Môžu za pokrivené koľaje iba horúčavy?

Ešte ani nezačala fungovať a už sa rozpadáva. Na novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke sa pokrivili koľaje a posunuli podvaly. Podľa stavebnej firmy aj magistrátu hlavného mesta za to môžu horúčavy.

29.06.2016 14:00
petrzalka, elektricka, kolajnice Foto: ,
Na novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke sa pokrivili koľaje a posunuli podvaly.
debata (79)

Sľubujú však, že opravy stihnú do pôvodne plánovaného termínu sprevádzkovania trate. Odborník však upozorňuje, že za zvlnenou dráhou električiek nemusia byť iba vysoké teploty.

Už voľným okom vidno, že koľaje v zákrute pred zastávkou Farského v smere od Bosákovej ulice po obratisko sú pokrivené. Spolu s nimi sa posunuli aj betónové podvaly, ktoré urobili v kamennom násype viacero dier a tým nahrnuli kamene na kôpky. Podľa firmy Eurovia, ktorá trať stavala, na tomto mieste je koľaj zdvojená, na všetkých ostatných úsekoch je pevná jazdná dráha a koľaj je zakotvená do betónu.

„Zvlnenie nastalo vysokými horúčavami aj napriek tomu, že podľa kontroly projektov bola trať navrhnutá dostatočne a v súlade s predpismi a normami. Keďže však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých parametrov pri projektovaní a realizácii práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ konštatovala hovorkyňa spoločnosti Eurovia Lenka Kubejová s tým, že už začali s prácami potrebnými na odstránenie poruchy. Keďže ide o reklamáciu v rámci záručnej lehoty, všetky náklady na opravu zaplatí firma, nie investor.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal dodal, že v Petržalke sa kládli koľaje na duálny rozchod, „čo je iný technologický postup ako v prípade iných električkových tratí“. Dráha by mala byť sprístupnená v najbližšom čase. O presnom termíne bude hlavné mesto podľa Nesrovnala informovať.

Bratislavský samosprávny kraj už vydal povolenie na skúšobnú prevádzku trate, ešte pár dní sa dá proti nemu odvolať. Kraj je totiž aj stavebným úradom, ktorý dáva konečné povolenie na takzvané dráhové stavby na jeho území. Pečiatku na ostrú prevádzku od neho teda potrebujú aj petržalské električky. Kvôli poškodeniu poslala župa na miesto kontrolu, ktorá potvrdila zakrivenie koľajníc.

„Požiadali sme stavebníka, to znamená hlavné mesto Bratislava, aby odstránilo túto závadu do plánovaného spustenia prevádzky 8. júla. A aby zároveň vykonalo kontrolnú technickú skúšku,“ konštatoval predseda kraja Pavol Frešo.

Technickú skúšku vykonáva Dopravný podnik Bratislava a po novej trati počas nej prejdú električky. Jedna takáto skúška sa už konala 16. februára.

Odborník na železničné staviteľstvo sa domnieva, že za vykrivením koľajníc nemuseli byť iba horúčavy. Aj keď presnú príčinu je podľa neho ťažké určiť, keďže poškodenie priamo nevidel. „Vplyvom teploty dochádza k roztiahnutiu koľajnicových pásov, ale myslím si, že to nebolo spôsobené iba horúčavami. Ovplyvniť to môže aj kvalita stavebného diela. Aký podiel majú na tom oba faktory, mi je ťažko posúdiť,“ povedal vedúci Katedry železničného staviteľstva a traťového hospodárstva Žilinskej univerzity Libor Ižvolt.

Horúčavy podľa neho nepretrvávali veľmi dlho, navyše na trati nie je zatiaľ žiadna prevádzka, ktorá môže tiež celý proces poškodenia urýchliť, pretože k teplu sa pridá ešte dynamika. Pri dvoch koľajnicových pásoch vedľa seba je to však podľa odborníka ešte o niečo zložitejšie, pretože je tam iné silové pôsobenie ako na jeden pás. Je tam aj iný spôsob upevnenia.

V súvislosti s vysokými teplotami a ich vplyvom na koľajnice zvýšili a zhustili kontroly tratí aj Železnice Slovenskej republiky. Týkajú sa koľají, ale aj trakčného vedenia. „Pri extrémnych teplotách vzduchu okolo 40 °C môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80 °C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. Len za uplynulý týždeň sme na tratiach v dôsledku vysokých teplôt zaevidovali dva prípady deformácie koľají,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková.

© Autorské práva vyhradené

79 debata chyba
Viac na túto tému: #horúčavy #električková doprava #električka do Petržalky