Bulvár Pribinova ako priestor priateľský k chodcom. J&T RE ukázal novú štvrť Eurovea City

Na dunajskom nábreží vzniká nová mestská štvrť Eurovea City. Ide o pokračovanie okolo komplexu Eurovea a Panorama až po Most Apollo. Developer J&T Real Estate ukázal, ako si predstavuje usporiadanie priestoru a predstavil aj názvy nových budov. Investor hovorí o novom centre Bratislavy a na riešenie verejných priestorov prizval renomovanú barcelonskú architektku Beth Galí. Tá predstavila návrh ideálnej organizácie bulváru Pribinova – ako miesta, ktoré podporí všetky druhy mobility a bude priateľské k chodcom.

01.10.2018 14:40
debata (15)
Na dunajskom nábreží vzniká nová mestská štvrť... Foto: J&T Real Estate
eurovea city Na dunajskom nábreží vzniká nová mestská štvrť Eurovea City. Veža Eurovea Tower s výškou 168 metrov sa stane prvým mrakodrapom na Slovensku.

Najatraktívnejšie verejné priestory sú bez debaty pešie nábrežie a námestie pred SND. To podľa architekta Radoslava Grečmala z ateliéru GFI rešpektujú aj všetky projekty v zóne. Kľúčovým mestským priestorom sa stane bulvár Pribinova, ktorý pohľadovo smeruje na Bratislavský hrad. „Bude postupne rozširovaný malými námestiami v rámci nástupných priestorov do jednotlivých objektov a pasážami,“ vysvetlil Grečmal.

Bulvár Pribinova

Práve na riešení verejných priestorov v celej zóne pracuje už niekoľko mesiacov renomovaná barcelonská architektka a urbanistka Beth Galí. Teraz predstavila rozpracované riešenie pohybu osôb a dopravné toky v lokalite so zameraním na bulvár Pribinova.

„Definovanie toho, ako sa ľudia majú a budú v zóne pohybovať, je prvým a nevyhnutným krokom, ktorý predchádza finálnemu návrhu vzhľadu a formy verejných priestorov v zóne, až po detaily, akým je výber povrchov alebo mestského mobiliáru,“ vysvetlila Beth Galí.

Myšlienka, že čím viac jazdných pruhov, tým menšia hustota automobilov v mestách, sa podľa jej slov ukázala ako nesprávna. „Mestské ulice nie sú cesty, ale bohužiaľ, tendencia nových prístupov k urbanizmu dnes mení ulice na cesty pre autá. Myslím si, že Bratislava má stále čas, aby nespravila rovnaké chyby, ku ktorým došlo v iných mestách,“ dodala architektka.

Riešenie verejných priestorov má na starosti...
Rozšírenie Eurovey bolo súčasťou dlhodobého...
+2Riešenie verejných priestorov má na starosti...

Jedným z cieľov jej návrhu je priblížiť novú štvrť k historickému centru Bratislavy. Návrh sa zameral aj na zmiernenie cestnej prevádzky s cieľom premeniť oblasť na priateľskú k chodcom a bezpečnú pre všetkých členov dopravy aj potreby cestnej prevádzky. Prevádzku zásobovacích áut a návštevníkov navrhuje realizovať od konca bulváru prostredníctvom podzemných komunikácií, ktoré autá navedú priamo k parkoviskám. To má za cieľ zmierniť dopad cestnej prevádzky na pohyb po bulvári.

Pri budúcej organizácii bulváru Pribinova uplatnila Galí myšlienku, že všetky možnosti mobility v mestách – od pešej cez verejnú až po automobilovú – dokážu spolunažívať na jednej ulici. Bulvár tvorí hlavnú os projektovanú na mestskej promenáde so stromovou alejou. Je akousi linkou prechodu medzi južným a severným sektorom Eurovey. Na juhu vytvorí verejné priestranstvá na brehu Dunaja, na severnom konci zase ulice prepojené s historickým centrom Bratislavy.

Za mimoriadne dynamický a dôležitý element v meste, najmä veľkosti Bratislavy, považuje Beth Galí električku. Aj podľa európskych expertov ide o ideálny systém pre mestá s menej ako 800-tisíc obyvateľmi.

„Dobrým príkladom je električka vo francúzskom meste Tours, ktoré sa veľkosťou podobá na Bratislavu. Nedávno tam zaviedli električku ako nový systém mobility v centre mesta, pričom trať vedie v blízkosti mnohých dôležitých budov. Výsledkom je vyššia kvalita verejných priestorov, napríklad námestia, ktorým vedie trať, aj celkovo zlepšenie mestského života,“ priblížila architektka Galí.

zväčšiť Developer predstavil aj názvy nových budov -... Foto: J&T Real Estate
eurovea city Developer predstavil aj názvy nových budov - kancelárskych, rezidenčných aj kongresového centra.

„Organizácia zástavby a regulačné podmienky rozvoja zóny Pribinova boli určené mestom už od začiatku realizácie prvých objektov v zóne, dnešný Tower 115 a SND, a boli stanovené na základe riešenia zóny kolektívom architektov Bauer, Paňák, Kusý už v roku 1988,“ vysvetlil architekt Radoslav Grečmal. „Objekty, ktoré vznikli v zóne následne a aj v budúcnosti pribudnú, tento systém plne rešpektujú a pretvárajú do podoby skutočnej mestskej štvrte," dodal.

Pri regulácii organizácie zástavby ide najmä o súbežné stavebné čiary zástavby, ktorá je orientovaná k nábrežiu, pri bulvári Pribinova a k Landererovej ulici. V neposlednom rade však aj o formu blokovej zástavby, ktorá je charakteristická pre susediace územie Starého Mesta. Systém definuje aj výškovú hladinu zástavby, ktorá graduje smerom od Dostojevského radu ku Košickej ulici.

„Vždy berieme do úvahy, ako sa mesto prirodzene vyvíja a ako sa menia aj jeho potreby, pretože zásadné projekty, akým je aj Eurovea City, ovplyvnia život mesta na mnoho rokov. Chceme, aby naše projekty vznikali vo vzájomnej zhode s mestom aj jeho obyvateľmi. Preto prichádzame s ucelenými a koncepčnými návrhmi a takými sú nielen urbanistické riešenie štvrte a jej verejných priestorov, ale aj nedávno prezentovaný návrh centrálneho električkového okruhu,“ doplnil Peter Korbačka z J&T RE.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Eurovea #J&T Real Estate #eurovea city #Nová Eurovea