K udalosti, ktorá sa skončila obrovskou tragédiou, došlo v noci z utorka na stredu v blízkosti obchodného domu Tesco vo Zvolene. Trojica mladých ľudí v aute značky Renault Clio šoférovanom osemnásťročným Banskobystričanom pretínala ticho a skončila na lúke vedľa cesty.
Auto prevrátené nabok začalo horieť. So zraneniami hlavy z neho stihol vybehnúť šofér a aj šestnásťročná spolujazdkyňa zo Sliača, jej o dva roky staršiemu kamarátovi z toho istého mesta sa to už nepodarilo. Na mieste zhorel.
Polícia príčiny nešťastia skúma. Pracovať má s verziou, že auto prešlo pravotočivou zákrutou poriadne rýchlo, vodič sa nestihol zaradiť späť na vozovku a zišiel z cesty.
Taxikár Ľuboš, ktorý spomínaným úsekom jazdí pravidelne, si myslí, že takmer na sto percent zavinila nehodu neprimeraná rýchlosť. „Zákruta má asi 90 stupňov, preto pri jej prechádzaní treba ubrať plyn a ísť veľmi opatrne. Inak hrozí pohroma,“ tvrdí.
Podobný názor má aj dopravný expert Ján Bazovský. Ak by podľa neho vozidlo zišlo z cesty na priamom úseku, za chybu by sa zrejme považovala nepozornosť vodiča. Ak však zíde v zákrute, je vysoko pravdepodobné, že ju nezvládlo kvôli rýchlosti.
Všetko mohlo byť inak
Otázne je, prečo renault začal po nehode horieť. Príčin vzbĺknutiu ohňa mohlo byť podľa Bazovského viac. „Pri modernejších vozidlách sú po nehode automaticky zablokované systémy na prívod paliva. Tie z nižšej triedy takúto ochranu nemajú. Už tým, že auto zíde z cesty a prevráti sa nabok, je predpoklad, že môže dôjsť k úniku prevádzkových kvapalín. Ak motor stále beží a alternátor vyrába prúd, môže dôjsť k iskreniu a následnému požiaru,“ dopĺňa.
Rýchlosť šírenia ohňa vo vozidle ovplyvňuje podľa neho aj to, či pri nehode došlo k poškodeniu prívodu paliva, alebo nádrže. Takéto nešťastia bývajú podľa neho niekedy dokonca horšie ako čelné nárazy, pretože pri tých sa motor obyčajne zastaví, kým v prípadoch, ako je tento posledný, to tak byť nemusí.
„Vyšetrovatelia by mali skúmať, ako rýchlo sa zachránenej dvojici podarilo dostať z auta von a či ešte mohla mať čas a priestor na záchranu toho tretieho. Musíme si uvedomiť, že po nehode dochádza k deformácii vozidla a často sa z neho nedá dostať von. Aj preto hasiči používajú vystrihovaciu hydraulickú techniku,“ dodáva Bazovský. Pripúšťa, že zachránená dvojica mohla v šoku konať inak, ako mala.
V šoku neviete ako reagovať
Psychológ Karol Kleimann pritakáva, že po každej takejto nešťastnej udalosti dochádza u ľudí k šoku so všetkými psychickými následkami. „Človek zostane otrasený, je dezorientovaný a nevie, ako má reagovať. To, čo sa stalo, mu začne dochádzať až po niekoľkých minútach. Dokonca mu ani v krátkom čase vôbec nemusí napadnúť, že vnútri mohol zostať ešte niekto. Nemyslím si, že by ľudia nechávali svojich kamarátov v horiacich autách úmyselne. Tiež sa mohli obávať výbuchu vozidla alebo jeho posunu,“ dodáva.
Konanie vodičov alebo spolujazdcov môže podľa Kleimanna ovplyvniť aj ich vek. „Ak ide o mladých ľudí, ktorí nemajú skúsenosti s dopravnými nehodami, môžu sa správať chaoticky a reagovať oneskorene. Tí skúsenejší sú si skôr vedomí svojej trestnej, osobnej a morálnej zodpovednosti,“ uzatvára.