Parkovanie v Ilave má vyriešiť rampa

Závory či parkovacie automaty? Aj v päťtisícovej Ilave rozhádali problémy s parkovaním primátora a mestských poslancov. Keďže sa na riešení nevedia dohodnúť, obe strany vypísali na podporu svojich návrhov petície. Rozhodné slovo by malo padnúť na decembrovom zastupiteľstve.

29.10.2015 15:30
Ilava, parkovanie, autá, Foto: ,
Námestie v Ilave a priľahlé uličky sú celý deň zaplnené autami ľudí, čo sem prichádzajú do zamestnania.
debata (6)

Jablkom sváru je parkovanie v strede mesta, na Mierovom námestí a v priľahlých uličkách. Táto časť Ilavy, kde sídli mestský či okresný úrad, banky a ďalšie inštitúcie a predajne, je jedným veľkým neplateným parkoviskom, ktoré je v pracovnom čase takmer stále zaplnené do posledného miesta. Zastupiteľstvo aj primátor sa zhodujú v tom, že parkovanie v centre treba spoplatniť, nemôžu však nájsť spoločnú reč v tom, ako to dosiahnuť.

Primátor Ilavy Štefan Daško je presvedčený, že pre mesto je najvýhodnejšie namontovať závory vo všetkých jednosmerkách, ktorými sa vchádza na námestie a odchádza z neho preč. Pri závore by musel vodič zastaviť, prevziať si lístok, zaparkovať a pri odchode znova zastaviť pri ďalšej závore, ktorá by sa zdvihla až po zaplatení. Primátor sa pri presadzovaní tohto riešenia odvoláva na materiál, ktorý vypracoval Výskumný ústav dopravný v Žiline.

„Tento materiál je pre mňa garanciou. Z posudku tejto expertnej organizácie vyplýva, že najvýhodnejším variantom riešenia parkovania v centrálnej mestskej zóne Ilavy je závorový systém so samoobslužnými terminálmi,“ vraví Daško.

Na podporu tohto riešenia zorganizoval petíciu, ktorú chce odovzdať na rokovanie mestského zastupiteľstva v decembri. „Za dva týždne ju podpísalo 800 občanov Ilavy starších ako 18 rokov, čo je na počet obyvateľov Ilavy dosť. Petícia ďalej pokračuje,“ dodal primátor.

Na Slovensku nie je petičná akcia organizovaná primátorom na podporu jeho návrhu zaužívaným postupom. Nie je však ani protiprávnym. Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International Slovensko takýto postup označila za legitímny a legálny nástroj, ako zistiť názory občanov mesta.

Primátorovo riešenie by znamenalo namontovať v strede mesta osem závor. To sa nepozdáva viacerým osloveným obyvateľom a návštevníkom Ilavy. Vendelín Meliš to považuje za zbytočnú komplikáciu, ktorá mestu a jeho obyvateľom skôr uškodí, pretože ich to bude zdržiavať.

„Podľa mňa väčšina z tých, čo tu celý deň parkujú, pracuje v ilavskej väznici. Za parkovanie treba platiť, ale rampy, to nie je dobrý nápad, lepšie sú parkovacie automaty. Spravil by som to tak, že parkovanie za prvú polhodinu by bolo zadarmo, potom by sa platilo za každú hodinu napríklad euro,“ navrhuje Milan Staňo z Hornej Poruby.

Martin Uriča, ktorý prišiel do okresného mesta z Dubnice nad Váhom, je presvedčený, že stred mesta by mal zostať voľný a parkovanie bezplatné.

Odporcom závor v strede mesta sú aj viacerí mestskí poslanci, ktorí zorganizovali petičnú akciu proti tomuto riešeniu. Poslanec Viktor Wiedermann tvrdí, že by to zasiahlo do práv občanov, ktorí bývajú v tejto časti mesta. Závory by im obmedzili prístup na vlastné pozemky a zrejme by to aj skomplikovalo situáciu obchodíkov na námestí, ktorým by sa znížil počet zákazníkov. Človek, ktorý zbadá závoru, sa radšej otočí a ide preč.

„Máme iný návrh, zavedenie samoobslužných automatov, kde by si vodiči vyzdvihli parkovací lístok. Kontrolovali by to zatiaľ inšpektori verejného poriadku. Na rozdiel od mestskej polície sú na nich menšie náklady. V ďalšej fáze sa nebránime ani zavedeniu mestskej polície,“ vraví Wiedermann.

Týmto návrhom a celkovým riešením parkovania v centre Ilavy sa bude zaoberať mestské zastupiteľstvo v decembri. Ilava stále nemá mestskú políciu, takže to môže byť dôvodom na ďalšie spory medzi poslancami a primátorom. Primátor mestskú políciu nehodlá založiť, argumentuje veľkými výdavkami na jej fungovanie, čo by výrazne nabúralo mestský rozpočet.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #Ilava