Ružinovčania môžu využiť služby bezplatnej spotrebiteľskej poradne

Mestská časť (MČ) Bratislava-Ružinov pre svojich obyvateľov v spolupráci so Spotrebiteľským centrom otvára bezplatnú spotrebiteľskú právnu poradňu. Ružinovčania sa tak budú môcť s odborníkmi poradiť, ako postupovať pri riešení svojich spotrebiteľských problémov. A to od reklamácie topánok cez nevýhodnú pôžičku z nebankovky alebo keď chcú dať preskúmať výhodnosť zmluvy. Radu dostanú bez ohľadu na výšku príjmu alebo dôchodku. Jedinou podmienkou je, aby boli spotrebiteľmi a mali zmluvu.

11.01.2016 17:41
spotrebiteľská poradňa, ružinov Foto: ,
Otvorenie bezplatnej spotrebiteľskej právnej poradne v Ružinove. Zľava vedúca Odboru sociálnych vecí MČ Ružinov Henrieta Valková, Matúš Bocko zo Spotrebiteľského centra a jeho riaditeľ Miroslav Antoňak.
debata

Najrizikovejšiu skupinu predstavujú dôchodcovia aj preto sa podľa vedúcej Odboru sociálnych vecí MČ Ružinov Henriety Valkovej rozhodli projekt prezentovať najprv práve im. Najmä starší ľudia často nemajú odvahu reklamovať napríklad obrovský nedoplatok pri vyúčtovaní. Najprv si požičajú od známych. Finančná záťaž sa však postupne prejaví a neraz sa dostanú do bludného kruhu.

Približne tretinu obyvateľov bratislavského... Foto: Viera Hebertová, Pravda
dôchodcovia, seniori, Ružinov Približne tretinu obyvateľov bratislavského Ružinova tvoria dôchodcovia.

Na otvorenie poradne prišli seniori pripravení. Robili si poznámky a kládli konkrétne otázky. Dôchodkyňa si v kamennom obchode kúpila mlynček na orechy. Keď sa pokazil a išla ho reklamovať, prišla na to, že obchod už neexistuje. V poradni sa teraz dozvedela, že spotrebiteľ si môže reklamáciu uplatniť u predávajúceho, distribútora alebo priamo u výrobcu. „Zvyčajný postup je taký, že napíšete e-mail výrobcovi. Väčšinou je to zahraničný výrobca, kto má problém, s cudzím jazykom alebo elektronickou komunikáciou, stačí sa na nás obrátiť. Výrobca zvyčajne určí servisného technika, ktorý by sa mal na vec pozrieť,“ uviedol riaditeľ Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňak.

Henrieta Valková si spomína na prípad seniora z Ostredkov, ktorý trpel demenciou. „Keď sme mu chceli pomôcť, s hrôzou sme zistili, že má nebankovú pôžičku a cez ňu založil byt,“ uviedla.

Nielen seniorov možno nachytať. Stačí trochu zhonu a väčšina ľudí si zabudne prečítať malé písmenka pod zmluvou.

Pred návštevou poradne, zavolajte

Od utorka 12. januára budú môcť Ružinovčania služby bezplatnej poradne využívať dvakrát do týždňa. V utorok od 14.00 do 16.00 hodiny a vo štvrtok od 15.00 do 17.00 priamo v budove miestneho úradu. Stačí, ak sa ohlásia na vrátnici. Odborníci však radia, aby pred návštevou poradnej kancelárie zatelefonovali. „Možno vám vieme pomôcť vyriešiť problém aj cez telefón alebo vám vieme povedať, čo si máte doniesť, aby pomoc bola čo najefektívnejšia, a aby ste nemuseli chodiť viackrát,“ uviedol Miroslav Antoňak.

V praxi sa najčastejšie stretávajú s nesprávnymi vyúčtovaniami od správcovských spoločností či distribútorov, nejasnými zmluvnými podmienkami nebankoviek či problémami s telekomunikačnými operátormi a samozrejme, reklamáciami.

Vlani Spotrebiteľské centrum prijalo na mimosúdnu a súdnu agendu z celého Slovenska vyše 3-tisíc sporov. „Istina sporov, ktorú zastupujeme, má hodnotu 3,6 milióna eur. Je na zamyslenie, že žijeme v krajine, ktorá nejakým spôsobom ľudí nechráni a toľkí májú problémy,“ dodal Antoňak.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #poradňa #seniori #Ružinov #spotrebitelia