Postup Dopravného podniku Bratislava (DPB), ktorého akcionárom je mesto Bratislava, nepovažuje ministerstvo dopravy za korektný. Reagovalo tak na rozhodnutie podniku zaviesť novú službu a nečakať na partnerov v integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji, hoci tí vyzývali na spoluprácu a vzájomnú kompatibilitu. Medzi zvyšných partnerov patria rezort dopravy, bratislavská župa, štátne železnice, vlakový prepravca RegioJet a autobusový dopravca Slovak Lines.
Ministerstvo považuje kroky mesta za nekorektné jednak voči cestujúcemu, ktorému to spôsobí nové komplikácie, a tiež voči ostatným dopravcom, ktorí budú verejnosťou vnímaní ako nepripravení na inovácie. „V rámci integrovanej dopravy by jednotliví partneri mali v maximálnej možnej miere postupovať koordinovane a zavádzanie zmien realizovať najmä v prospech cestujúceho, aby systém fungoval spoločne a v duchu najnovších trendov,“ povedala hovorkyňa rezortu Karolína Ducká a upozornila na riziko novinky.
Cestujúci si totiž môže na bankomatovú kartu nahrať iba cestovný lístok na bratislavské zóny a nemôže tento predplatený cestovný lístok využiť v dopravných prostriedkoch iných dopravcov v rámci týchto zón. „Teda nemôže na cestovanie v rámci mesta využiť prímestský autobus alebo vlak z dôvodu, že ostatní dopravcovia nemajú zariadenia na čítanie bankomatových kariet. Existuje možnosť, že cestujúci začnú vnímať integrovaný dopravný systém ako nespoľahlivý, neprehľadný a zbytočný,“ podotkla Ducká.
Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá koordinuje integrovanú dopravu v kraji, uviedla, že od minulého roka vedie rokovania o tomto kroku hlavného mesta a DPB. Krok podľa nej nie je v súlade so systémom prepojeného cestovania a ani so zmluvnými vzťahmi medzi jednotlivými partnermi. „Na to, aby mohli cestujúci plnohodnotne využívať integrovanú dopravu v Bratislavskom kraji, všetky cestovné lístky a jednotné prepravné podmienky musia platiť u všetkých zapojených dopravcov,“ pripomenula hovorkyňa BID Eva Kukurová.
Dopravca Slovak Lines zdôraznil, že pri integrovanej doprave je nevyhnutná kompatibilita. „Na koordinátora BID by mali smerovať iniciatívy jednotlivých dopravcov v oblasti inovácií. Každé zásadné rozhodnutie o zmene zákazníckych systémov má podliehať schváleniu všetkých účastníkov dohody, čo je podchytené i zmluvne,“ zdôraznila hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Generálny riaditeľ DPB Milan Urban argumentuje, že čakali veľmi dlho na ostatných dopravcov, a aj na spoločnosť BID, ktorá podľa jeho slov tému platobnej karty ako nosiča cestovného lístka otvorila v polovici roka 2016.
„V januári 2017 sme požiadali BID, aby bol tento produkt zavedený v rámci integrovanej dopravy. Keďže reakcia nebola taká, akú sme očakávali, tak sme sa do projektu pustili vlastnými silami,“ priblížil s tým, že systém je pre ostatných partnerov otvorený. Dopravný podnik je podľa Urbana pripravený znášať akékoľvek následky vo vzťahu k svojim záväzkom. „Z môjho pohľadu však nejde o porušenie zmlúv,“ uzavrel generálny riaditeľ.