V Martine nechcú obchvat blízko panelákov

Obchvat neodmietame, ale nech je naozaj obchvatom mesta a nepôjde ľuďom tesne popred paneláky, odkazujú ľudia martinskej radnici. Sú nespokojní s trasou východného mestského obchvatu v podobe, ako je naplánovaná v územnom pláne.

03.12.2015 20:00
obchvat, Martin Foto: ,
Róbert Tomčík z Martina ukazuje trasu plánovaného východného obchvatu mesta na sídlisku Košúty.
debata (15)

Cesta rozdelí sídlisko Košúty a potom má mesto obchádzať po východnom okraji súčasnej zástavby, za Košútmi a ďalším sídliskom Ľadoveň. „Tá cesta by výrazne znížila komfort ľudí, ktorí tu bývajú. Kvalita bývania by sa zhoršila aj kvôli hluku," hovorí obyvateľka sídliska Košúty Iveta Hamzová. Obyvatelia z dotknutých sídlisk už začali podpisovať petíciu proti navrhovanej trase. Hamzová ako príklad uvádza, že z paneláka, kde býva 81 rodín, podpísalo petíciu proti výstavbe východného obchvatu mesta 128 ľudí. „Najviac mi prekáža to vyústenie cesty medzi sídliskami," doplnil ďalší z obyvateľov martinského sídliska Milan Šútovský.

Navrhnutá trasa východného obchvatu mesta by preťala oddychovú zónu pri sídlisku Ľadoveň, neďaleko skanzenu, ktorú využívajú všetci obyvatelia Martina, aj vzácne biotopy. „Nachádzajú sa tu viaceré chránené druhy rastlín, živočíchov aj vtákov. Rastie tu niekoľko druhov orchideí, vyskytuje sa tu napríklad kalužiak červenonohý, jarabica poľná," hovorí Róbert Tomčík.

Východný obchvat centra mesta Martin je... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
obchvat, Martin Východný obchvat centra mesta Martin je naplánovaný v územnom pláne od roku 1999 (na snímke Róbert Dúbravec, hlavný architekt mesta).

Cesta ako východný obchvat centra mesta Martin je naplánovaná v územnom pláne od roku 1999. Zmenilo sa akurát to, že podľa nedávno uskutočneného dopravného generelu mesta z nej už nemá byť štvorprúdová, ale len dvojprúdová cesta, z ktorej má byť vylúčená tranzitná nákladná doprava. „Primárna úloha bude obsluhovať nové rozvojové územia vo východnej časti mesta," tvrdí hlavný architekt mesta Róbert Dúbravec. Podľa architekta sú obavy obyvateľov predčasné, zatiaľ stále nie je rozhodnuté, kedy sa bude cesta stavať. „Ak sa mesto rozhodne, že pôjde do takejto investície, budú tomu predchádzať ďalšie projekčné práce, ktoré presne zastabilizujú už konkrétnu polohu tejto komunikácie a vtedy bude ten správny priestor na to, aby my všetci, aj občania nejakým spôsobom pripomienkovali jej presné trasovanie," povedal Dúbravec.

Obyvatelia obchvat zásadne neodmietajú, len by mal ísť iným smerom, tak aby nezaťažil ich životné prostredie a nezničil oddychovú zónu. „O tomto variante sa uvažuje už od roku 1999 a stále sa hovorí, že sa to zmení, že je to provizórium. Myslím si, že to provizórium už trvá veľmi dlho, takže by bolo na čase to zmeniť, aby nám potom niekto nepovedal, že mali ste sa ohradiť skôr," mieni obyvateľ z ďalšieho dotknutého sídliska Ľubomír Konya.

Mesto Martin začne v budúcom roku tvoriť nový územný plán mesta, ktorý určí aj konkrétnejšiu podobu východného obchvatu mesta.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Martin #protest #obchvat