Starý trenčiansky most cez Váh už dosluhuje

Trenčiansky starý cestný most cez Váh je vo veľmi zlom technickom stave. Podľa pôvodných prísľubov ho Slovenská správa ciest mala začať opravovať hneď po dokončení nového mosta, ale to sa nestalo. Hrozí, že sa dostane do havarijného stavu a premávku na ňom budú musieť zastaviť, ako sa to stalo nedávno na Orave.

25.09.2015 15:00
Trenčín, most Foto: ,
Starý trenčiansky most má takmer 60 rokov.
debata

Ešte v marci 2012, keď sa začal stavať nový trenčiansky most, sa o rekonštrukcii toho starého hovorilo ako o hotovej veci. „Len čo dokončíme nový most, začína sa etapa modernizácie starého mosta v Trenčíne. Tá by mala trvať asi 12 mesiacov a predpokladám, že ju bude možné financovať z eurofondov,“ povedal pri slávnostnom otvorení stavby vtedajší generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Pavel Pavlásek.

Dvaapolkilometrový nový cestný most, ktorý stál 37 miliónov eur, je v prevádzke pol roka. Stavbári z neho odišli, na starom sa však neukázali. Podľa vyjadrenia Slovenskej správy ciest na jeho opravu nie sú peniaze. „Na starom moste v Trenčíne mali byť v roku 2015 zrealizované úpravy a opravy mosta, dilatácia a oprava prechodovej dosky. Uvedené práce z dôvodu nedostatku zdrojov z bežných prostriedkov zatiaľ zrealizované neboli,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Ako ďalej Zuzana Hromcová dodala, prestavba mosta je naplánovaná na roky 2018 až 2021. Zatiaľ sa nezačala ani súťaž na spracovanie projektovej dokumentácie potrebnej na túto stavbu, v súčasnosti sa spracovávajú súťažné podklady.

Trenčiansky starý most je zaradený do šiesteho stupňa stavebno-technického stavu, ktorý sa označuje ako veľmi zlý. Potom nasleduje už len siedmy stupeň, ktorým je havarijný stav, a ten si vyžaduje uzatvorenie mosta. Kedy prekročí hranicu medzi šiestym a siedmym stupňom, to sa podľa Ľubomíra Palčáka, generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, nedá odhadnúť, pretože to ovplyvňuje množstvo okolností.

„Určite aj tento most je monitorovaný, či spĺňa podmienky na dopravu. Ale môže sa stať, že sa dostane do stavu, keď ho budú musieť zavrieť, ako sa to stalo na Orave, ešte kým začnú s rekonštrukciou. Toto nebezpečenstvo tu je. Výhoda je aspoň v tom, že sa v Trenčíne zlepšila dopravná situácia novým mostom, takže by to až taká katastrofa nebola,“ predpokladá Palčák. Veľkým a dlhodobým problémom správcov ciest na Slovensku je podľa Palčáka to, že majú málo financií na údržbu a opravy ciest. Síce budujeme infraštruktúru, ale stále dávame málo na prevádzku a údržbu cestných komunikácií, a tento dlh nás o chvíľu dobehne, zdôraznil riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.

Starý most ústí priamo do centra Trenčína a spája dve časti mesta, ktoré od seba delí rieka Váh. Stále po ňom jazdí veľa áut a v čase špičiek sa tu vytvárajú dlhé kolóny. Mesto si sľubuje od jeho rekonštrukcie a úprav výrazné zlepšenie dopravy. „Výstavbou nového mosta sa síce odľahčila doprava v meste, ale aj tak je dopravný uzol pri starom moste stále dosť zaťažený. Preto budeme žiadať úpravy križovatky pri moste v centre mesta, ktoré by pomohli odľahčiť dopravu,“ vraví Erika Ságová, hovorkyňa Trenčína.

Či Slovenská správa ciest pri rekonštrukcii vyhovie požiadavkám mesta a upraví križovatku, to zatiaľ nie je isté. Podľa Hromcovej všetky podrobné informácie o prestavbe mosta budú známe až potom, keď sa uskutoční verejné obstarávanie.

Starý cestný most má takmer 60 rokov. Pôvodný trenčiansky most vyhodili do vzduchu ustupujúce nemecké vojská. Pre dopravu potom slúžili provizórne drevené mosty. Keď v roku 1956 otvárali betónový most cez Váh, bola to veľká sláva. So svojou dĺžkou 346 metrov a šírkou 15 metrov patril vtedy medzi najväčšie na Slovensku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #mosty #Trenčín #Váh