Odpovede na tieto, ale aj množstvo ďalších otázok poskytuje už roky pacientom Asociácia na ochranu práv pacientov SR (AOPP). Doteraz poskytovala rady len v svojom sídle v Bratislave, osobne, písomne, či telefonicky. Od utorka presťahovala AOPP poradenstvo aj do terénu, priamo do nemocnice, blízko k pacientom. Ako prví ho budú mocť využiť pacienti v banskobystrickej FNsP F. D. Roosevelta.
Poradňa pre pacientov v nemocnici v Banskej Bystrici je prvá v rámci pilotnej fázy projektu siete pacientskych poradní, ktoré budú vznikať aj v ďalších mestách a nemocniciach na strednom, ale aj východnom Slovensku. Cieľom iniciatívy je informovať pacientov, ako si môžu uplatňovať svoje práva pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ale aj v sociálnej oblasti.
„Pacienti často nevedia, kde hľadať pomoc v ťažkých životných situáciách, ani to, na čo všetko majú nárok. Často si svoje nezodpovedané otázky nechávajú pre seba, len niektorí naberú odvahu a hľadajú pomoc,“ hovorí viceprezidentka AOPP Miroslava Fövényes.
V poradni, ktorú v utorok otvorili v Banskej Bystrici, nájdu pacienti nielen dobrú radu, ale aj pomoc a ľudský prístup. Taktiež rady, na koho sa v prípade choroby obrátiť, ako sa s konkrétnou životnou situáciou vysporiadať a aké sú možnosti riešenia ich problému.
Rady budú poskytovať bývalí pacienti
Fövényes vysvetľuje, že svojich zástupcov v poradni budú mať pacientske združenia pôsobiace v banskobystrickom regióne zamerané na onkologické a hematoonkologické diagnózy, ochorenia pečene, stomici, či reumatici. Zaujímavosťou je, že rady budú pacientom poskytovať ľudia, ktorí dané ochorenie sami prekonali a prešli si celým procesom liečby.
Medzi poskytovateľmi cenných rád, ktoré budú dostávať pacienti a návštevníci Rooseveltovej nemocnice bezplatne, je aj prezidentka občianskeho združenia Šanca pre pečeň Oľga Štefanická. Tá vysvetľuje, že k diagnóze ako takej sa vyjadrovať nemôžu, taktiež ani k lekárskym postupom, no ľudí s problémami dokážu nasmerovať, na koho sa s nimi môžu obrátiť a akým spôsobom by mali postupovať.
Najmä pre pacientov s chorobami pečene
„Nezabúdame pri tom, akú dôležitú úlohu hrá v takýchto prípadoch dobré slovo. Budeme pomáhať a usmerňovať ľudí najmä so zameraním na ochorenia pečene. Aké sú príznaky tejto choroby, či ako sa s ňou vysporiadať. Podstatné je, že ľudia sa tieto informácie dozvedia od bývalých pacientov, ktorí mali podobné problémy. U nás v poradni nájde pacient aj chartu práv pacientov, ktorú mu poskytneme aj v písomnej podobe,“ zdôraznila Štefanická.
Pani Vieru Bohlandovú z Handlovej čaká v Rooseveltovej nemocnici operácia kĺbov a o zriadení poradne sa dozvedela medzi prvými. Zdôraznila, že je to výborná vec. „Je skutočne dobré, že pacient dostane v nemocnici takéto informácie. Človek so svojou chorobou a problémom totiž veľakrát nevie, kam má ísť a na koho sa obrátiť,“ zdôraznila.
Generálna riaditeľka Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici Miriam Lapuníková tvrdí, že práve poradenstvo a ľudský prístup je to, čo okrem poskytovanej zdravotnej starostlivosti oceňuje pacient najviac. Je rada, že poradňa sa otvorila práve v ich zdravotníckom zariadení a že bude pomáhať ľuďom, ktorí majú dlhodobé zdravotné problémy a ktorí sa kvôli nim stretávajú s vyšším psychickým nátlakom na seba samých.
Pacientska poradňa v Roosveltovej nemocnici
Poradňa bude k dispozícii pacientom v banskobystrickej nemocnici v návštevnej hale v lôžkovej časti nemocnice dvakrát do týždňa. Každý utorok od 9,00 do 11,30 a každú stredu počas návštevných hodín od 15,00 do 17,00. Cenné informácie dostanú pacienti bezplatne.