Kamionisti hrozia štrajkom pre dopravu na Orave

Viaceré dopravné obmedzenia na Orave, ale predovšetkým už dva mesiace zatvorený most na medzinárodnej ceste v Podbieli spôsobujú kamionistom problémy. Výstavba náhradného dočasného mosta, ktorý má stáť vedľa toho zatvoreného a cez ktorý budú môcť jazdiť aj kamióny, sa v teréne začína pripravovať. Ak ho však cestári nestihnú postaviť do zimy, dopravcovia hrozia štrajkom.

06.11.2015 12:30
08-most Foto: ,
Most, po ktorom bude možný aj prejazd kamiónov, má stať vedľa poškodeného mosta. Robotníci na jeho stavbu zatiaľ pripravujú terén.
debata (2)

Kamionistom obchádzkami, ktoré musia absolvovať, narastajú náklady. „Obchádzky znamenajú čas a kilometre navyše, vyššiu spotrebu nafty. Je to neúnosné. Celá Orava je zasypaná zákazovými značkami,“ hovorí Anton Klimčík, predseda Združenia oravských dopravcov a podpredseda Únie autodopravcov Slovenska.

Obchádzková trasa cez Príslop má tiež niekoľko dopravných obmedzení pre stavebné práce na zamedzenie zosuvu pôdy. Navyše po napadnutí snehu je tento horský priechod pre kamióny neprejazdný. Zatvorenie mosta na medzinárodnej ceste podľa Klimčíka spôsobilo komplikácie tiež poľským autodopravcom. „Tí, ktorí chodili cez priechod Trstená – Chyžné, teraz musia ísť až cez Vyšný Komárnik. Ak sa náhradný most neotvorí do určitého termínu, zablokujú Chyžné a Trstenú. A my sa k nim pridáme,“ upozorňuje Klimčík.

Hlavný ťah cez Oravu do Poľska je v provizórnom režime už dva mesiace, keď pre poškodenie uzavreli most medzi Nižnou a Podbielom. Osobné autá, menšie zásobovacie vozidlá a záchranárske vozidlá môžu jazdiť po ľahkej nosnej konštrukcii, ktorá stojí nad poškodeným mostom a je položená na pilieroch pôvodného mosta. Má obmedzenú nosnosť a nie je určená pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré by mohli premostenie poškodiť.

Riešením pre kamionistov má byť nový provizórny most, ktorý má stáť vedľa. Po výstavbe budú po ňom jazdiť všetky automobily. Zatiaľ sa na území robia terénne úpravy. „Ťažká mostová súprava by mala byť sprejazdnená do 15. decembra 2015 a  bude po nej možný prejazd aj nákladných vozidiel do 40 ton,“ uviedla Zuzana Hromcová zo Slovenskej správy ciest.

Vyzerá to však tak, že jeden problém bude striedať druhý. Aj nový provizórny most totiž bude prejazdný len v jednom smere. „Premávka bude iba v jednom jazdnom pruhu striedavo riadená cestnou svetelnou signalizáciou,“ hovorí Hromcová. Už teraz sa pri väčšom nápore áut, najmä v stredu a sobotu, keď ľudia cestujú na trhy do Poľska, v obci tvoria kolóny. Keď sa k osobným automobilom pridajú aj tranzitujúce kamióny, kolóny budú ešte väčšie. „Je to paradox, ale táto situácia nám teraz vyhovuje. Ako starosta musím povedať, že odkedy je odtiaľto vylúčená nákladná a kamiónová doprava, tak v obci sa žije ľahšie. Akurát, keď ľudia cestujú do Poľska na trhy, sú väčšie kolóny,“ hovorí starosta Podbiela Slavomír Korčuška.

Keď bude postavený nový provizórny most, začnú cestári starý poškodený most rozoberať. Musí sa postaviť nanovo, a to by malo byť v budúcom roku na konci júla.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #štrajk #Orava #kamión #Tvrdošín #Podbiel