Železnice ukončili zmluvu na prenájom bratislavskej Hlavnej stanice

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odstúpili od rámcovej zmluvy so spoločnosťou Transprojekt. Ako dôvod uvádzajú, že spoločnosť si nesplnila zákonnú povinnosť, keď sa nezapísala do registra partnerov verejného sektora, tzv. protischránkového registra.

19.09.2017 16:31 , aktualizované: 18:30
vlak, zeleznicna stanica Foto: ,
Hlavná stanica v Bratislave.
debata (6)

"Odstúpiť od zmluvy sme sa rozhodli po zvážení všetkých okolností. Dennodenne sme konfrontovaní s realitou a sťažnosťami domácich aj zahraničných cestujúcich, ako bratislavská Hlavná stanica vyzerá. Nastal čas zásadným spôsobom konať a s týmto historickým problémom sa vysporiadať. Okrem toho, takýto projekt by nemala realizovať firma, ktorá si neplní zákonnú povinnosť, ako je zápis do registra partnerov verejného sektora,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Podľa neho je odstúpenie od rámcovej zmluvy čisto rozhodnutím správcu železničnej infraštruktúry, a tento krok nemá žiadny súvis s aktuálnym právnym stavom vo vzťahu mesta Bratislava a spoločnosti Transprojekt.

„Verím, že týmto rozhodnutím sa nám rozviažu ruky a môžeme samostatne rozhodovať a konať vo veci rekonštrukcie stanice v Bratislave, ktorá je dnes v stave, ktorý nezodpovedá úrovni modernej železničnej stanice,“ dodal Erdössy.

Developer hovorí o lobingu

Mediálna zástupkyňa spoločnosti Transprojekt Mária Adamová uviedla, že záležitosť je v rukách právnych zástupcov investora. „Vypovedanie zmluvy považujeme za krok pod vplyvom lobingu zo strany skupiny, u ktorej dlhodobo evidujeme silný záujem získať do vlastníctva toto developersky atraktívne územie. Samotný dôvod vypovedania zmluvy je otázny vzhľadom na výklad zákona zo strany ministerstva spravodlivosti, z ktorého vyplýva, že pri posudzovaní povinnosti vzniku registrácie subjektov je nevyhnutné brať do úvahy finančné limity. Limity, tak ako ich definuje na svojej stránke ministerstvo spravodlivosti, investor neprekročil," povedala Adamová.

Interiér železničnej stanice. Foto: Ivan Majerský, Pravda
hlavna stanica, cestovanie, vlak Interiér železničnej stanice.

Radnica okolie upravuje

Podľa Ivety Kešeľákovej z Kancelárie primátora hlavného mesta SR Bratislava mestu záleží na tom, aby malo „peknú, modernú hlavnú stanicu, ako majú iné európske metropoly“. Kešeľáková však upozorňuje na to, že budova patrí štátu, a nie hlavnému mestu.

„Mesto robí všetko, čo je v našej kompetencii a od roku 2015 revitalizuje priestor na Námestí Franza Liszta, do ktorého sme investovali už viac ako 450-tisíc eur. Stále prebieha revitalizácia tohto dôležitého verejného priestoru, ktorý je vstupnou bránou do hlavného mesta. Rekonštrukcia budovy je v rukách štátu, preto primátor o tejto téme so štátnymi inštitúciami intenzívne komunikuje a vyzýva ich, aby konali,“ povedala Kešeľáková.

Stanica terčom kritiky

Rámcovú zmluvu uzatvorili ŽSR a Transprojekt dňa 10. júla 2006 na dobu 50 rokov. Jej predmetom bol nájom pozemkov potrebných pre realizáciu investičného zámeru podľa projektu „Predstaničný priestor – Bratislava“, ako aj vzájomné vysporiadanie majetkovoprávnych vzťahov k pozemkom a k navrhovaným stavbám.

Na projekt bolo v roku 2010 vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 24. augusta 2010. Transprojekt nepristúpil k výstavbe navrhovaných stavieb a celý projekt stagnuje.

ŽSR už v júli začali s čiastočnou rekonštrukciou železničnej stanice prebudovaním bývalého služobného podchodu na podchod pre cestujúcich s výstavbou výťahov pre imobilných cestujúcich na všetky nástupištia. Tento projekt by mal byť hotový do konca roka. Nasledovať bude prebudovanie bývalej reštaurácie na čakáreň.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #hlavná stanica #Transprojekt