Doposiaľ meral trhliny v skalách prístroj, ktorý tam osadili ešte v roku 1996. Nebol však schopný automaticky zabezpečiť prenos dát a geológovia k nemu museli osobne chodiť a hodnoty odčítať na mieste. „Dva snímače, ktoré sme tam naištalovali sú schopné automatizovaného prenosu dát na diaľku. Zbernica dát, ktorá sa dá k týmto snímačom, má modem a je možné na internet posielať výsledky, tiež je možné poslať sms pri prekročení nejakých limitných hodnôt,“ uviedol statik Vladimír Gróf.
Doprava pod hradom musela byť počas nedeľného dopoludnia dvakrát po 45 minút zastavená. „Riskantné je to, že sme vŕtali do skaly, ktorá sa môže uvoľniť,“ hovorí Gróf. Veľké kolóny počas odstávky sa však netvorili, keďže informácie o zastavení dopravy pod Strečnom boli dopredu medializované a hustota premávky v tom čase patrí k najnižším.

Okrem merania bude treba rizikové skalné bloky, ktoré ohrozujú cestu preskúmať aj fyzicky. Prednosta Okresného úradu v Žiline Vladimír Macášek informoval, že ministerstvo životného prostredia už ukončilo verejné obstarávanie a vybralo firmu, ktorá geologický prieskum urobí. Horolezci na skaly polezú už možno najbližší víkend. „Treba upresniť stabilitu, vykonať ďalšie merania a určiť spôsoby porušenia a na základe toho nezachytené sily a momenty aby sa mohla navrhnúť sanácia steny,“ povedal geotechnik Milan Slivovský.
Prieskum priamo v skalnom masíve už bude náročnejší ako sobotňajšie osádzanie dilatometrov. Zrejme sa rozloží na viacero dní počas víkendov. „Príprava bude podstatne náročnejšia, zložitejšia aj uzávierka bude dlhšia, tak sa musíme na to dôslednejšie pripraviť, preto zvolávame krízový štáb,“ informoval prednosta Okresného úradu v Žiline Vladimír Macášek. Krízový štáb zasadne v nedeľu a rozhodne aj o tom, kedy bude opäť potrebné uzatvorenie Strečna. „Musíme skoordinovať prácu s ostatnými okresmi a krajmi, aby sme vedeli zabezpečiť obchádzkové trasy a tranzitnú dopravu už odkloniť v Trenčíne, prípadne v Nitre,“ doplnil šéf Správy ciest ŽSK Horné Považie Dezider Szabó.
Slivovský sa skalnému bralu v Strečne venuje už dlhšie, zúčastnil sa aj nedávneho prieskumu pomocou dronov. Práve ten prieskum ukázal, že rozsah zvetraných skál je ešte väčší ako sa predpokladalo a kritických je viacero skalných blokov, ktoré ohrozujú premávku na frekvetovanej ceste medzi Žilinou a Martinom. „Skalná stena je vysoká asi 103 metrov a pád zvetraných hornín môže spôsobiť nešťastie na ceste I/18, ktorá je pod tou skalnou stenou,“ upozornil geotechnik. Riešenie na stabilizáciu skalného masívu má načrtnúť práve geologický prieskum a merania z dilatometrov.