Po Starom moste v Bratislave prešli prví chodci a cyklisti

„Dnes je pre Bratislavu a Bratislavčanov veľký deň,“ povedal na úvod primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal. Po troch rokoch otvorili Starý most pre peších a cyklistov. Konečne. Znelo medzi účastníkmi historického prechodu po zrekonštruovanom moste najčastejšie. Prišli sa pozrieť starí aj mladí, cyklisti aj mamičky s kočíkmi. Pre autá opäť sprejazdnili aj Štúrovu ulicu.

19.05.2016 14:10 , aktualizované: 15:30
stary most, otvorenie Foto: ,
Starý most je opäť prístupný verejnosti.
debata (27)

„Je to dôkaz, že aj v Bratislave sa dajú robiť veci, keď ich robíme so srdcom a odhodlaním. Za mnou je dôkaz,“ dodal primátor a nezabudol pripomenúť, že ešte pred rokom na Štúrovej rástli paradajky a Bratislave hrozilo, že zostane bez mosta a navyše príde o peniaze z eurofondov. „V pravom zmysle môjho mena som sa s tým „nezroval“, pokračoval o dokončovaní tohto podľa jeho slov na začiatku zbabraného projektu. Spokojný je primátor aj s rekordne rýchlou trojmesačnou kolaudáciou.

Nie všetci súhlasia. „To kolaudovanie trvá pridlho. Chápem, ako to funguje, len mi to pripomína staré časy socializmu. Súdruhovia prevzali domy, ktoré nemali poschodie a tvrdili, že splnili päťročnicu. To je to isté. Most sme prevzali, aby neprepadli eurofondy a divadielko pokračuje pol roka. Zdá sa mi to smiešne,“ konštatoval 65-ročný Ružinovčan Miroslav. Podľa jeho manželka Daniely je však hlavné, že stojí. „Je priestranný a pre nás dôchodcov lepší ako ten predtým. Na prechádzke si môžeme oddýchnuť na lavičke. Len už aby išla aj električka,“ dodala čiperná dôchodkyňa a spomína na časy, keď boli nedeľné prechádzky povinné. „Tam dole bol lunapark, kde sme sa chodili kolotočovať ako deti,“ zaspomínala Daniela.

Podľa bratislavského župana Pavla Freša sa električiek do Petržalky verejnosť dočká koncom júna. Brehy Dunaja by potom mala spájať linka č. 1 z Hlavnej stanice Bratislava do Petržalky a linka č. 3 jazdiaca do Rače. V prvej polovici júna by mohli električky opäť začať jazdiť po Štúrovej ulici.

Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie
Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie

Starosta Starého Mesta Radoslav Števčík priznal, že existovali vážne obavy, či sa most postaviť skutočne stihne: Vznikol totiž sklz, keďže projekt sa menil počas výstavby. „Táto časť mesta vďaka stavbe takmer tri roky bola mŕtva, nežilo to tu a mnohé prevádzky skrachovali,“ konštatoval starosta. „Toto je okamih, keď padá kameň zo srdca nielen samospráve, ale aj obyvateľom na obidvoch brehoch Dunaja,“ dodal Števčík. Súhlasí aj petržalský starosta. „Na tento most čakáme roky. Výrazným spôsobom uľahčí cestovanie Petržalčanov do práce a zvýši kvalitu ich života. Viac spojí obyvateľov z oboch brehov Dunaja. Peši, bicyklom, verím, že o pár týždňov aj električkou,“ povedal Vladimír Bajan.

Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie
Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie

Ernest žije v Petržalke už 40 rokov. Tiež bol zvedavý, ako most vyzerá zblízka. Podľa neho je celkom pekný, prikyvuje súhlasne. „Len aby zostal čo najdlhšie bez tých grafitov a čmáraníc, ako tomu hovoria,“ dodal.

Potešia sa aj motoristi, ktorí po takmer dva a pol roku už nebudú musieť Štúrovu ulicu obchádzať. Tá je totiž opäť otvorená nielen pre chodcov a cyklistov, ale zmizli aj zátarasy brániace prejazdu áut. Po novom sa po Štúrovej dá jazdiť len v jednom smere, a to od Kamenného námestia smerom k Šafárikovmu.

Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie
Foto: Robert Hüttner, Pravda
stary most, otvorenie

Rekonštrukcia Starého mosta

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať. Práce v júni 2014 zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri toho istého roku. Do konca roka 2014 postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť. Vo februári 2015 začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015.

Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Starý most i prvú časť električkovej trate do Petržalky prevzalo hlavné mesto do svojho vlastníctva 16. decembra.

Kolaudačné konania na stavbu Starého mosta a prvú časť električkovej trate do Petržalky sa začali koncom januára tohto roka. Kolauduje sa vyše 140 objektov, ktoré sú rozdelené do desiatich kolaudačných konaní. Okrem špeciálneho stavebného úradu hlavného mesta Bratislavy o tom rozhoduje Úrad BSK, mestská časť Petržalka či Okresný úrad Bratislava.

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier s číslom 34. V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov. Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH prepláca z 85 percent Európska únia, desiatimi percentami prispel štát a päť percent hradí hlavné mesto.

(sita)

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most