Parkovanie zostáva traumou Bratislavy

Už pomaly rok mali v hlavnom meste platiť jednotné parkovacie pravidlá, stanovené všeobecným záväzným nariadením, ktoré ešte v decembri 2016 schválili mestskí poslanci. Chaotické parkovanie v metropole však pokračuje. A problémy s ním spojené sa skôr ďalej nabaľujú.

18.01.2018 14:00
Parkovanie chodnik, doprava, pocasie Foto: ,
Aj podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je situácia okolo parkovacej politiky naďalej zlá.
debata (7)

Primátor Ivo Nesrovnal chystá nový pokus o zvrátenie situácie. Na februárovej schôdzi mieni znovu požiadať zastupiteľov o schválenie zmeny v štatúte Bratislavy, ktorou by sa upravila deľba kompetencií magistrátu a mestských častí v užívaní komunikácií prvej až štvrtej triedy. Tú však opakovane, naposledy vlani v septembri, poslanci odmietli podporiť.

„Schválenie navrhnutého dodatku k štatútu sa neočakáva ani teraz. Stále totiž obsahuje možnosti, ako parkovací systém vytunelovať a zisky posunúť súkromným parkovacím spoločnostiam,“ konštatoval včera mestský poslanec Ján Budaj. Podľa neho sa treba vyvarovať podobných procesov, akými mesto prišlo o peniaze pri vodárňach, odťahovacej službe aj inde.

„Pán primátor však iný návrh predložiť nechce. Naopak, až do jesenných komunálnych volieb bude pravidelne presadzovať tento a zároveň verejnosť cez médiá presviedčať, že to zlí poslanci odmietajú pomôcť Bratislavčanom,“ tvrdí Budaj. Varuje, že nový systém celkovo nie je pripravený, a hoci pre občanov zavádza poplatky za parkovanie, teda de facto akúsi „novú daň“, nedáva im záruky, že naozaj budú mať kde zaparkovať.

Aj podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je situácia okolo parkovacej politiky naďalej zlá. „Mesto predovšetkým odmieta zverejniť všetky súvisiace dokumenty, z ktorých by boli zrejmé dopady nových pravidiel na vodičov, aký má byť finančný kolobeh zinkasovaných peňazí, aké technické zabezpečenie a podobne. Kým celá filozofia parkovania nebude naozaj jasná, žiadny zodpovedný poslanec primátorove návrhy v zastupiteľstve nepodporí,“ mieni Drahovský. Takisto zdôrazňuje, že pri vágnych pravidlách vzniká priestor na nežiaduce presmerovania peňažných tokov súkromnej sfére, najmä ak je parkovanie taký vysoko výnosný biznis.

Nesrovnal septembrové neschválenie dodatku prijal s veľkým sklamaním. Zastupiteľstvo tým podľa neho výrazne finančne poškodilo samosprávu, keďže z parkovania mohla získať niekoľko miliónov eur ročne.

Poslanci však primátorovi vyčítali napríklad aj totálnu nepripravenosť Bratislavy na spustenie systému. Metropola nemá jediné oficiálne záchytné parkovisko, väčšie parkovacie plochy sú len pri nákupných centrách, chýbajú parkovacie domy, nadväznosť parkovísk na verejnú dopravu je slabá, parkovacie miesta nie sú spočítané ani riadne vyznačené. Aj mestských policajtov je málo na kontroly dodržiavania parkovacích zásad.

„Nemožno budovať systém spôsobom – zaplaťte nám, potom vám nájdeme parkovacie miesto. Treba ľuďom najprv poskytnúť miesta na parkovanie, potom vyberať poplatky,“ argumentoval starosta Dúbravky Martin Zaťovič.

Starosta Petržalky Vladimír Bajan zase pripomínal, že ak má systém spočiatku fungovať zadarmo, nie je jasné, z akých zdrojov ho mestské časti majú vybudovať. Z čoho zaplatia dopravné značenie, výrobu parkovacích kariet, kto bude vymáhať pokuty a podobne. „V prípade Petržalky by na to bolo treba aj niekoľko stotisíc eur. Ak by mali ísť z nášho rozpočtu, museli by sme ich vziať z iných oblastí,“ zdôraznil.

Základné princípy parkovania v Bratislave

  • Každá zo 17 mestských častí si parkovací systém na svojom území má prevádzkovať sama, prípadne v spolupráci s externou firmou.
  • Mesto určilo len rámcovú cenu parkovacej karty, pre rezidenta (obyvateľa danej mestskej časti) v rozpätí 20 až 100 eur ročne na prvé auto a 50 až 500 eur na druhé auto v domácnosti, konkrétnu výšku si má určiť mestská časť.
  • Mestská časť môže prvých 24 mesiacov prideľovať rezidentské karty na prvé auto zadarmo, budú platiť na vyznačených miestach po celej Bratislave okrem Starého Mesta, kde rezidentská karta inej mestskej časti platiť nebude.
  • Aj pri druhom aute môže mestská časť 24 mesiacov vydávať rezidenčné karty zadarmo, pričom ak je druhé auto viazané na byt, bude mať pri krátkodobom parkovaní inde v Bratislave zľavu 50 % z ceny určeného hodinového parkovania.
  • Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú vo vyznačených zónach platiť hodinové parkovanie 0,20 až 3 eurá, alebo si kúpia tzv. abonentskú ročnú kartu za 100 až 1 000 eur za auto.
  • Vyžaduje sa aj zmena Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy, ktorou mesto mestským častiam zverí do správy mestské komunikácie s možnosťou parkovania (to sa doteraz nestalo).

Zdroj: VZN o parkovaní, prijaté 8. 12. 2016 mestským zastupiteľstvom

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovanie #parkovacia politika #parkovacie miesta