Cieľom integrovaného systému je prepojiť MHD v hlavnom meste, prímestské autobusové linky a regionálne vlaky. Ľudia by mali nimi cestovať na jednotný cestovný lístok. Systém zavádza spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorú pred desiatimi rokmi založilo hlavné mesto spolu s Bratislavským samosprávnym krajom.
Zatiaľ funguje prepojenie hlavného mesta a okresu Malacky, od 1. novembra majú pribudnúť okresy Pezinok a Senec. Minulý týždeň to mali na tlačovej konferencii ohlásiť predstavitelia mesta, župy i rezortu dopravy, napokon ju zrušili. Dôvodom boli vraj posledné úpravy. Aké, to nám neprezradili. Podstatou systému je, že celý kraj je rozdelený na niekoľko zón. Pokiaľ niekto bude cestovať napríklad autobusom zo Senca do Bratislavy, mal by si na mapke pozrieť, cez koľko zón bude prechádzať, a podľa toho si ešte v Senci kúpi lístok, ktorý bude platiť aj v bratislavskej MHD. To je len hrubá predstava o novinke, viac informácií ľudia nemajú.
„Na zastávkach už dávno mala byť aktuálna mapka platná k 1. 11. 2015. Cestujúci nemajú prehľad, aké lístky budú vlastne platiť a kde všade im budú platiť. A to už nehovorím o tom, že ľudia, ktorí od novembra už nebudú cestovať zadarmo, stále nevedia, za akých podmienok si budú môcť vybaviť kartičky na zľavnené cestovné,“ sťažujú sa na sociálnych sieťach.
Spoločnosť BID sľubuje, že verejnosť sa všetko dozvie z informačných letákov v priebehu tohto týždňa. Zatiaľ ich nevidno. Už mala fungovať webová stránka s informáciami o cenách a zľavách vrátane mapy s rozdelením kraja na zóny. V utorok popoludní ešte nebola dostupná.
Jednotný lístok by mal od novembra platiť v spojoch Dopravného podniku Bratislava, spoločnosti Slovak Lines a Železníc Slovenskej republiky. Všetci traja prepravcovia zodpovednosť za zmätok posúvajú na BID. „S dôrazom preto žiadame o bezodkladné naplnenie povinnosti informovať širokú verejnosť a dotknuté skupiny obyvateľov,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Vyššie ceny a chaos v zľavách
Chaos nastáva v zľavách, ktoré tri dopravné firmy nezjednotili. Zatiaľ čo hendikepovaní budú s platným preukazom ťažko zdravotne postihnutého (ŤZP) cestovať v bratislavskej MHD so zľavou 90 percent, v ostatných častiach kraja si môžu nárokovať len 50-percentnú zľavu.
Seniorom nad 70 rokov pribudnú starosti. Dnes majú dopravu zadarmo a pri kontrole im stačí predložiť občiansky preukaz. Po novom si pre bezplatné cestovanie musia vybaviť čipovú kartu, takzvaný SeniorPas. Ak ju mať nebudú, hradia polovicu z ceny lístka. Bezkontaktné čipové karty sa podľa hovorkyne BID Evy Kukurovej budú dať od 1. novembra kúpiť na predajných miestach dopravcov aj on-line na webe dopravného podniku a Slovak Lines.
„S hrôzou som si prečítala, že ľuďom nad 70 rokov nebude postačovať mať pri sebe občiansky preukaz, ale musia si vybaviť SeniorPas s čipom. To majú stáť dôchodcovia s paličkami, chorí, unavení v točitej šóre v Hodžovom podchode na vydanie ,pasu‘ ako študenti na začiatku školského roka?“ pýta sa bratislavská dôchodkyňa Darina Pawlusová. Podľa nej ide o stresujúce šikanovanie starých ľudí.
Zmeny sa dotknú aj cien cestovných lístkov. Cena 60-minútových lístkov v bratislavskej MHD vzrastie zo súčasných 90 centov na 1,20 eura. Vracia sa 30-minútový lístok za 90 centov, okrem toho 15-minútový za 70 centov sa od novembra stáva prestupným.
O integrovanej doprave uvažujú aj v Košickom, Žilinskom, Prešovskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Banskobystrická župa ju neplánuje a trnavská župa sa nevyjadrila. „Košický samosprávny kraj zavedenie integrovaného dopravného systému intenzívne pripravuje v spolupráci s dopravcami a ostatnými objednávateľmi verejnej dopravy,“ povedala Katarína Jantošovičová z tlačového oddelenia. Termín spustenia však neuviedla. Ani ďalšie kraje sa nevyjadrili, kedy zavedú nový systém dopravy.