Memorandum o parkovacej politike starostovia nepodpísali

Memorandum o spolupráci pri zavádzaní jednotnej parkovacej politiky v Bratislave starostovia vo štvrtok nepodpísali. Na ohlásené podpisovanie dokumentu sa do salónika v Primaciálnom paláci totiž žiadny zo starostov nedostavil.

04.02.2016 14:13 , aktualizované: 16:18
debata

„Mrzí ma, že starostovia sa k tomu postavili tak, že sa to boja podpísať,“ povedal pred novinármi primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že memorandum malo byť politickou deklaráciou voči voličom, v ktorej mesto a mestské časti deklarujú, že chcú problém s parkovaním vyriešiť.

Primátor Nesrovnal však tvrdí, že zmenu štatútu Bratislavy a všeobecne záväzné nariadenie, teda dokumenty potrebné k spusteniu parkovacej politiky, predloží poslancom na jedno z najbližších rokovaní mestského zastupiteľstva.

V memorande sa mali mesto a mestské časti zaviazať, že budú spolupracovať pri zavedení parkovacej politiky a do konca roka 2016 prijmú právny rámec, ktorý vymedzuje kroky tohto systému na území Bratislavy. „Mal to byť veľký politický signál a záväzok, že to myslíme vážne,“ povedal Nesrovnal.

Podľa starostu Petržalky ide o mediálnu hru

Starosta mestskej časti Ružinov Dušan Pekár však považuje takéto memorandum za zbytočné. „Memorandum nehovorí absolútne nič o technike, platbách, termínoch, kedy sa bude súťažiť dodávateľ či zavádzať parkovacia politika v jednotlivých mestských častiach,“ hovorí Pekár. Podľa neho je pre mesto a mestské časti potrebné novelizovať štatút Bratislavy a prijať všeobecne záväzné nariadenie, ktoré bude presne popisovať parkovaciu politiku v jednotlivých mestských častiach i v hlavnom meste.

Pripomína pritom, že štyri veľké mestské časti – Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto, spísali už v roku 2013 spoločný záväzok, v ktorom si stanovili hlavné body, ako by mala vyzerať parkovacia politika aspoň v týchto štyroch mestských častiach.

Starosta bratislavskej mestskej časti Petržalka Vladimír Bajan je postojom Iva Nesrovnala zaskočený. „Dohoda všetkých starostov a primátora z predchádzajúcich rokovaní totiž znela, že najbližším krokom bude predloženie VZN a štatútu Bratislavy na rokovanie zastupiteľstva s tým, že pokračujeme tam, kde sme v roku 2013 skončili. Namiesto toho však pán primátor predložil memorandum, ktoré nemá žiadny vplyv na riešenie parkovacej politiky, čím vlastne skrýva len svoju neschopnosť. Rovnaký názor svojou neúčasťou na podpise memoranda potvrdili všetci 17 starostovia, a tým sa odmietli tejto mediálnej hry pána Nesrovnala zúčastniť. Očakávame od primátora konkrétne kroky, ako je predloženie zmeny štatútu hlavného mesta, VZN a súvisiacich materiálov tak, aby sme ich spolu s poslancami mestských častí a mesta mohli prerokovať čo najskôr,“ pokračuje Bajan s tým, že spravovanie mesta sa nedá riešiť bezobsažnými memorandami, ale konkrétnymi krokmi a rozhodnutiami, za ktorými stojí aj zodpovednosť.

„Obviniť nás z toho, že sa bojíme riešiť parkovaciu politiku, ako povedal pán primátor, môže len človek, ktorý posledné mesiace žil buď na Marse alebo nevie, čo hovorí. Viaceré mestské časti boli a sú v otázke parkovacej politiky oveľa ďalej, než je mesto a nepotrebovali na to žiadne memorandá. Neboli sme to my, starostovia, kto v minulom volebnom období z pozície predsedu najväčšieho poslaneckého klubu a predsedu finančnej komisie na meste zablokoval riešenie parkovacej politiky,“ spomenul petržalský starosta.

Podľa Bajana magistrát pozval bratislavských starostov na podpísanie memoranda v stredu 3. februára. Starostovia dostali text memoranda 24 hodín pred pozvaním, a tak nemali šancu ho ani pripomienkovať, ani prediskutovať s poslancami.

Primátor Nesrovnal ostal z konania starostov prekvapený, tvrdí totiž, že sa s nimi pravidelne stretával a neochotu vyjadrila len jedna alebo dve mestské časti. „Postup som niekoľkokrát konzultoval so starostami na pravidelných stretnutiach, text memoranda sme starostom niekoľkokrát poslali. Rozprávali sme sa o tom naposledy včera(v stredu 3. februára, pozn. red.),“ hovorí Nesrovnal.

Termín spustenia parkovacej politiky nie je známy

Zatiaľ je známe, že parkovacia politika nebude mať jedného spoločného prevádzkovateľa, ale každá mestská časť si bude môcť zvoliť svojho prevádzkovateľa parkovacieho systému. Rešpektovať pri tom však budú musieť spoločné celomestské zásady parkovacej politiky. Stanovená teda bude napríklad minimálna a maximálna cena za rezidenčné parkovanie, suma by sa mala pohybovať od 20 do 100 eur.

Spoločný bude aj vizuál pre rezidentské karty, ich evidenciu a vydávanie bude spravovať hlavné mesto. Radnica totiž chce zaviesť jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy, teda aj na cestách, ktoré sú v správe hlavného mesta. Podľa plánov mesta tak bude prevádzkovať parkovaciu politiku daná miestna samospráva na celom území mestskej časti.

Hlavné mesto už má od roku 2012 schválené zásady parkovacej politiky. No aj napriek tomu ostáva jediným krajským mestom na Slovensku bez jednotných pravidiel parkovania. Bývalé mestské zastupiteľstvo totiž neprijalo všeobecné záväzné nariadenie ani zmenu štatútu mesta, teda dokumenty, potrebné na spustenie parkovacej politiky. Mestským poslancom vtedy prekážalo, že s parkovacou politikou nesúhlasilo všetkých 17 bratislavských mestských častí. Nové pravidlá parkovania v minulosti podporilo len šesť mestských častí, nesúhlasilo s nimi desať samospráv a jedna sa k materiálu nevyjadrila.

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovanie #parkovacia politika