Zobrazené z netradičných uhlov, zo striech, z neprístupných prieluk, zo súkromných dvorov, z rozbitých okien starých bytov. Zaujímavý pohľad na slovenskú metropolu ponúka minivýstava 47 fotografií s názvom Bratislava fotogenická, ktorú do konca júna možno vidieť vo foyeri bratislavského divadla Malá scéna.
Autorkou všetkých vystavených diel je občianska aktivistka, fotografka a „duša prešporská“ Hana Fábry. „V Bratislave som sa narodila, dáva mi pocit domova, blízkosti, dostala sa mi pod kožu. Mrzí ma však, že mi postupne mizne pred očami, že stráca tvár aj pamäť,“ prezrádza pohnútky, ktoré ju priviedli k fotografovaniu.

Na štvrtkovej vernisáži výstavy Fábry predstavila aj svoj ďalší unikátny počin. Krátku časozbernú videoprojekciu z „posledných hodín“ legendárneho bratislavského PKO. Pre dokument, ktorý ako memento odkazuje budúcim generáciám, vybrala presne 108 z celkovo urobených 3 700 záberov smutného konca kedysi obľúbeného kultúrneho stánku. Od chvíle, keď sa do jeho múrov vlani 10. decembra zahryzol stavebný stroj, až po úplné „dokonanie skazy“ 25. februára tohto roka.
„Vydržala som tam od začiatku do konca. Spomínajúca, bezmocná, plačúca, zúriaca, nadávajúca. Cítiaca tú nekonečnú nespravodlivosť, krivdu, zneužívanie moci… vystriedali sa vo mne doslova všetky emócie,“ opisuje toto obdobie.
Podľa Fábry sa areál PKO, najvzácnejší verejný priestor v Bratislave, ktoré za lacný peniaz predalo Ďurkovského vedenie mesta súkromnému developerovi, stalo rovnakým symbolom márneho občianskeho boja voči zvoli mocných, ako v 60. rokoch minulého storočia židovská synagóga, ktorá musela ustúpiť výstavbe Mosta SNP.

„Rozdiel je v tom, že synagógu zbúrali v totalitnom režime, kým PKO v časoch takzvanej demokracie. A nepomohla mu ani podpora viac ako 300 slovenských osobností, ani tisíce podpisov na protestných petíciách, ani odborné posudky, že jeho budovy sú architektonicky kvalitné a technicky zdravé,“ uzavrela.
Hana Fábry je autorkou denníka Pravda a editorkou prílohy Pravdy OSA.