Rozbité cesty sú väčšia hrozba ako autá

Biely sedan sa ženie po bratislavskej Miletičovej ulici. Okolo dvoch cyklistov, idúcich po pravej krajnici dvojprúdovky, preletí tak tesne, že ich takmer vytlačí na odstavný ostrovček vyznačený pre autobusovú zastávku.

25.05.2017 15:00
cesty, diery, výmol, rozbité cesty Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (3)

„Vozidlo nám nedalo dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, ľahko nás mohlo zachytiť,“ komentoval situáciu Igor Trenk z Cyklokoalície. Po bratislavských cestách jazdí viac ako dva roky. „Môžete sa zľaknúť, dôležité je však nepanikáriť a pokračovať v jazde,“ vysvetľuje mladý muž.

Naša bicyklová výprava sa začala v centre Starého Mesta. Už pri prvom šliapnutí do pedálov sa objavili problémy. „Najväčším strašiakom mestských cyklistov nie sú ani tak autá, ako zanedbaná údržba ciest a chodníkov,“ upozorňuje Trenk. Cyklista ľahko dostane defekt, šmyk či mu môže v diere uviaznuť koleso.

„Hoci sme v centre mesta, na mnohých miestach je dlažba rozbitá od áut,“ ukazuje. Vyhýbajúc sa jamám sme sa dostali na peknú cyklotrasu vedúcu cez Starý most. Hoci ide o nedávno dokončený projekt, aj tu Igor upozorňuje na nedostatky. „V jednom smere stojí uprostred cyklotrasy stĺp,“ konštatuje mladý muž a opäť vysadá na bicykel.

Cesta pokračuje okolo obchodného centra, kadiaľ sa dostávame až na rušnú trojprúdovku na Košickej ulici. Keďže chodníky majú podľa neho slúžiť najmä peším, rozhodli sme sa prejsť po ceste v plnej premávke. „Vidíme, že cykloinfraštruktúra sa nenapája jedna na druhú, časť trasy preto prejdeme pomedzi autá,“ vysvetľuje Igor. Dopĺňa, že v Dánsku je bežné, že na miestach, kde sa jazdí rýchlejšie ako 50-kilometrovou rýchlosťou, vedú aj oddelené cesty pre cyklistov.

Aby sa cyklista cítil čo najkomfortnejšie, mal by si podľa Trenka trasu vopred naštudovať. „Existujú cyklonavigácie, ktoré ukážu aj rôzne cesty – najrýchlejšiu, najbezpečnejšiu či cyklisticky najpriateľskejšiu,“ radí. Jazdiť sa má vždy po pravej strane cesty. „Pokiaľ sa necítim bezpečne v rušnej premávke, odporúčam použiť zelenú reflexnú vestu,“ dodáva skúsený cyklista.

Pozornosť cyklistu však nesmie poľaviť ani na vyznačených úsekoch. V druhej časti Košickej ulice si vodič auta pomýlil cyklotrasu s odstavným pruhom. „Cyklista ho musí obísť a pritom hrozí, že ho zozadu môže niekto nabrať,“ upozorňuje Trenk. Riešením by podľa neho boli cyklotrasy, ktoré by viedli poza zaparkované autá.

Po dvoch hodinách sa vraciame do Starého Mesta. Najväčším problémom je pre Trenka Americké námestie. „Cyklista tam prechádza cez električkové koľajnice pod zlým uhlom. Sú navyše rozbité, čo je spolu nebezpečný kokteil,“ objasňuje. Zlý uhol znamená, že sa cyklistovi môže šmyknúť koleso alebo ním zájde do koľajovej drážky. „Na koľajnice treba ísť čo najkolmejšie,“ pripomína skúsený cyklista.

Trenk je presvedčený, že bezpečnejšie pre cyklistu je jazdiť po ceste ako po chodníkoch. „Sú plné prekážok, ako sú stĺpy verejného osvetlenia, parkujúce autá a často sú v horšom stave ako cesty,“ konštatuje. Na spojené BUS pruhy sa preto teší. „Určite budem mať bezpečnejšiu jazdu do práce,“ uzatvára. Verí tiež, že opatrenie podporí rastúci počet cyklistov na cestách.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #cesty #Cyklisti