Vyslovili v ňom štyri požiadavky týkajúce sa oblasti financovania školstva, profesijného rastu i edukácie. Štvordňový štrajk je podľa nich vyústením toho, že učiteľom záleží na tom, aby školstvo na Slovensku napredovalo a stalo sa kľúčovou oblasťou rozvoja.
„Ako mladí kolektív na tejto škole si uvedomujeme problémy, ktoré sú v školstve a popri tom, čo tvrdí aj Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) sme si definovali štyri priestory na rozvoj. Tie sme komunikovali aj s rodičmi a sme veľmi radi, že väčšina z nich pri nás stojí,“ uviedol jeden zo štrajkujúcich učiteľov Roman Veverka.
Podľa jeho slov pociťujú najmä mladí učitelia finančné podhodnotenie. „Napriek tomu sme nestratili nadšenie a s chuťou sme pracovali a pracujeme s deťmi. Pre svoj rozvoj však potrebujeme realizáciu systémových opatrení, ktoré by nám v našej práci pomáhali, pretože pociťujeme, že realizované zmeny v školstve za posledných dvadsať rokov nepodporujú školy, ako je naša,“ uvádza sa vo vyhlásení pedagógov popradskej školy.
Prvá požiadavka učiteľov SŠ na Letnej ulici sa týka financií v školstve. Tie sa podľa nich netýkajú len platov, ale hlavne transparentnosti finančných tokov a objemu zdrojov z hrubého domáceho produktu (HDP), ktoré sú na školstvo vynakladané.
„Chceli by sme dorovnať percento HDP vynakladané na školstvo na úroveň priemeru krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), teda minimálne aspoň na šesť percent,“ konkretizoval Veverka.
Spolu s ďalšími tiež žiada nastaviť úrovne platov pedagogických pracovníkov na úroveň 80 percent priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaného pracovníka v národnom hospodárstve, a tiež adekvátne zvýšenie pre nepedagogických pracovníkov.
Druhá požiadavka sa týka profesijného rastu, v súvislosti s ktorou popradskí pedagógovia zdieľajú názor so Slovenskou komorou učiteľov. Požadujú zmenu súčasného stavu, v ktorom vzdelávanie učiteľov je podľa nich často prostriedkom na zvyšovanie platu a nie na zvyšovanie profesijných zručností.
Treťou požiadavkou je uplatňovanie inovatívnych postupov vedúcich k prechodu od tradičnej školy k modernému vzdelávaniu. „Nejde o to, aby sme iba rešpektovali objednávku štátu, ale hlavne, aby sme dávali pozor na potreby, rozvoj a naplnenie dieťaťa v školách, konkrétneho dieťaťa v konkrétnej triede,“ vysvetlil Veverka.
Posledná požiadavka súvisí s upravením cieľov vzdelávania, ktoré si v modernej dobe napríklad vyžadujú, aby sa deti učili aj pomocou vlastného skúmania, kritického myslenia a svojej prirodzenej zvedavosti. „Nejde len o to, aby sa deti učili fakty a informácie, ale aby sa v nich rozvíjali hodnoty, pracovné návyky a sociálne zručnosti,“ uzavrel Veverka.
Popradskí učitelia sa rovnako stotožnili so stanoviskom prezidenta Slovenskej republiky Andrejom Kiskom, podľa ktorého má byť školstvo spolu so zdravotníctvom prioritou našej krajiny. „Chceli by sme, aby aj v tejto atmosfére, ktorá teraz panuje v spoločnosti, zaznel náš hlas, že nám ide naozaj o koncepčné zmeny, nielen o zmenu vo výplatnej páske,“ povedal ďalší zo štrajkujúcich učiteľov Jozef Teťák.
Spojená škola na Letnej ulici bude kvôli štrajku až do piatku 29. januára fungovať v krízovom režime. Naplno však podľa Teťáka funguje materská škola, ktorá patrí pod túto školu. „Kolegyne sú k dispozícii pre deti, ktorých rodičia im nevedeli zabezpečiť iný dozor. Vyšli sme rodičom v ústrety, počas minulého týždňa sme boli s rodičmi v kontakte,“ povedal.
Vysvetlil tiež, že popradskí pedagógovia sa do štrajku zapojili oproti väčšine škôl na Slovensku o deň neskôr, keďže v pondelok chceli ešte stihnúť uzatvoriť klasifikáciu a vyhodnotiť si prvý polrok školského roka.