Haváriu poľského vetroňa vyšetrujú slovenskí odborníci

Poľský vetroň, ktorý sa v stredu zrútil vo Vysokých Tatrách, prevezú na letisko v Prievidzi, odkiaľ naposledy vzlietol. V tamojšom hangári ho budú skúmať vyšetrovatelia Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru ministerstva dopravy. Prezreli si už miesto, kam stroj dopadol, aj jeho trosky na mieste nešťastia. Lietadlo je v takom stave, že sa už nebude dať opraviť.

22.04.2016 07:00
polsko, pilot, vetroň Foto: ,
Trosky vetroňa, v ktorom zahynul poľský pilot.
debata

„Budeme skúmať technický stav trosiek a, samozrejme, musí sa robiť pitva pilota. Zatiaľ nevieme určiť príčinu pádu lietadla, nemáme údaje zo záznamového zariadenia. Uvidíme, či vôbec niečo z neho vytiahneme, lebo tam bolo dosť veľké preťaženie pri páde,“ povedal Juraj Gyenes, vyšetrovateľ Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru.

Pri nehode zomrel poľský pilot Marcin Pawel Mężyk, ktorý by o dva týždne oslávil 40. narodeniny. Príčina nešťastia je témou debát mnohých priaznivcov lietania. Jednou z možností môže byť, že sa pilot snažil zapnúť motor. Pri tomto manévri sa motor vysunie a ak nebeží, zvýši sa odpor vzduch a stroj klesne. Podľa neoficiálnych informácií sa Mężyk v čase tragédie nachádzal na záveternej strane, za kopcami, a tam stratil výšku ešte viac. Už nedokázal nastúpať a pri núdzovom pristávaní sa lietadlo zachytilo o stromy. Bolo už tak nízko, že pilot nemal šancu zachrániť sa pomocou padáka.

„Modernejšie vetrone, ako tento, majú aj motor. Sú také vetrone, ktoré môžu pomocou motora štartovať zo zeme, ale sú aj menšie, ktoré slúžia len na záchranu. Napríklad, keď lietadlo klesá, má malú výšku, tak nemusí sadnúť do poľa, ale odletí na najbližšie letisko,“ vraví František Zlocha, dlhoročný prezident občianskeho združenia Aeroklub letisko Prievidza.

Prievidzské letisko organizovalo 9. ročník medzinárodnej súťaže v lietaní vetroňov. V stredu súťažiaci odštartovali 9. etapu. Po nešťastí preteky okamžite ukončili. Vo štvrtok na letisku vyhlásili výsledky súťaže, pričom sa brali do úvahy výkony za predchádzajúcich osem etáp. Ešte predtým si všetci prítomní minútou ticha uctili pamiatku poľského pilota.

Čo býva najčastejšou príčinou podobných nehôd? Podľa Františka Zlochu to môžu byť aj zhoršené meteorologické podmienky, keď je znížená tvorba stúpavých vzdušných prúdov, ktoré vetrone potrebujú na nastúpanie do výšok. Keď potom pretekári vidia, že niektoré lietadlo vošlo do stúpavého prúdu, tak sa tam nahrnú. Potom sa môžu lietadlá o seba zachytiť. Riziko je aj pri núdzovom pristávaní niekde na poli.

„Predpis hovorí, že keď som asi 300 metrov nad terénom, mám mať vyhliadnutú plochu, na ktorú v prípade potreby budem sadať, keď sú zhoršené poveternostné podmienky. Ale z tej výšky nemôžete rozoznať, či na ploche nie sú nejaké jamy, preliačeniny alebo stĺpik. Vtedy môže prísť aj k tragédii,“ dodal Zlocha.

Na budúci rok túto súťaž v Prievidzi opäť zorganizujú. Jubilejný 10. ročník súťaže FCC Gliding je naplánovaný na prelome apríla a mája. A už na budúci týždeň sa na prievidzskom letisku uskutoční sústredenie pilotov z Poľska.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Poľsko #nehoda #Prievidza #vetroň