Parkovanie v Bratislave je problém, čo najskôr treba nové pravidlá

Celomestské pravidlá parkovania v Bratislave treba prijať a zaviesť do praxe čo najskôr. Zhodujú sa na tom členovia občianskej iniciatívy Bratislava INAK. Navrhujú preto vytvoriť pracovnú skupinu z mestských poslancov, starostov mestských častí a odborníkov.

17.06.2015 14:38
bratislava , parkovanie , bps , parkovacia sluzba Foto: ,
parkovanie v Bratislave,Ilustračné foto
debata (9)

Cieľom pracovnej skupiny bude do konca tohto roka pripraviť parkovacie pravidlá a príslušné všeobecné záväzné nariadenie, predložiť ich na verejnú diskusiu a najneskôr v prvej polovici roka 2016 ich aj schváliť. Uviedla to predsedníčka mestského poslaneckého klubu Bratislava INAK Katarína Augustinič.

Parkovanie je podľa iniciatívy Bratislava INAK jedným z najväčších problémov Bratislavy. Podľa Michala Feika sa dnes parkuje takmer všade. Autá stoja na chodníkoch, zeleni, v križovatkách, ale aj na cyklotrasách, námestiach či peších zónach. „Chodci nemajú kade chodiť, musia obchádzať parkujúce autá po ceste,“ vykresľuje situáciu s parkovaním v hlavnom meste Feik. Riešením je podľa občianskej iniciatívy čo najskoršie prijatie celomestských pravidiel parkovania.

Podľa poslankyne Kataríny Augustinič by nová parkovacia politika mala zvýhodniť rezidentov, teda obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave, ktorí tu platia dane. V meste by sa podľa nej mali vytvoriť aj zóny s krátkodobým parkovaním do dvoch hodín, napríklad pri úradoch či inštitúciách.

Parkovacou politikou by chceli dosiahnuť aj to, aby návštevníci Bratislavy neparkovali v centre mesta, ale nechávali svoje autá na okraji. „Občanom však musíme ponúknuť alternatívu. Preto treba zvýšiť kvalitu verejnej dopravy a budovať záchytné parkoviská,“ hovorí Augustinič.

Vzniknúť by mal tiež mal fond parkovania, do ktorého by išli všetky peniaze za parkovanie. „Peniaze by mali ísť potom späť do budovania parkovacích miest, skvalitnenia dopravy či do budovania cyklotrás,“ doplnila poslankyňa.

Problémy s parkovaním majú napríklad aj vo Vrakuni. „Hlavne v sídliskovej časti autá stoja prakticky všade – na chodníkoch, v zákrutách a dokonca aj v dvoch radoch,“ popisuje situáciu vo Vrakuni starosta Martin Kuruc. Práve preto tam plánujú počas leta vypracovať analýzu parkovania a v spolupráci s mestom chcú navrhnúť novú organizáciu statickej dopravy.

O probléme s parkovaním sa hovorí už dlho

Parkovacia politika bola diskutovanou témou už v minulom volebnom období. No návrh spoplatneného parkovania vtedajšieho primátora Milana Ftáčnika vlani medzi mestskými poslancami opakovane neprešiel.

Rokovania o parkovacej politike už otvorilo aj súčasné vedenie mesta. Prvé rokovanie sa uskutočnilo 21. mája a stretli sa na ňom primátor Ivo Nesrovnal a hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová so starostami a odborníkmi z bratislavských mestských častí. Obnoviť vtedy navrhovali pracovnú skupinu, v ktorej budú zástupcovia mestských častí, Krajského dopravného inšpektorátu a Slovenskej parkovacej asociácie.

Poslankyňa Katarína Augustnič pripomína, že takáto skupina existuje, no mestskí poslanci o jej práci nemajú informácie. Iniciatíva Bratislava INAK preto navrhuje vytvoriť novú skupinu, v ktorej budú mestskí poslanci, starostovia i odborníci na dopravu.

Hlavné mesto má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Minulý rok totiž mestské zastupiteľstvo neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovanie