Kultúrna pamiatka chátra, budúcnosť má neistú

V čiernych farbách vidí mesto Trenčianske Teplice budúcnosť tunajšej železničnej stanice. Funkcionalistickú budovu postavili počas druhej svetovej vojny a dnes je národnou kultúrnou pamiatkou. Už štyri roky je však zatvorená a pomaly, ale iste chátra.

16.07.2015 13:00
Úzkokoľajná železnička medzi Trenčianskymi... Foto:
Nástupište železničnej stanice v Trenčianskych Tepliciach dnes zarastá burinou.
debata (1)

V čiernych farbách vidí mesto Trenčianske Teplice budúcnosť tunajšej železničnej stanice. Funkcionalistickú budovu postavili počas druhej svetovej vojny a dnes je národnou kultúrnou pamiatkou. Už štyri roky je však zatvorená a pomaly, ale iste chátra.

Úzkokoľajná elektrická železnička medzi obcou Trenčianska Teplá a kúpeľným mestom Trenčianske Teplice fungovala viac ako jedno storočie, až do roku 2011. Keď železnice zrušili pred štyrmi rokmi pravidelnú premávku na tejto trati, začala budova chátrať, v zime nevykurovaná, opadáva z nej omietka. Z času na čas sa dnu pokúšajú dostať bezdomovci, a podľa toho budova aj vyzerá.

Mesto viackrát avizovalo, že ju chce získať do svojho vlastníctva, aby ju mohlo pomocou eurofondov zrekonštruovať a znova oživiť. Podľa predstáv radnice by sa tieto veľké priestory dali využiť okrem predaja lístkov aj na ďalšie účely, mohla by tu byť turistická informačná kancelária, malé múzeum aj kaviarnička.

„Nestretli sme sa však so žiadnym pochopením zo strany ministerstva dopravy. Štátni úradníci nám odmietajú túto budovu previesť do vlastníctva. Argumentovali sme aj tým, že mesto musí byť vlastníkom, keď sa chce uchádzať o eurofondy. Boli dve výzvy z regionálneho operačného programu, pri oboch bola jednoznačná podmienka, že mesto musí byť vlastníkom, aby mohlo revitalizovať budovu. Ani tieto argumenty nepomohli,“ sťažuje sa Štefan Škultéty, primátor Trenčianskych Teplíc.

Budova aj elektrická trať sú v správe Železníc SR. Tie považujú stanicu a trať za jeden celok a nechcú ho predávať po častiach. A ak by ho predávali ako celok, tak minimálne za cenu stanovenú znaleckým posudkom, čo je pre kúpeľné mesto so 4-tisíc obyvateľmi neprijateľné. Budovu stanice železnice neplánujú rekonštruovať.

„ŽSR momentálne neuvažujú s výraznými rekonštrukčnými prácami na budove stanice v Trenčianskych Tepliciach, sú však otvorené diskusiám so záujemcami o revitalizačný projekt,“ dodala Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc SR.

Pri revitalizačnom projekte by uchádzač, ktorého vyberú formou verejnej obchodnej súťaže, investoval do rekonštrukcie budovy vlastné peniaze, pričom by mal ako protihodnotu právo využívať priestory stanice na komerčné účely. Podľa trenčianskote­plického primátora je nereálne, aby si budovu zobralo mesto na 20 rokov do prenájmu za komerčnú cenu revitalizovalo ju. Samotná rekonštrukcia môže stáť podľa odhadu radnice 700-tisíc až 1 milión eur.

Aj ministerstvo dopravy potvrdilo, že neuvažuje o predaji samotnej budovy železničnej stanice, ktorú nechce vyčleniť z celého komplexu.

„Budova sa v súčasnosti využíva na príležitostné jazdy električkou, ktorú vykonáva nezisková organizácia. Súčasní dopravcovia sa zároveň zaviazali do budúcnosti odkúpiť od ŽSR celú infraštruktúru trate,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Touto neziskovou organizáciou je Trenčianska elektrická železnica (TREŽ), ktorá zabezpečuje dopravu na tejto trati. Doteraz bola len príležitostná, od 17. júla platí nový cestovný poriadok, podľa ktorého vláčik prejde trať z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc a späť v piatok jedenkrát, v sobotu a nedeľu štyrikrát denne. Odkúpenie celej trate aj so železničnou stanicou však nezisková organizácia považuje zatiaľ len za víziu.

„Je to náš dlhodobý zámer. Predstava je jedna vec, finančné prostriedky druhá vec. Ak sa nájde zdroj na prefinancovanie, určite by sa to dalo zrealizovať. V súčasnosti však nad tým ani neuvažujeme, je to vyhliadka do budúcnosti,“ zdôraznil Dušan Nosál, riaditeľ neziskovej organizácie TREŽ.

Železničnú stanicu otvárali v roku 1941 s... Foto: Archív MSÚ Trenčianske Teplice
Otvorenie železničnej stanice v Trenčianskych tepliciach (1941) Železničnú stanicu otvárali v roku 1941 s veľkou slávou.

Budova stanice teda zostane aj naďalej vydaná napospas poveternostným podmienkam a bezdomovcom. Pre obyvateľov mesta aj kúpeľných hostí je to zlá správa. Helena Michalíková z okresu Topoľčany vraví, že v Trenčianskych Tepliciach bola ako pacientka už viackrát a vždy využila električku, kým jazdila. Považuje ju za slovenskú raritu, podobnú, akou je Čiernohronská železnica.

„Veľmi by ma potešilo, keby sa stanička opravila. Je s tým spojené moje detstvo, mladosť, a teraz mi to veľmi chýba, hlavne premávka železničky do Trenčianskej Teplej. Chýba nielen nám, obyvateľom mesta, ale aj pacientom. Pôvodne nadväzovala na rýchliky, ktoré prichádzali od Bratislavy, Košíc a z Čiech. Pre mňa je to nostalgická spomienka, pre mnohých je to však aj praktická záležitosť,“ vraví Mária Blaškovičová z Trenčianskych Teplíc.

Úzkokoľajná železnička medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami je najstaršou verejnou elektrickou traťou na území Slovenska, v prevádzke je od roku 1909. Dlhá je približne 5,5 kilometra.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #národná pamiatka #Trenčianskej Teplice #funkcionalizmus