Zdravé stromy na bratislavskej zastávke Žilinská rúbať nebudú

Zdravé stromy pri zastávke Žilinská v Bratislave pre kolaudáciu električkovej trate nakoniec mesto vyrúbať nemusí. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) skolauduje zmodernizovanú trať v úseku Radlinského - Štefanovičova aj bez tejto podmienky.

14.04.2016 15:30
električka Foto: ,
Stromy na električkovej zastávke Žilinská.
debata

„Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo potvrdil, že kraj vydal kolaudačné rozhodnutie podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so zachovaním stromov na zastávke Žilinská,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Z pätice stromov rastúcich pri zastávke Žilinská tak mesto vyrúbe iba jeden chorý, ktorý nahradia dvoma novými zdravými drevinami v tejto lokalite.

Výrubom pätice stromov na zastávke Žilinská kraj podmienil vydanie kolaudačného rozhodnutia k zrekonštruovanej trati. Výrub magistrát povolili vo februári tohto roka. Proti odstráneniu väčšinou zdravých stromov sa však postavila verejnosť a aktivisti spísali petíciu, pod ktorú sa podpísalo 1 730 ľudí.

„Je to vynikajúca správa pre všetkých Bratislavčanov, ktorým záleží na kvalitnom životnom prostredí. Stromy a zeleň majú v mestskom prostredí veľmi veľký význam. Pomáhajú vytvárať zdravšiu mikroklímu, zadržiavať vodu v prostredí, zachytávať prach, v lete poskytujú vzácny tieň,“ hovorí iniciátor petície za záchranu stromov Michal Feik, ktorý v minulosti pôsobil ako poradca dnes už bývalého primátora Bratislavy Milana Ftáčnika.

Stromy vraj bránili zastavovaniu dvoch električiek za sebou

Situáciu s výrubom stromov sa pokúšal vyriešiť aj Bratislavský kraj, ktorý hlavnému mestu navrhol zmeniť projekt tak, aby zastávka pôvodne vybudovaná na zastavovanie dvoch za sebou stojacich električiek, slúžia len pre jednu súpravu. Bratislavská radnica však naďalej trvala na tom, aby kraj jednoducho upustil od podmienky vyrúbať stromy a trať skolaudoval. Podľa primátora Bratislavy Iva Nesrovnala totiž bolo pôvodne podmienkou projektu zachovanie týchto stromov. Na takýto projekt mesto dostalo v roku 2010 od BSK stavebné povolenie. Podľa radnice stavebný úrad BSK vtedy vydal stavebné povolenie, ktoré podmienil tým, že pri rekonštrukcii nesmú byť vyrúbané ani poškodené žiadne dreviny. Svoje rozhodnutie neskôr kraj potvrdil aj pri predĺžení stavebného povolenia v roku 2012.

Všetko sa však zmenilo koncom augusta minulého roka, keď kraj stanovil ako podmienku kolaudácie zrekonštruovanej trate výrub piatich stromov na zastávke Žilinská. „Táto podmienka bola špeciálnym stavebným úradom BSK vznesená napriek tomu, že stavba bola realizovaná podľa projektovej dokumentácie schválenej BSK. Podmienka bola vznesená zrejme na podnet občana, keďže žiadne podobné podmienky neboli stanovené v platnom stavebnom povolení,“ tvrdila nedávno radnica.

Stromy na zastávke Žilinská malo mesto vyrúbať, lebo vraj bránili zastavovaniu dvoch električiek za sebou na tejto zastávke. Mesto v snahe získať kolaudačné rozhodnutie však nariadilo Dopravnému podniku Bratislava, aby na tejto zastávke zastavovala vždy len jedna električková súprava. Stromy rastúce pri zastávke by tak neboli problém.

„Prijaté riešenie nespôsobuje žiadne prekážky v plynulej prevádzke električkovej trate,“ vysvetľoval nedávno primátor Nesrovnal. Stromy boli pri zastávke Žilinská vysadené ešte v roku 1979 pri výstavbe pôvodnej trate. Z pätice stromov je v súčasnosti len jeden v zlom stave, ostatné sú zdravé. Mesto teda vyrúbe len chorý strom, ostatné štyri zdravé zachová. Za vyrúbaný chorý strom vysadí radnica dva nové, ktoré pribudnú buď v stromoradí oproti zastávke alebo pri neďalekom parkovisku ministerstva dopravy.

Modernizácia električkovej trate

Električkovú trať v úseku Radlinského – Štefanovičová mesto modernizovalo vlani v lete. Oprava časti trate stála vyše štyri milióny eur a mesto na ňu získalo príspevok z eurofondov, konkrétne z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V úseku od ministerstva financií po Radlinského zrekonštruovali električkovú trať, opravili dve zastávky, cestnú svetelnú signalizáciu i časti dotknutých križovatiek. Mesto nechalo vymeniť električkový zvršok, nainštalovali tu nové informačné tabule a pribudli aj nové prístrešky na zastávkach.

Modernizácia časti trate nadviazala na opravu úseku trate od hlavnej stanice po ministerstvo financií, ktorú ešte v roku 2014 zabezpečil Dopravný podnik Bratislava spolu s firmou Transprojekt, ktorá má do konca tohto roka zrevitalizovať priestor okolo hlavnej stanice.

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #električka #výrub #Žilinská