Autobusy brázdia ulice Bratislavy už 90 rokov, oslávte to jazdou v retro buse

, 19.05.2017 14:30
DPB: 90. výročie autobusovej dopravy v Bratislave
Historický autobus Praga RND na nádvorí Starej radnice pri príležitosti osláv 90. výročia autobusovej dopravy v Bratislave. Autor: ,

Bratislavský dopravný podnik oslavuje 90 rokov od spustenia prvej autobusovej linky v hlavnom meste a oslavovať bude spolu s verejnosťou. Už počas víkendu vystaví na nádvorí Starej radnice unikátny autobus PRAGA RND. Práve tento typ autobusov totiž jazdil po Bratislave ako prvý.

V začiatkoch mestskej hromadnej dopravy v Bratislave sa s autobusmi príliš nerátalo a jej zavedenie bolo len akýmsi doplňujúcim dopravným systémom, dnes by to bez nich nešlo. Vlani sa práve autobusová doprava podieľala v najväčšej miere až 66 a pol percenta na celkových odjazdených výkonoch MHD, čo predstavuje vyše 28 miliónov vozokilometrov a takmer 144 miliónov prepravených cestujúcich.

Historický autobus Praga RND na bratislavskom...
Historický autobus Praga RND na bratislavskom Kamennom námestí pri príležitosti osláv 90. výročia autobusovej dopravy v Bratislave. Autor: SITA, Peter Maïar

Okružné jazdy autobusu PRAGA RND z nádvoria Starej radnice

  • v piatok 11:30,  12:00
  • v sobotu 14:00, 14:30, 15:00
  • v nedeľu 11:00, 11:30, 12:00
  • V piatok bude zadarmo jazdiť aj špeciálny Cabriobus okružnými trasami po centre mesta od 11:00 až do 19:00 zo zastávky SND.
  • V sobotu vypravia v rámci podujatia Noc múzeí a galérií do ulíc Bratislavy historické vozidlá, 3 historické električky, 2 trolejbusy a 4 autobusy, ktoré budú jazdiť od 13:00 do 23:30 v 30 minútových intervaloch a pre cestujúcu verejnosť budú jazdy týmito vozidlami zadarmo.

Všetky cestovné poriadky a informácie nájdete na webe Dopravného podniku Bratislava.

Vodič historického autobusu Praga RND na...
Vodič historického autobusu Praga RND na nádvorí Starej radnice víta cestujúcich. Autor: SITA, Peter Maïar
  • Pripravená je aj výstava perokresby autobusov bývalého zamestnanca dopravného podniku Jaroslava Matúšeka.
  • Na nádvorí vystavujú rôzne historické komponenty z autobusov ako napríklad volant, historické aj nové označovače na cestovné lístky, starý motor autobusu alebo starý palubný počítač.

V máji 1927 sa začal písať história autobusov v Bratislave

Po prvej svetovej vojne vznikli v Bratislave nové štvrte a potreba prepojiť ich verejnou dopravou. Vtedajší monopolný prepravca BEÚS – Bratislavská elektrická účastinárska spoločnosť – sa myšlienkou zaviesť autobusovú dopravu zaoberala už od roku 1924. Do kariet nahrávali autobusom nízke investičné náklady, dobrá operatívnosť liniek a možnosť nepravidelnej dopravy. Prvé autobusy Praga NO vypravili do ulíc napokon 10. mája 1927.

Prvá autobusová linka mala označenie „M“ a premávala v intervale 8 minút po trase Karadžičova – Grösslingova – Hviezdoslavovo námestie – Ventúrska – Michalská – Františkánske námestie – Laurinská – Nám. SNP.

Autor: Dopravný podnik Bratislava

Neskôr pribudli linky „N“ a „O“, ktoré spájali Hlavnú stanicu a Tehelné pole, resp. Palisády a Štátnu nemocnicu.

V roku 1928 stál neprestupný lístok 1,20 Kč a polhodinový prestupný 1,50 Kč, detský lístok stál 60 halierov.

Dovtedy vrchol autobusovej premávky prišiel v roku 1935, keď premávalo až desať liniek. Rozvoj poznamenala druhá svetová vojna. Po vyhlásení mobilizácie veľa šoférov odišlo do vojenskej služby a armáda prevzala aj takmer všetky autobusy. Keď nemecké vojsko obsadilo Petržalku, zanikla linka „L“, ktorá na druhú stranu Dunaja premávala z Námestia Republiky (dnes SNP).

Prišli aj nové autobusy značky MAN – Diesel, ktoré ako prvé boli vyrobené pre pravostrannú premávku (v Európe bola zjednotená jazda po pravej strane až na základe medzinárodného dohovoru z 18. marca 1939). Na scéne sa objavili aj trolejbusy, ktoré lepšie zvládali jazdu do kopca.

Autor: Dopravný podnik Bratislava

Po vojne chýbali vozidlá, pneumatiky aj náhradné diely. V tom čase jazdili po Bratislave iba tri linky. Nová éra súvisela s rozvojom „Veľkej Bratislavy“, teda s pripojením priľahlých obcí ako Vajnory, Račišdorf (dnes Rača), Prievoz, Lamač či Dúbravka.

Ku konsolidácii mestskej hromadnej dopravy prispela v 50. rokoch dodávka vozidiel Škoda 706 RO. Boli dvojdverové aj jednodverové. V roku 1955 bolo najfrekventova­nejším uzlom verejnej dopravy Šafárikovo námestie. Zlučovalo spolu 12 liniek – autobusy, električky aj trolejbus.

Dodnes sa pozornosti tešia tzv. „uhorky“, teda autobus Škoda 706 RTO. Karosériu vyrábala Karosa Vysoké Mýto a podvozok Liaz Rýnovice. Neskôr pribudli Karosy ŠM 11 a v 70. a 80. rokoch sa rozmohli Ikarusy vyrábané v Budapešti. V 90. rokoch prišli kĺbové autobusy TAM zo Slovinska.

Informácie pochádzajú od Dopravného podniku Bratislava.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Dopravný podnik Bratislava #Bratislava #autobusová doprava
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
29,99
Perla ruža srdce color valentín

Perla ruža srdce color valentín

44,99
Kytica Sweet Lady Lollipop Zlatá Studňa Lotos Levanduľa

Kytica Sweet Lady Lollipop Zlatá Studňa Lotos Levanduľa

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk