Cyklomagistrála popri Váhu má stáť 30 miliónov eur

Cyklotrasu dlhú vyše sto kilometrov sa rozhodol budovať Trenčiansky samosprávny kraj. Povedie popri rieke Váh a odbočkami sa napojí na Českú republiku, kde podobné cesty pre cyklistov už existujú.

28.09.2015 16:00
cyklotrasa Foto: ,
Aby cyklisti nejazdili po frekventovaných cestách, rozhodol sa Trenčiansky samosprávny kraj vybudovať cyklotrasu dlhú vyše 100 kilometrov.
debata (18)

Zatiaľ je vypracovaná štúdia Vážskej cyklotrasy, ktorá ukazuje všetky možnosti, kadiaľ môže prechádzať. Podľa štúdie má pretínať celý Trenčiansky kraj od hraníc so Žilinským krajom na severe až po hranice s Trnavským krajom na juhu.

„Základným princípom bola segregácia dopravy, to znamená, aby sa oddelili cyklisti od motorovej dopravy. Dôležité sú aj majetkovoprávne vzťahy, ktoré môžu výstavbu zabrzdiť, preto navrhujeme využiť hrádze rieky Váh alebo derivačných kanálov, kadiaľ môže viesť trasa,“ vraví Stanislav Chmelo, hlavný spracovateľ štúdie.

Chmelo predpokladá, že náklady na vybudovanie celej cyklotrasy sa budú pohybovať okolo 30 miliónov eur a prvými dokončenými úsekmi by mohli byť časti pri Trenčíne a Novom Meste nad Váhom. Týchto približne 40 kilometrov by mohlo byť vybudovaných za dva-tri roky, pretože trasa pôjde buď po jestvujúcej komunikácii, alebo po hrádzi, ktorá sa len upraví. Celá cyklotrasa od severu až po juh má 105 kilometrov. Autori štúdie vypracovali základný návrh, ku ktorému je 13 alternatív. Na moravské cyklistické trasy sa dá pripojiť v Trenčianskych Bohuslaviciach, Nemšovej, Červenom Kameni, Lazoch pri Púchove alebo v Papradne pri Považskej Bystrici.

Štúdiu dalo vypracovať združenie Biele Karpaty a hotové dielo odovzdalo Trenčianskemu samosprávnemu kraju. Ten sa teraz stane investorom, ktorý zabezpečí peniaze na výstavbu cyklotrasy. „Hrubý odhad je, že približne tri štvrtiny nákladov by mohli byť hradené z európskych peňazí,“ predpokladá Rastislav Hauk, projektový manažér Vážskej cyklotrasy za Trenčiansky kraj. Ak všetko pôjde dobre, s prvými prácami by sa mohlo začať koncom budúceho roka.

Podľa Renáty Kaščákovej, podpredsedníčky euroregiónu Biele – Bílé Karpaty, vypracovaním štúdie položili symbolický základný kameň cyklomagistrály, ktorá bude po dokončení niečím jedinečným na Slovensku, svojou stokilometrovou dĺžkou aj prepojením na Moravu, takže ju budú môcť využívať občania oboch republík. „Je to beh na dlhé trate, ale aj tá najdlhšia cesta sa začína prvým krokom, a my sme ho urobili,“ povedala Kaščáková.

Susedia trenčianskej župy na moravskej strane hraníc majú vybudované dve cyklotrasy. Jedna vedie popri rieke Bečva a má celkovú dĺžku 160 kilometrov, druhá vedie popri Baťovom kanáli a rieke Morava a má 80 kilometrov. Obe trasy budovali 10 až 15 rokov. Ľudia sa ich naučili využívať nielen na turistiku, ale aj na cestu do práce.

„Na cyklotrasách máme nainštalované snímače, ktoré merajú frekvenciu pohybu. Takže vieme, že prví cyklisti vyrážajú na tieto trasy o štvrtej až piatej hodine ráno. To určite nie sú turisti, ale ľudia, čo idú do práce do priemyselných centier. V prípade Baťovho kanála sú to napríklad Otrokovice, Napajedla, Zlín, Kroměříž. To je tiež dôvod, prečo starostovia obcí mali záujem o bezpečnú cykloturistiku,“ zdôraznil Zdeněk Urbanovský, zástupca riaditeľky Centrály cestovného ruchu východnej Moravy.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #cyklotrasa #Váh