Lekár vymyslel mobilnú aplikáciu zachraňujúcu životy

Pri záchrane ľudského života môže zohrávať významnú úlohu aj mobilný telefón. Zvlášť ak je v ňom mobilná aplikácia, ktorá je pomôckou pri zásahoch u pacientov s infarktom myokardu. Presne takú v spolupráci s agentúrou Wolftown vyvinul vedúci lekár intervenčnej kardiológie Kardiocentra FNsP J. A. Reimana v Prešove Martin Studenčan.

15.08.2016 16:00
Martin Studenčan Foto:
Doktor Martin Studenčan.
debata (8)

Život je neraz o sekundách. Tie často rozhodujú pri výjazdoch lekárov k pacientom. Platí to najmä pre infarkt myokardu, spôsobený náhlym upchatím srdcovej tepny. Martin Studenčan často premýšľal, ako zariadiť, aby čas v takýchto prípadoch nebol nepriateľom lekára a pacienta, ale naopak. „V prípadoch infarktu je dôležité nielen to, aby sanitka s lekárom prišla k pacientovi čo najskôr, no aj to, aby bol pacient čím skôr pripravený na prevoz do špecializovaného kardiocentra,“ hovorí lekár, ktorý pôsobí aj ako predseda pracovnej skupiny pre akútnu kardiológiu Slovenskej kardiologickej spoločnosti.

Podľa štatistík 30 až 40 percent pacientov nestihne absolvovať potrebný zákrok v kardiocentre v optimálnom čase. Hlavným dôvodom je neistota v EKG diagnostike záchranármi priamo v teréne a jej potvrdzovanie v lokálnych nemocniciach. Tieto časové straty môžu byť podľa Studenčana rozhodujúce. Mobilná aplikácia STEMI problém časových strát rieši. Nie je určená pre laickú verejnosť, ale patrí výlučne do mobilného telefónu záchranára v teréne na jednej strane a lekára kardiológa v kardiocentre na strane druhej.

„Aplikácia umožňuje okamžitú hlasovú aj obrazovú konzultáciu EKG medzi nimi. Po potvrdení diagnózy infarktu je pacient okamžite transportovaný priamo do katetrizačnej sály kardiocentra, kde následne podstúpi špeciálny zákrok – koronárnu angioplastiku,“ vysvetľuje Studenčan. Domnieva sa, že pomocou tejto aplikácie je možné znížiť aj percento tzv. odvrátiteľných úm­rtí.

Mobilná aplikácia STEMI umožňuje grafickú aj zvukovú notifikáciu o doručení EKG, priebežne aktualizuje informáciu pre záchranára aj pre kardiocentrum aj o vzdialenosti sanitky a tiež údaje o predpokladanom čase dojazdu.

Hovorkyňa FNsP J. A. Reimana v Prešove Renáta Cenková informovala, že aplikáciu testovali niekoľko týždňov, v ostrej prevádzke je asi desať dní. „Zatiaľ ju využíva iba kardiocentrum v našej nemocnici,“ poznamenala Cenková. Vyzerá to však tak, že sa čoskoro rozšíri aj ďalej. „Ministerstvo zdravotníctva je priebežne informované o príprave predmetnej mobilnej aplikácie a na základe doterajších informácií o jej benefitoch má záujem o jej rozšírenie aj na ostatných poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti,“ priblížila hovorkyňa rezortu zdravotníctva Stanislava Luptáková.

Prešovské kardiocentrum zabezpečuje už tretí rok nepretržitú tzv. katétrovú liečbu akútneho stavu infarktu myokardu pre všetkých pacientov z Prešova a Prešovského kraja. Takáto liečba, ak je podaná, znižuje výskyt komplikácií infarktu, čím sa zvyšuje šanca pacienta na prežitie.

„Katétrový spôsob diagnostiky a liečby infarktu myokardu v našom kardiocentre zodpovedá moderným celosvetovým trendom v intervenčnej kardiológii,“ pripomenula Cenková. V prešovskom kardiocentre majú ročne okolo 2¤500 chirurgických zákrokov, z toho je okolo šesťsto prípadov infarktu myokardu spôsobeného náhlym upchatím srdcovej tepny. Týchto prípadov podľa Cenkovej pribúda.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #aplikácia