Ukrajinskí vodiči pomôžu nielen v Nitre

, 08.12.2017 14:00
Nitra, MHD, autobus
Nitrianska MHD premáva od 6. novembra bez výpadkov. Vypomôcť v nej má aj 15 vodičov z Ukrajiny. Nedostatok vodičov sa najvypuklejšie prejavil v lete. Autor: ,

Po výpadkoch, ktoré trvali niekoľko mesiacov, jazdia nitrianske mestské autobusy podľa pôvodného cestovného poriadku. Do konca januára budúceho roka má počet vodičov opäť dosiahnuť plný stav. V Nitre budú v najbližších dňoch jazdiť aj pätnásti ukrajinskí vodiči, ktorí rozvážali cestujúcich v Kyjeve.

„Od 6. novembra nedochádza v nitrianskej mestskej hromadnej doprave k žiadnym výpadkom,“ informoval včera generálny riaditeľ spoločností Arriva László Ivan. Situáciu sa podarilo stabilizovať viacerými opatreniami.

Do Nitry prišli na pomoc vodiči spoločnosti zo severného a z východného Slovenska. „Je nám jasné, že to nestačí. Snažíme sa zamestnať aj vodičov z Ukrajiny. V októbri tam boli moji kolegovia osobne a prebiehal tvrdý výber, aby išlo o profíkov v každom smere,“ dodal generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Nitra Juraj Kusy. Sám sa s každým z nich osobne stretol, keď boli na návšteve v Nitre. O plánoch Arrivy angažovať ukrajinských vodičov informoval v novembri denník Pravda ako prvý.

Chýba 100 vodičov, zatiaľ nastúpia 15 ukrajinskí

V tomto mesiaci prebiehali administratívne záležitosti, najmä vybavenie pracovných povolení, aby mohli na Slovensku legálne pracovať. „V priebehu niekoľkých dní budeme mať tento proces dotiahnutý do konca a môžu nastúpiť ako vodiči MHD,“ dodal Kusy. Podľa neho ide o otázku jedného až dvoch týždňov. Na Slovensku budú jazdiť dovtedy, kým ich dopravca bude potrebovať.

V prvej fáze ide o 15 ukrajinských pracovníkov. „V celej spoločnosti nám však chýba asi 100 vodičov, takže v tom plánujeme pokračovať. V ďalšej fáze ich pridelíme tam, kde bude treba,“ avizoval Kusy. Rovnako ako všetci ostatní prechádzajú minimálne 15-dňovým zácvikom, počas ktorého sa zoznámia s trasami na všetkých linkách. Samozrejmosťou je kurz slovenčiny.

Podľa Kusého si uvedomujú, že ide o dočasné riešenia a prioritou je zamestnávať slovenských pracovníkov. „Z toho dôvodu robíme opatrenia dovnútra firmy. V priebehu tohto roka sme zvýšili priemernú mzdu o viac ako štyri percentá, čo je asi 80 eur,“ priblížil Kusy. Na motivačný bonus v sume 145 eur zas vodičom nitrianskej MHD prispelo mesto.

Výška odmien závisí podľa šéfa Arrivy Ivana najmä od dohody s objednávateľom. „Ak bude na udržanie kvalifikovaných vodičov autobusov potrebný rýchlejší rast miezd, dopravcovia sa budú musieť so žiadosťou o participáciu na ňom obrátiť aj na objednávateľov – teda na mestá a samosprávne kraje,“ dodal.

Príspevok na získanie vodičského oprávnenia

Aby dopravca prilákal záujemcov o prácu šoférov, ponúka aj príspevok na získanie vodičského oprávnenia na autobusy. „Momentálne sa v autoškole zaúča 17 nových šoférov zo Slovenska. V priebehu dvoch až troch mesiacov z nich budú pripravení plnohodnotní vodiči MHD,“ spresnil Kusy.

Medzi vodičmi, ktorí sú v súčasnosti v príprave, sú aj tri ženy. „Teraz to síce nie je veľké číslo, ale v rámci Slovenska patríme k zamestnávateľom, ktorý má v doprave najviac vodičiek,“ dodal generálny riaditeľ Arrivy Nitra.

Problém s nedostatkom vodičom pocítila Nitra v máji tohto roka. Naplno sa prejavil počas letných mesiacov, najmä z dôvodu čerpania dovoleniek. Denne nejazdili desiatky spojov, v niektoré dni to bolo až sto. Najväčšie výpadky sa týkali liniek 24 a 32, keďže je na nich aj najväčšia frekvencia. V mestskej doprave chýbalo celkovo 25 šoférov.

Pôvodne sa uvažovalo o dočasnej zmene grafikonu. Aj napriek snahe totiž dopravca nedokázal informovať o výpadkoch všetkých cestujúcich a včas. K zmenám niekedy dochádzalo na poslednú chvíľu a nie každý mal prístup na internet. Viacerí tak čakali na autobusových zastávkach zbytočne. Situáciu sa však medzičasom podarilo vyriešiť.

Nitrianski mestskí poslanci schválili koncom októbra tisíceurovú pokutu za každý spoj vynechaný vinou dopravcu. Či Arriva Nitra takýto dodatok k zmluve podpíše, je zatiaľ otázne. „Práve teraz je to v riešení, prebiehajú rokovania s mestom. Keď to bude podpísané, budeme o tom informovať,“ dodal Kusy.

Podľa Ivana nemali problémy len v Nitre. „Najviac sa to však prejavilo vo väčších mestách s väčším počtom vodičov a liniek. Je rozdiel, keď vypadne desať percent vodičov (asi šesť ľudí) v Trnave a desať percent vodičov (asi 16 ľudí) v Nitre,“ vysvetlil.

Zdôraznil, že zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny nie sú dlhodobo udržateľné riešenia. „Musia na to reagovať aj naši zákonodarcovia zmenou zákonov tak, aby sme vedeli flexibilnejšie reagovať na takýto stav,“ doplnil šéf Arrivy. Podľa neho nejde len o zníženie veku, odkedy možno šoférovať autobus, zo súčasných 24 na 21 rokov.

„Upraviť by sa mohli napríklad aj pravidlá, ktoré sa aplikujú na pracovný čas vodiča. Niektorí šoféri najmä v prímestskej doprave strávia v práci niekedy 10 hodín, ale zárobkovú činnosť vykonávajú reálne len šesť hodín. Táto časť pracovného času by sa dala využiť efektívnejšie ako čakaním,“ uviedol ako príklad Ivan.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#doprava #Nitra #MHD #autobusy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku