Starosta Starého Mesta Radoslava Števčíka po nástupe do úradu rozhodol, že firme Pre Sent rozhodnutie o užívaní verejného priestranstva nepredĺži. Rozhodnutie sa vzťahovalo napr. na trojnožky na Rybnom námestí, na Gorkého či Medenej ulici. Staré Mesto zároveň spätne vyrubilo firme dodatočnú daň za uplynulý rok vo výške 7 500 eur. Spoločnosť sa proti tomuto kroku podlaa odvolanie. To bolo zamietnuté. „Firma proti postupu mestskej časti pripravuje ďalšie právne kroky,“ hovorí konateľ spoločnosti Peter Šrůtek.
Rovnako ako mestská časť postupovalo aj hlavné mesto. Primátor Ivo Nesrovnal zrušil povolenie na užívanie prenosných reklamných informačných a propagačných zariadení na cestách I. a II. triedy a z ulíc malo zmiznúť vyše 400 reklamných trojnožiek. Povolenie vypršalo 4. júna. Bratislavská radnica nariadila odstrániť konkrétne reklamné plochy, ktoré porušovali stanovené podmienky a nevyhovovali napr. požiadavkám bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky či v rozhľade na priechodoch pre chodcov.
Spoločnosť sa proti rozhodnutiu primátora odvolala. Tvrdí, že je nezákonné. „Cestný správny orgán namiesto toho, aby skúmal, či naša žiadosť spĺňa zákonom stanovené podmienky a postupoval v súlade s platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky, oprel svoje rozhodnutie o ničím nepodložené a pre danú vec absolútne irelevantné doklady a skutočnosti,“ dodáva Šrůtek.
„Spoločnosť si rozhodnutie o vypovedaní povolenia a rovnako aj výzvu na odstránenie reklamných zariadení prevzala. Termín, dokedy mala trojnožky odstrániť, vypršal v pondelok 13. júla,“ vysvetľuje hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová. Mesto po následnej kontrole zistilo, že spoločnosť tak nespravila a reklamné zariadenia, tzv. trojnožky sú stále v uliciach. „Magistrát sa preto rozhodol dať pokutu a situáciu riešiť v správnom konaní,“ uzatvára Skokanová. Zároveň pripomína, že mesto vypovedalo povolenie na všetky trojnožky, ktoré sa nachádzajú na uliciach a cestách v jeho správe. Spolu je to 428 kusov.
Spoločnosť sa bráni. „Je to až taká tragikomická situácia. Pôsobíme v Bratislave 15 rokov a vždy sme mali všetky naše povolenia v poriadku a naše poplatky včas uhradené. Našimi klientmi sú kultúrne inštitúcie a na našich plochách sa Bratislavčania dozvedajú o kultúrnych podujatiach v meste,“ hovorí konateľ spoločnosti Pre Sent. Podľa jeho slov sú jediná spoločnosť v Bratislave, ktorá na vlastné náklady už takmer 10 rokov propaguje hlavné mesto. Na druhej strane sú na území mesta spoločnosti, ktoré sú orientované komerčne a majú už roky plochy umiestnené bez akéhokoľvek povolenia. Sú tu i spoločnosti, ktoré majú časť plôch legálne a časť nelegálne, bez toho, že by platili za prenájom priestoru. No žiaľ tieto fakty sú naďalej prehliadané.
„Firma Pre Sent svojimi trojnožkami doslova mesto zamoruje,“ hovorí Ernest Mocný z iniciatívy Mesto bez reklamy. Hustota a počet reklamných zariadení na také malé mesto ako je Bratislava, je podľa neho neúnosný. Navyše mnohé svojím umiestnením porušujú zákon. Spoločnosti 4. júla skončilo povolenie a kompetentní mali podľa neho zakročiť. „Mohlo dôjsť k vyprataniu trojnožiek. Takéto zaobchádzanie je neštandardné. Napriek tomu, že zmluva sa skončila, zotrvávajú na svojom mieste a dokonca sú akoby nedotknuteľné,“ opisuje obraz bratislavských ulíc Mocný.
Iniciatíva Mesto bez reklamy upozorňuje, že aj keď sa pozornosť verejnosti upriamila najmä na firmu Pre Sent, sú na scéne aj iné spoločnosti. Viac si o tom prečítajte v blogu Boj Bratislavy proti vizuálnemu smogu.
„Ak si mesto nedokáže poradiť s malými trojnožkami, ako bude bojovať proti veľkoformátovej reklame, ktorou je Bratislava rovnako presýtená,“ kladie si otázku Mocný a upozorňuje na to, že za veľkoformátovou reklamou stoja oveľa silnejšie spoločnosti.
Primátor sa ešte v polovici mája dohodol so zástupcami Asociácie vonkajšej reklamy na vytvorení systému umiestňovania reklamy a sprehľadnení podmienok, kde sa môže nachádzať. Mesto pripravuje passport reklamných zariadení, analyzuje zmluvné vzťahy s reklamnými spoločnosťami a kontroluje zariadenia umiestnené na pozemkoch mesta. Na základe passportizácie bude jasné, koľko reklamných nosičov sa na území mesta nachádza, ktoré plochy nie sú umiestnené legálne a v ktorých prípadoch tak začnú konanie o odstránení stavieb. Cieľom je vypracovať koncepciu, kde a aké reklamné zariadenia bude možné v Bratislave umiestňovať či aký formát reklamy je pre danú lokalitu vhodný. Dôležitá pri odstraňovaní zariadení, ktoré nemajú platné povolenie, bude tiež spolupráca mesta a mestských častí a ich stavebných úradov.