Zelená vlna pre žilinské autobusy

V Žiline testovali rýchlejší a plynulejší prejazd autobusov a trolejbusov cez mesto. Umožňoval to špeciálny systém, ktorý prepojil vozidlá s riadením svetelných križovatiek. Systém dokázal uprednostniť pruh, v ktorom sa nachádzalo vozidlo MHD a zabezpečiť mu zelenú na semafore.

05.11.2015 13:00
autobus, šofér, MHD Foto: ,
Systémom, umožňujúcim plynulejší prejazd vozidiel MHD, by mali byť zabezpečené všetky svetelné križovatky v Žiline.
debata (2)

Systém, ktorý uprednostňuje vozidlá MHD v križovatkách sa v zahraničí bežne používa. Aj v Žiline môže pomôcť stiahnuť meškania, ktoré spoje naberajú najmä počas dopravných špičiek. Ideálnejšie by však bolo, keby boli v meste samostatné pruhy pre autobusy. Problémom totiž je, že uprednostňovanie tých dopravných prúdov, kde sa nachádzajú autobusy je na úkor ostatných jazdných pruhov.

„Priestorové podmienky v Žiline zatiaľ nedovoľujú samostatné jazdné pruhy pre autobusy. Riešenie pomocou preferencie na svetelných križovatkách sa bežne vo svete používa. Samozrejme, že všetko závisí od toho, ako bude technicky nastavený systém a ako bude preferencia fungovať aj v spolupráci s detektormi ostatných dopravných prúdov,“ povedal dopravný inžinier zo Žilinskej univerzity Ján Čelko.

Podobný systém má niekoľko miest v susednom Česku. Prednosť vozidiel MHD prichádzajúcich do križovatiek uplatnili napríklad v Prahe, Brne, nedávno novinku zaviedli v Jihlave. „Systémom preferencie, alebo takzvanou telematikou, je vybavených všetkých 15 svetelných križovatiek v Jihlave,“ uviedol hovorca mesta Radek Tulis.

Prvú križovatku v Jihlave pripravili na systém pred dvomi rokmi, ostatné vlani. „Vozidla MHD väčšinou prichádzajú na zastávky oveľa presnejšie, alebo aj s časovou rezervou. Dopravný podnik pri nasledujúcich zmenách cestovných poriadkov bude môcť zaviesť kratšie intervaly jednotlivých spojov,“ hovorí o skúsenostiach hovorca Jihlavy.

Okrem zabezpečenia prednosti MHD na križovatkách sa v Jihlave pokúšajú aj o zriadenie spomínaných a odborníkom odporučených pruhov určených výhradne pre hromadnú dopravu. „V mnohých mestách je to už dávno samozrejmosť, no v Jihlave ešte pomerne čerstvá novinka. V meste nie je veľa tak širokých komunikácii, ktoré by umožňovali vyznačenie BUS pruhu. Napriek tomu prvé skúsenosti s prvým BUS pruhom sú pozitívne a mesto bude pripravovať zriadenie ďalšieho takého pruhu,“ dodal Radek Tulis.

Dopravný podnik v Žiline do testovania zapojil štyri linky mestskej hromadnej dopravy a dve križovatky. Všetky mali namontované zariadenia, ktoré vzájomne komunikujú. Ak treba, zabezpečia zelenú na semafore, a teda plynulý prejazd autobusu či trolejbusu cez križovatku, v ktorej by ináč hrozilo, že bude čakať v kolóne.

„Križovatka vie presne o polohe vozidla a aktívne vie vyhodnotiť, či vozidlo na danej linke mešká alebo nemešká a podľa toho sa aj svetelná signalizácia zariadi,“ hovorí riaditeľ Dopravného podniku Žilina Ján Barienčík. Systém umožní v križovatke prejazd toho dopravného prúdu, v ktorom sa nachádza vozidlo MHD. Alebo autobus chvíľu, pár desiatok sekúnd, pozdrží na zastávke, tak aby nasledujúcu križovatku prešiel bez zdržania.

Barienčík upozornil, že systém nie je nastavený na absolútnu prednosť vozidiel MHD, ale zohľadňuje aktuálnu dopravnú situáciu. Ak vozidlo nemešká, systém do štandardného režimu svetelnej signalizácie nezasahuje.

„Program radiča križovatky sa dá naprogramovať tak, že aj keď sa stretnú v križovatke z rôznych smerov naše vozidlá, tak sa dá nastaviť priorita jednotlivým linkám, napríklad podľa ich vyťaženosti,“ priblížil dopravno-prevádzkový námestník DMPŽ Ján Šimko.

Dopravný podnik si od testovaného systému sľubuje šetrenie pohonných látok, času cestujúcich a plynulý prejazd mestom. Či to tak je, by mali ukázať výsledky, ktoré momentálne dali spracovať. Skúšobná prevádzka trvala do konca októbra. Ak sa systém osvedčí, plánujú takto prepojiť všetky križovatky, na ktorých sú svetelné signalizácie, s vozidlami MHD. Na projekt by chceli získať zdroje z eurofondov.

Skúsenosti vodičov boli pozitívne. Bez systému preferencie sa meškania vozidiel MHD v špičkách pohybujú od piatich do deviatich minút, najmä cez piatky môžu byť aj vyššie. „Meškanie nadobúdame, najmä keď sú v meste kolóny. Keď nám systém umožní zelenú vlnu, tak sa prejazd urýchli,“ hovorí vodič DPMŽ Ján Košturiak.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #semafor #autobusy