach.

14.06.2015 14:52
bicykle, autobus Foto: ,
Autobusy s prívesným vozíkom na bicykle začali premávať zatiaľ na dva smery, zo Žiliny do Terchovej a Novej Bystrice.
debata (2)

„Hlavné cesty sú nebezpečné. Takto, keď nás odvezie cyklobus, je to bezpečnejšie a potom sa už s deťmi môžeme vybrať na takú trasu, ktorá je mimo hlavnej cesty a kde chodí málo áut,“ hovorí Katarína Bačé, ktorá sa počas víkendu vybrala aj s deťmi Jakubkom a Terezkou na cyklovýlet do Bystrickej doliny, kde je cyklotrasa vybudovaná v trase niekdajšej a dnes už zaniknutej lesnej železnice. Tam sa vybral aj Žilinčan Milan Taška. „Tento systém je oveľa lepší ako autom. Lebo autom to znamená, že ho musíte nechať na jednom mieste a znovu sa k nemu vrátiť. Takto môžete nastúpiť kdekoľvek na trase,“ hovorí.

„Všetky trasy sú volené so zastávkami tak, aby cestujúci cyklisti mohli nastupovať flexibilne tam, kde sa jednotlivé trasy začínajú alebo končia,“ hovorí riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha. Dodáva, že cestujúci si môžu rezervovať miestenky dopredu cez celoštátny rezervačný systém alebo v klientskych centrách žilinskej SAD. Prevádzka je zatiaľ skúšobná do 31. augusta a cyklobusy budú jazdiť počas víkendov a štátnych sviatkov. Vtedy budú jazdiť tri páry spojov do Terchovej aj do Novej Bystrice. „Cyklisti si budú môcť naplánovať celodenný alebo poldenný výlet,“ dodáva Pobeha. Cestovné vychádza z platného cenníka, za bicykel doplácajú cyklisti 50 centov. Na prívesný vozík sa za autobus zmestí 24 bicyklov. Naložiť, bezpečne uchytiť a vykladať ich pomáhajú stevardi, ktorí pribudli ako posila k šoférovi autobusu.

„Ak bude o túto službu záujem, rozšírime ju aj do ďalších regiónov. V našom kraji je 1 200 kilometrov označených trás pre cyklistov, prevažne sú to trasy pre horské bicykle, ale sú aj trasy pre menej náročných cyklistov či rodiny s deťmi,“ hovorí žilinský župan Juraj Blanár. Záujem ľudí o možnosť prepravy cyklubusmi zisťovalo pred tromi rokmi aj Občianske združenie Mulica, ktorého činnosť sa okrem iného zameriava aj na cyklodopravu. Spätná väzba bola pozitívna, z prieskumu vyšlo, že cyklisti by uvítali cyklobusy okrem Terchovej a Novej Bystrice aj v oblasti Javorníkov, Makova. „Výhodou cyklobusov je, že ľudia nemusia využívať osobný automobil a to je možno aj taká nepriama výchova využívania ekologického druhu dopravy. A jednak ten človek je potom voľný, to znamená, že využíva výhodu dopravnej infraštruktúry a potom sa už na tom území pohybuje individuálne. To je tá integrácia nemotorovej a verejnej dopravy, čo by mala byť,“ dodal šéf OZ Mulica Marián Gogola.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #autobusy #Cyklisti