„Počas júla sa budú opravovať vonkajšie jazdné pruhy v oboch smeroch a v auguste zasa tie vnútorné,“ vysvetľuje primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. Most tak bude podľa neho prejazdný v jednom pruhu v každom smere.
Počas rannej špičky mostom prejde aj štyritisíc áut. Práve počas prázdnin sa však očakáva, že hustota dopravy bude nižšia. „Nemyslím si, že obmedzenia povedú k dopravnému kolapsu v meste,“ uisťuje Nesrovnal.
Výraznejšie komplikácie neočakáva ani generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban. „Po moste bude aj naďalej premávať desať liniek v letnom režime,“ dodáva. Ak by oprava viedla k prílišnému zhoršeniu situácie v mestskej hromadnej doprave, sú vraj pripravení posilniť najmä linky električiek.
Na práce na moste vodičov upozornia dočasné dopravné značky či mobilné aplikácie pre šoférov. „Ide o náročnú opravu, pričom odfrézovanie jednotlivých vrstiev vozovky sa bude robiť na etapy, aby sa neporušila mostovka. Práce budeme realizovať aj cez víkendy a sviatky,“ priblížil vedúci oddelenia správy komunikácií Valér Jurčák.
Dopravný analytik Viliam Brtáň podobné nadšenie nezdieľa. Upozorňuje na nástrahy rannej a poobedňajšej špičky. „Bolo by ideálne, keby hlavné práce prebiehali v nočných hodinách, ak je to technologicky možné, a pracovalo by sa najmä cez víkend,“ mieni odborník.
Oprava mosta bude podľa neho problémom hlavne pre Petržalčanov, prázdniny sú však tým najvhodnejším obdobím na úpravy – a Most SNP vtedy nie je až taký vyťažený ako Most Lafranconi či Prístavný most. Brtáň varuje, že pravé pruhy na moste sú v katastrofálnom stave.
„Najdôležitejšie bude ísť v súvislej kolóne, a nie venovať sa myšičkám,“ radí analytik. „Treba sa psychicky pripraviť na to, že sa budeme presúvať pomaly, ale plynulo,“ uzatvára Brtáň. Opravu cesty zabezpečí spoločnosť Swietelsky-Slovakia v celkovej hodnote 1,5 milióna eur.
„Vozovka na moste nebola opravovaná 44 rokov, a pritom ide o jeden z najdôležitejších dopravných uzlov,“ pripomína Nesrovnal. Životnosť vozoviek je zvyčajne maximálne 15 rokov, tá na Moste SNP však nadsluhuje už dvojnásobne. „Rozpadáva sa a najväčším problémom sú vyjazdené koľaje či diery v asfalte,“ vymenúva František Brliť, riaditeľ spoločnosti Cemos, ktorá v apríli zabezpečovala diagnostiku mosta.
Oprava mosta bola naplánovaná už na august minulého roka, mesto to však nestihlo. V oficiálnom stanovisku oznámilo, že v čase, keď sa malo s prácami začať, ešte len prebiehalo verejné obstarávanie. Súťaž museli zrušiť, keďže záujem prejavila jediná firma. Na opravu mestu navyše nezvýšili ani vyčlenené peniaze, ktoré dostalo od vlády na opravu ciest v súvislosti s vlaňajším predsedníctvom Slovenska v Rade Európskej únie.
Rekonštrukciu Mosta SNP rozdelili na dve etapy. V rámci dokončenej prvej fázy mesto na staromestskej strane vymenilo povrchy chodníkov a v okolí betónového piliera uložilo dlažbu. Priestor vrátane lávky pre peších očistilo od grafitov. V rámci rekonštrukcie sa pod mostom tiež vymenili stĺpy verejného osvetlenia.
Most SNP, v minulosti aj Nový most, je oceľový cestný most zavesený cez Dunaj. Je jediným v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v toku rieky. V roku 2001 ho vyhlásili za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. Celková dĺžka je 430,8 metra, šírka 21 metrov a výška 95 metrov. Otvorili ho v roku 1972.
Na konci leta zrejme čakajú Bratislavčanov aj ďalšie dopravné obmedzenia v podobe kompletnej obnovy ulice Mlynské nivy pri autobusovej stanici v časti Ružinov. Developer, ktorý stojí za projektom novej autobusovej stanice, chce ulicu úplne uzavrieť na viac ako rok. Výstavba sa mala začať v rovnakom termíne ako oprava Mosta SNP, pre komplikácie v povoľovacom procese v rámci stavby dočasnej stanice na Bottovej ulici, ktorá má nahradiť tú súčasnú, sa však posunula.