Vrakuňa bojuje za preložku, podľa ministerstva obchvat postačí

Výstavba obchvatu Bratislavy dáva nádej obyvateľom Vrakune, ktorí dennodenne znášajú nekonečné kolóny. Aj formou petície bojujú za preložku Hradskej ulice ešte v rámci projektu výstavby obchvatu Bratislavy.

03.02.2016 16:30
debata (8)
zväčšiť Situácia obchvatu Vrakune po preložke cesty... Foto: vrakuna2572.sk
vrakuna, hradska, prelozka, Situácia obchvatu Vrakune po preložke cesty II/572.

V rannej či popoludňajšej špičke sa kolóny tiahnu od Ružinova až do Vrakune a čas strávený v zápche sa pohybuje v najhorších prípadoch aj okolo 60 minút. Autá stoja na oboch cestách, ktoré mestské časti spájajú, na spomínanej Hradskej aj Priehradnej ulici. „Denne po nich prejde 22-tisíc áut, ďalších 10-tisíc ich využíva ako tranzitné spojenie do obcí v okolí Bratislavy,“ uviedol starosta mestskej časti Vrakuňa Martin Kuruc.

Samospráva dlhodobo hľadá riešenie, ktoré by kritickú situáciu aspoň zmiernilo. Uvažovalo sa o zjednosmernení premávky, inštalácií semaforov, umiestnení spomaľovačov či vytvorení obytnej zóny na dotknutých komunikáciách. Žiadna z týchto možností však neuspela u obyvateľov Vrakune a v konečnom dôsledku by problém s kolónami nevyriešila.

Vrakunčania od novembra zbierajú podpisy pod petíciu za preložku cesty II/572, teda Hradskej ulice, alebo predĺženie Galvániho až po napojenie na Ráztočnú a na diaľnicu D4.

Cieľom je zaradenie tejto preložky do už vysúťaženého projektu obchvatu Bratislavy, keďže by prepojila diaľnicu D1 a D4. Vznikol by tak iba necelých päť kilometrov dlhý obchvat Vrakune. Dva jazdné pruhy by podľa občianskeho združenia Vrakuňa 2572 na začiatok postačili a v relatívne krátkom horizonte a finančne dostupnom variante by vyriešili nekonečné kolóny. Na to, aby sa ministerstvo petíciou v rámci verejného záujmu zaoberalo, potrebujú vyzbierať 10-tisíc podpisov. Zatiaľ ich majú asi 3-tisíc.

Hradská cesta je v správe hlavného mesta. Bratislava však na jej preložku nemá financie. Navyše cesta momentálne zasahuje do ochranného pásma letiska. „Dopravný úrad by mal povoliť výnimku z ochranného pásma letiska tak, ako to urobil pri výstavbe diaľnice D4,“ uviedla predsedníčka občianskeho združenia Vrakuňa 2572 Ľubica Husárová. Priestor na začlenenie a realizáciu obchvatu Vrakune vidí práve v rámci projektu výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Združenie zároveň upozorňuje, že preložka cesty je v územnom pláne uvedená ako verejno-prospešná stavba.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pripomenul, že ide o mestskú komunikáciu a teda nie o cestu, ktorú by mal stavať štát. Rezort však plánuje do troch mesiacov začať so štúdiou realizovateľnosti prepojenia D4 a D1. O ďalšieho pol roka by chcel pripraviť štúdiu, ktoré trasovanie je najlepšie.

Navyše podľa ministerstva dopravy vo Vrakuni viditeľne pomôže samotný obchvat. „Počet osobných áut, ktoré prejdú cez Vrakuňu po vybudovaní D4 a R7, klesne o 38%, v prípade nákladných vozidiel až o polovicu,“ uviedol Stromček.

Rezort ráta so začiatkom výstavby na jar budúceho roka. Kým sa však odrazí na počte áut, ktoré denne stoja v hodinových kolónach, pretečie veľa vody v Dunaji.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #obchvat Bratislavy #Vrakuňa #kolóny