Chceli, aby otázku zrušenia preukazov pre cestujúcich nad 70 rokov otvoril na najbližšom zastupiteľstve, ktoré sa má konať tento týždeň. Ich požiadavka však zostala nevypočutá.
„Primátora sme požiadali o stretnutie v súvislosti s pripravovaným rokovaním mestského zastupiteľstva, na ktorom sa má prejednávať otázka zrušenia cestovného pre ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP). Chceli sme ho požiadať aj o otvorenie témy zrušenia SeniorPasov,“ uviedol právny zástupca Európskeho inštitútu Rastislav Hanulák.
Z kancelárie primátora ich odkázali na spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá je koordinátorom projektu integrovanej dopravy. BID je pritom spoločnou akciovkou mesta a župy. „Hlavné mesto nemôže samostatne rozhodovať, ani sľubovať zmenu tarifných podmienok tohto systému,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
„Je to pre nás sklamanie. Primátor obhajoval zavedenie SeniorPasov a teraz sa vyhýba konfrontácii a tvrdí, že nie je kompetentný riešiť túto otázku,“ reagoval Hanulák. Zrušením SeniorPasov by sa podľa magistrátu porušil zákon o cestnej doprave. „Je to cestovný lístok, ktorý každý občan musí mať,“ mieni Skokanová.
Čipovú kartu však nemusia v rámci integrovaného systému predkladať ústavní sudcovia či deti do šesť rokov. „Seniorov nad 70 rokov by malo mestské a krajské zastupiteľstvo preradiť do kategórie bezplatnej prepravy. Potom by sa mohli preukazovať občianskym preukazom tak, ako sudcovia predkladajú preukaz sudcu,“ navrhol bývalý bratislavský primátor Milan Ftáčnik, ktorý začiatkom marca odovzdal na magistrát petíciu s 3 500 podpismi. V nej žiada o uľahčenie cestovania pre dôchodcov.
O cestovanie seniorov bez zbytočnej byrokracie bojuje aj skupina mestských poslancov, ktorí už tiež poslali na magistrát petíciu za zrušenie SeniorPasov s vyše 5-tisíc podpismi. „Je tu obrovský tlak verejnosti,“ upozorňuje jedna z iniciátorov petície poslankyňa Zuzana Ratajová (KDH).
Ratajová aj Ftáčnik očakávajú, že zastupiteľstvo otvorí tému SeniorPasov už na najbližšom zasadnutí. „Petície budú prerokované na aprílovom mestskom zastupiteľstve. Musí sa dodržať zákonný postup,“ reagovala Skokanová. Zaujať stanovisko k nim musia odborné oddelenia magistrátu, následne ich musí prerokovať porada primátora, komisia dopravy a mestská rada. Poslanci o nich budú rozhodovať až v závere.
SeniorPasy potrebovali dôchodcovia nad 70 rokov, ktorí chceli bezplatne využívať bratislavskú MHD, prímestské autobusy a vlaky v Bratislavskom kraji. Ich používanie vo februári dočasne, do právoplatného rozhodnutia, zastavil súd.