Parkovaciu politiku v Bratislave budú schvaľovať až v januári

Schvaľovanie celomestskej parkovacej politiky bratislavská radnica odkladá až na začiatok budúceho roka. O dokumentoch potrebných na spustenie parkovacej politiky by mali mestskí poslanci rokovať v januári.

18.11.2015 10:37
parkovanie, doprava, motorizmus, auto, stare mesto Foto: ,
Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania.
debata (1)

Pôvodne chcelo mesto nový systém parkovania schváliť do konca tohto roka. Za zdržaním majú stáť nezhody niektorých starostov, ktorí si potrebovali ešte vydiskutovať fungovanie pravidiel novej parkovacej politiky. „Materiál primátor predloží na rokovanie mestského zastupiteľstva až vtedy, keď bude zodpovedne pripravený a do detailu odsúhlasený všetkými starostami a odbornými útvarmi magistrátu, aby sa nestalo, že nebude schválený tak, ako to bolo v minulosti," reagovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Posunutie schvaľovania parkovacej politiky sa nepozdáva poslancom z mestského poslaneckého klubu Bratislava Inak, podľa ktorých je prijatie celomestského systému parkovania jedným z najdôležitejších opatrení proti dopravného kolapsu. „Pre nás je neprijateľné, aby sa prijatie celomestských pravidiel odkladalo," zhodujú sa poslanci z klubu Bratislava Inak s tým, že žiadajú prijať parkovaciu politiku ešte tento rok. Poslanci tvrdia, že parkovacia politika aktuálne uviazla na nezhode starostov niektorých mestských častí, vydiskutovať si totiž potrebovali fungovanie konkrétnych pravidiel nového parkovacieho systému.

Memorandum zjednotí postup

Podľa hovorkyne radnice Ivany Skokanovej mestské časti, ktoré sa chcú k celomestskému parkovaciemu systému pripojiť, musia momentálne vyčleniť parkovacie zóny, v ktorých by chceli nový systém parkovania spustiť. „Takýto zoznam je totiž potrebné priložiť k návrhu všeobecne záväzného nariadenia k parkovacej politike," priblížila Skokanová. Hlavné mesto pripravuje Memorandum mesta a mestských častí o spoločnom postupe v oblasti parkovacej politiky. V dokumente budú podľa Skokanovej spísané nasledujúce kroky mesta a mestských častí pri prijímaní parkovacej politiky. Spísané by v memorande malo byť to, kedy bude návrh predložený na rokovanie mestského zastupiteľstva, zadefinované tu bude aj obdobie, počas ktorého budú musieť mestské časti zabezpečiť vyznačenie parkovacích miest či nájsť správcu parkovania na svojom území.

„Primátor Nesrovnal presadzuje, aby sa v prvom kole pripojili k jednotnej parkovacej politike najmä veľké mestské časti ako Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka a Ružinov tak, aby išlo o kompaktnejší celok a nebol v parkovaní chaos. Primátor preto presadzuje, aby Memorandum podpísali minimálne 4 spomínané mestské časti," vysvetlila Skokanová s tým, že pripojiť sa budú môcť všetky mestské časti, ktoré sa chcú do parkovacej politiky zapojiť.

Parkovacie politika v hlavnom meste zrejme nebude mať jedného spoločného prevádzkovateľa, ale každá mestská časť si bude môcť zvoliť svojho prevádzkovateľa parkovacieho systému. Rešpektovať pri tom však budú musieť spoločné celomestské zásady parkovacej politiky. Stanovená teda bude minimálna a maximálna cena za rezidenčné parkovanie, spoločný bude vizuál pre rezidentské karty a ich evidenciu a vydávanie bude spravovať hlavné mesto. „Chceme ísť smerom, aby mohli mestské časti komplexne zaviesť jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy, teda aj na komunikáciách, ktoré sú v správe hlavného mesta,“ vysvetľovala v minulosti princíp fungovania hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová s tým, že prevádzkovať parkovaciu politiku v každej mestskej časti bude miestna samospráva na celom území.

Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Minulý rok totiž mestské zastupiteľstvo neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovanie