Práce v Strečne skomplikujú život prepravcom aj veľkým závodom

Na to, v akom režime bude fungovať vyťažená cesta Strečno počas sanácie skalného brala, čakajú najmä vodiči a ľudia, ktorí denne cestujú medzi Žilinou a Martinom.

23.06.2016 17:30
debata (5)
Zatiaľ stále nie je známy konkrétny termín uzávierok a obmedzení. Obmedzenia budú mať negatívny dopad pre veľké závody, ktoré denne privážajú zamestnancov z Turca aj pre kamiónových prepravcov. Práve pre nákladnú tranzitnú dopravu budú úpravy organizácie dopravy siahať až mimo Žilinský kraj.

V čase keď sa bude zabezpečovať nestabilné bralo nad cestou v Strečne, budú počas ôsmich mesiacov dva druhy obmedzení. Doprava zastane na 11 víkendov a štyri mesiace sa bude dať jazdiť len v jednom pruhu riadením cez svetelnú signalizáciu. Kamiónom sa doporučuje využívať medzi Bratislavou a východom republiky južnú trasu po R1. Obchádzková trasa cez Terchovú, ktorá sa bežne využíva pri obmedzeniach alebo nehode v Strečne, totiž nie je vhodná pre veľké nákladné vozidlá, navyše je prejazd cez horské sedlo Rovná hora medzi Zázrivou a Terchovou umožnený len vozidlám do 7,5 tony.

„Nákladná tranzitná doprava sa určite bude musieť odkláňať už z diaľnice z Trenčína na Bánovce nad Bebravou, Prievidzu, Martin a potom na Oravu, respektíve zo Žiliny na Čadcu,“ hovorí zástupca riaditeľa krajskej polície v Žiline Jozef Tomana.

Problém kvôli niekoľkomesačným obmedzeniam na ceste pod hradom Strečno budú mať veľké závody. Napríklad závod Kia dennodenne cez Strečno prepraví takmer 1 000 zamestnancov z okolia Martina, Vrútok, Kraľovian a Turčianskych Teplíc. „Budeme nútení hľadať riešenie ako zamestnancov prepraviť do výrobného závodu včas tak, aby to nemalo na výrobu žiadny vplyv. Obchádzková trasa bude s najväčšou pravdepodobnosťou viesť cez Terchovú, čím sa preprava na každom autobusovom spoji predĺži o približne 45 minút,“ hovorí Eva Kľačanová z oddelenia komunikácie a vzťahov s verejnosťou Kia Motors Slovakia.

Presný systém organizácie dopravy bude známy až po výbere firmy, ktorá bude zabezpečovať skalný masív pod Strečnom. Než obmedzenia začnú, bude treba vypracovať ešte samostatný projekt na obchádzkové trasy a na osadenie dopravného značenia. Zároveň je potrebné zosúladiť práce tak, aby sa navzájom neprekrývali práce v Strečne s prípadnými úpravami na náhradných trasách. „Tie práce či rekonštrukcie na cestách alebo úpravy inžinierkych sietí sa budú časovať tak, aby nevznikali iné dopravné obmedzenia na obchádzkových úsekoch,“ povedal Ivan Mokrý, riaditeľ odboru dopravy Žilinského samosprávneho kra­ja.

Počas úplného vylúčenia dopravy bude „v odôvodnených prípadoch“ umožnený prejazd len záchranárskym vozidlám. „Po dohode cez mobilné prístroje a telefóny sa prestanú práce realizovať a bude umožnený prejazd," uviedol Vladimír Macášek, prednosta Okresného úradu v Žiline.

Problematické bralo v Strečne bolo naposledy stabilizované pred 32 rokmi. Pred dvomi rokmi merania potvrdili väčší posun trhliny (o 4 mm) ako v predchádzajúcich obdobiach. Vláda dala pripraviť správu o zabezpečení skalných blokov, aby neohrozovali premávky, čo trvalo takmer rok. Ministerstvo životného prostredia, ktoré správu predkladalo, predpokladá, že práce by mohli začať koncom leta.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Strečno